Novinky v obchodech: Zboží za vás najde aplikace, ovoce na pokladně identifikuje kamera

Pár nakupuje v supermarketu s tabletem Canva

Supermarkety v tuzemsku chtějí usnadnit zákazníkům nakupování. V obchodech pomůže zboží nově najít mobilní aplikace. U samoobslužných pokladem pak plánované kamery rozpoznají ovoce, zeleninu a pečivo.

Přečtěte si také

Opětovné použití přepáleného oleje může způsobit neurologické poruchy, tvrdí nová studie

Samoobslužné pokladny si zákazníci chválí

Samoobslužné pokladny jsou na vzestupu už od roku 2019, kdy jich bylo v Česku nainstalováno asi 200. Jejich popularita ještě více stoupla v průběhu pandemie koronaviru, během níž se jejich počet zvýšil asi o 900.

Maloobchodní řetězec Globussamoobslužné pokladny ve všech svých pobočkách, ty využívá při nákupu čtvrtina zákazníků. Lidé mohou tímto způsobem nakupovat také ve většině prodejen sítě Tesco a Kaufland, ve třetině poboček řetězce Albert a v 60 ze 241 prodejen Billa. Společnost Penny Market možnosti zavedení samoobslužných pokladen testuje.

Samoobslužné pokladny tak už silně pronikly do českých obchodů s potravinami. V budoucnu by se mohly rozšířit do drogérií. Už v roce 2020 německý obchodní řetězec Rossmann nainstaloval samoobslužné pokladny ve svých pobočkách v polských městech Varšava, Lublin a Bialystok.

Pořiďte si svůj vlastní košík

Cuketa, nebo okurka? Rozhodnutí nechte na kameře

České pobočky některých supermarketů chystají u samoobslužných pokladen zavést kamery, které rozpoznají ovoce, zeleninu a pečivo. Toto je totiž činnost, která zákazníkům bere u samoobslužné pokladny vůbec nejvíce času.

Belgický maloobchodní řetězec Colruyt Group tuto technologii testoval už v roce 2019 s 97% úspěšností. Systém je založen na tom, že zákazník přinese zboží k pokladně, kamera jej poté rychle nasnímá a identifikuje, zákazník tuto volbu potvrdí a vyjede lístek.

Jiné plánované technologie mají u pokladny rozpoznat věk zákazníka. Cílem této kontroly je usnadnit práci zaměstnanci řetězce. Pro ně je totiž kontrolování věku při koupi alkoholu jednou z nejčastějších rutinních činností.

Robot s tácem uprostřed supermarketu Canva

Ke zboží vás dovede mobilní aplikace

Časy, kdy jste se ptali obsluhy, kde najdete kartáček, jsou pryč. Ptát se jich tedy můžete samozřejmě i dál, ale nově vám na tuto otázku rychleji odpoví i mobilní aplikace. Ta vás za pomocí navigace dovede ke konkrétnímu zboží.

V aplikaci si z nákupního seznamu vyberete položky, které si chcete koupit. Mobil vás pak dovede ke správnému regálu, kde se nachází zboží, které hledáte. Na této inovaci pracují české pobočky Globusu i Kauflandu. Nizozemská varianta Albertu pracuje na vývoji obdobné aplikace už od roku 2018. Ta pracuje s užitím LED osvětlení, které vysílá kódy ve viditelném spektru, které lidské oko nezachytí, ale mobilní zařízení ano.

Aplikace pomohou vybrat zboží i zrakově postiženým

Španělská firma vyvinula speciální barevné čárové kódy. Ty se v roce 2021 testovaly u oblíbených barevných cereálií značky Kellogg v Británii. Záměrem aplikace je nejen pomoci nevidomým a slabozrakým lidem zboží najít, ale také se z aplikace zákazníci dozví vše o složení, alergenech a dalších důležitých informacích o daném produktu.

Barevné kódy španělské firmy se už používají ve veřejné dopravě ve Španělsku, New Yorku a londýnském letišti Heathrow Airport. Je nejspíš jen otázkou času, než takové kódy budeme potkávat i v českých obchodech.