Kokosy sbírají opice týrané poutech a klecích: Británie proto stahuje kokosové produkty z regálů

Nepříjemná pravda o thajském kokosovém průmyslu zabolí nejen milovníky zvířat Canva

Kokosová voda a mléko – od konzumace těchto nápojů odrazují praktiky některých dodavatelů. Přesně na takové informace teď reagovaly britské supermarkety, když se dozvěděly, že ořechy k výrobě těchto produktů sbírají opice držené v bídných podmínkách. Problém se naneštěstí týká mnoha světových značek, pod jejichž názvem vybrané kokosové lahůdky najdete v regálech obchodů.

Přečtěte si také

Jarní střih levandule: Kdy a jak ho provádět?

Zboží, jehož výroba vyžaduje přítomnost opičích otroků, už stahuje britský řetězec Waitrose. Prohlášení společnost vydala neprodleně poté, co se vedení o nekalých praktikách dozvědělo. Proto následuje i prověřování výroby dalších kokosových produktů, které má společnost Waitrose v nabídce.

Opičí otroci

Na tvrdou práci opic poukázali někteří aktivisté za práva zvířat. V Thajsku jsou k ní totiž využívání makakové vepří. Opice pocházející z volné přírody musí v zajetí lézt po stromech a sklízet velké množství kokosů. V rámci sklizně jsou pak nuceny nosit velké a těžké náklady, mnohdy i převyšující jejich vlastní hmotnost. Pokud zrovna nepracují, jsou drženy v malých klecích – tedy ve zcela nevyhovujících podmínkách.

Proč na farmách nevyužívají lidskou sílu? Mohou za to obrovské rozdíly v číslech sklizených kokosů. Zatímco jeden člověk denně posbírá okolo 80 kokosových ořechů, jedna opice jich dokáže za stejnou dobu sklidit 600 až 1 600.

Opice v zajetí zažívají nejen ztrátu svobody, ale především fyzicky náročnou práci a nevlídné podmínky Canva

Společnost Waitrose se rozhodla podporovat organizaci PETA, která bojuje za práva zvířat. Proto zneužívání opic bojkotuje stažením kokosových výrobků, na jejichž výrobě se týraní živočichové podílejí právě ve fázi sklizně. Problém s týráním opic se ale bohužel týká celého Thajska. Podle asijské části organizace PETA využívají opice k práci téměř všichni dodavatelé předních značek, které dodávají kokosové výrobky. V České republice se jedná například o značky Aroy-D a Chaokoh. 

Řetězy, klece i trhání zubů

Kromě práce jsou makakové vystavování těžkým podmínkám i ve zbylém čase. Bývají přivázáni na řetězech k pneumatikám a drženi v malých klecích – a to i při nepřízni počasí. Aby jejich „zaměstnavatelé“ předešli pokousání, vytrhávají některým opicím zuby.

Inteligentní a společenská zvířata přicházejí o svobodu – místo ní následuje tvrdý výcvik a těžká práce. Děsivé podmínky jsou podle mnoha řetězců naprosto nepřijatelné, a výrobky pocházející z thajského kokosového průmyslu tak odmítají nadále distribuovat.