Nedostatek pekařů likviduje jednu pekárnu za druhou

Pekař s regály chleba Canva

Chtěli jste někdy být pekařem? Některé už od dětství přitahuje omamná vůně čerstvého pečiva, která signalizuje, že se nacházíme poblíž pekárny. Zdá se však, že málokomu vydrží touha stát se pekařem až do dospělosti. Pekařů rapidně ubývá a společně s nimi končí stále více pekáren. Tam, kde dříve stály fronty čekající na čerstvé pečivo, je nyní často jen prázdná výloha.

Přečtěte si také

Souboj: Živý vs. umělý vánoční stromeček. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody a co je ekologičtější varianta?

Perspektivní obor, o který není zájem

Mladým lidem nepřipadá tato profese dostatečně perspektivní. Dokazuje to zmenšující se počet zájemců, o čemž informovalo Ministerstvo zemědělství ve svém zpravodaji. Svaz pekařů uvedl, že se každý rok vyučí jen kolem 150 pekařů a je pravděpodobné, že se tento počet bude do budoucna ještě více snižovat.

Mnoho pekáren se snaží lákat pekaře na celou řadu benefitů a také na nové technologie, které práci usnadňují. Nedostatek zájemců je však i v zahraničí, což řadě uchazečů umožňuje utíkat pracovat tam, mimo jiné i za lepším platovým ohodnocením. Nepřítelem se může zdát i nízká cena pečiva, tu se však snaží pekárny často držet nahoře tím, že sází na pečivo se značkou kvality, za kterou si lidé často rádi připlatí.

Muž doplňující sladké pečivo do regálů v supermarketu Canva

Řetězce nahrazují malé pekárny

Pro malé i velké pekárny je stále těžší konkurovat obchodním řetězcům. Když navštívíte například Globus, Albert, Kaufland a další supermarkety, můžete nakoupit pečivo, které tyto obchody sami pečou, spolupracují s partnerskou pekárnou nebo mají smluvené maloobchodní řetězce. Mnoho lidí tak raději nakoupí pečivo v hypermarketu nebo supermarketu, než aby navštívili pekařství, které pro ně znamená cestu navíc.

Obchody jsou si vědomy, že zákazníci touží po čerstvém pečivu, a tak se ho snaží zajistit a nalákat na něj. Například v nově zrekonstruované prodejně JIP potravin ve Zlíně najdete pekárnu hned u vstupu do prodejny. Vůně čerstvého chleba vás doslova strhne k nákupu.

Hodí se k snídani i na svačinu
  • Globus má vlastní pekařství v každém hypermarketu.
  • Penny market na své prodejny zaváží čerstvé pečivo až čtyřikrát za den. V pecích na prodejnách pak několikrát denně dopékají nejen křupavé bagety, kaiserky nebo chleba, ale i sladké pečivo. Podle webových stránek spolupracuje řetězec s více než 40 lokálními pekaři.
  • Lidl několikrát denně nabízí čerstvé a voňavé pečivo, které dopéká v profesionálních pecích.
  • Kaufland sází také na regionální pekaře a denně na své prodejny vozí chleba, rohlíky a housky z blízkého okolí. Sortiment pak rozšiřuje o nabídku rozpečeného pečiva, které se dopéká přímo na prodejnách.
  • JIP provozuje 13 prodejen Cash&Carry v různých lokalitách České republiky. V březnu 2021 byla otevřena modernizovaná prodejna ve Zlíně s vlastní pekárnou, která nechybí ani v pražské prodejně v Bořanovicích nebo nově otevřené pobočce JIP v Ostravě.
Regál se slaným pečivem v pekárně prodejny JIP JIP

Budoucnost pekáren

Budoucnost pekáren je nejistá, spotřebitelé se rozdělili především na dvě skupiny. Jedni preferují levné a čerstvé pečivo, které pořídí tam, kde ho mají nejblíže. Ti druzí si naopak rádi připlatí za kvalitu a sledují regionální produkty, které jsou vyrobené ručně a z kvalitních surovin.

Svaz pekařů a cukrářů se snaží bojovat o záchranu oboru pekařství skrze spuštění serveru Stansepekarem.cz. Na něm se snaží nalákat mladé lidi, aby se pro pekařinu rozhodli – například prezentací důvodů, proč se stát pekařem, anebo seznamem škol, kde se mohou lidé pekařinu vyučit.