Omezovače rychlosti v evropských autech začnou být povinné už za rok. Co vše se pro řidiče změní?

Omezovače rychlosti by měly snížit nehodovost i riziko úmrtí na silnici annakraynova / Canva

Za rok už budou automobilky moci vyrábět jenom takové automobily, které budou mít v sobě zabudovanou součástku, které se říká inteligentní omezovač rychlosti. Co to vlastně znamená? Že by utrum pro milovníky rychlých aut? Copak už nebude možné jet rychleji, pokud povezete například rodící manželku do porodnice?

Přečtěte si také

Jak to, že jim šetří miliony ročně? Elektronické cenovky mají Lidl, Penny, Albert i další supermarkety a obchody

Proč chce někdo omezovat rychlost na silnicích?

V roce 2020 se na českých silnicích a dálnicích stalo 94 794 nehod, přičemž na jejich následky zemřelo 460 osob. Ještě o rok dříve v roce 2019, kdy do statistik ještě nezasáhla pandemie koronaviru, během 107 572 nehod přišlo o život 547 lidí.

Počet úmrtí na pozemních komunikacích je dlouhodobě vysoký, přičemž nepřiměřená rychlost patří k jeho hlavním příčinám (vedle nesprávného způsobu jízdy, nedání přednosti a nesprávnému předjíždění).

I v členských státech Evropské unie nehodovost „díky“ koronaviru klesla, nicméně čísla klamou. Podle evropských statistik nehodovost a úmrtí na silnicích v přepočtu na ujeté kilometry neklesá, ale naopak narůstá.

Vymyslet něco, co by zbytečným lidským obětem na silnicích zabránilo, bylo tedy namístě. Evropská komise proto v roce 2019 schválila seznam bezpečnostních opatření, která budou muset automobilky při výrobě nových automobilů od 6. července 2022 zohlednit. Jedním z nich je právě Intelligent Speed Assistance (ISA) – tedy v překladu inteligentní omezovač rychlosti.

Tip: Na stránkách největšího nákupního rádce Kupi.cz najdete aktuální akční letáky s doplňky pro vaše auto.

Už dnes se do nových automobilů dávají omezovače rychlosti

Už dnes ale mají některé novější automobily systémy na dodržování rychlostních limitů v sobě zabudované, nicméně nelimitují maximální rychlost. Jsou naprogramované tak, že dokážou rozpoznávat značky, vyhodnocovat data z GPS, a pokud řidič překročí stanovenou rychlost, upozorní ho na to výstražná kolonka.

Některé automobily vám dokonce nabídnou pouhým zmáčknutím tlačítka rychlost aktuálnímu limitu přizpůsobit. Všechna tato upozornění však lze vypnout – jenomže za rok tomu už bude jinak.

Jak to ale bude přesně vypadat? To se ještě neví. Evropská rada pro bezpečnost dopravy objasňuje, že vozidlo bude používat různé donucovací metody, aby řidiče přimělo zpomalit. Může se tak jednat o vibrace volantu, zvuková výstražná upozornění, automatické snížení točivého momentu motoru anebo ztížení sešlápnutí plynového pedálu.

Součástí nových vozidel bude také záznamník údajů o nehodě – Event Data Recorder (EDR), který bude ukládat data o řízení, která bude možné využít k dokazování v případě nehody. Bude v něm zaznamenáno například to, jestli řidič porušil zákon či jel nepřiměřenou rychlostí. EDR se tedy dá považovat za černou skříňku automobilů. Černé skříňky u osobních automobilů jsou už od září 2014 zcela běžné ve USA, v tamějších užitkových vozech dokonce od sedmdesátých let.

Evropská unie si od ISA slibuje nižší počet nehod a úmrtí simonkr / Canva

Nehodovost i úmrtí na silnicích se sníží, řidiči ale radost nemají

Zatímco milovníci rychlých automobilů se děsí budoucnosti, Evropská rada pro bezpečnost dopravy si slibuje, že využíváním ISA dosáhne snížení dopravní nehodovosti o 30 % a úmrtí na silnicích o 20 %.

Už méně nadšení jsou ale samotní řidiči, kterým se nelíbí, že přichází o své soukromí. Je ovšem na místě podotknout, že spousta z nich už používá autokamery, které snímají dopravní situaci a záznamy z nich je možné použít jako důkazní materiál v případě nehody. Kvůli novému bezpečnostnímu prvku však nové automobily bohužel podraží.

A co tedy v případě, že budete pospíchat s rodící manželkou do porodnice? Podle vyjádření Evropské komise by mělo jít ISA vypnout zvýšeným tlakem na pedál nebo několikasekundovým podržením tlačítka. Výchozím nastavením však bude zapnutý systém ISA, který by se měl znovu spustit po nastartování vozidla.