10 zajímavostí o rukole: Zelenina s malým obsahem kalorií, která se dá pěstovat doma jako řeřicha

Těstoviny s rajčaty a rukolou Pexels

Rukola si u nás získala velkou popularitu, která stále roste. Tato listová zelenina s unikátní hořce peprnou chutí je typickou součástí jídelníčků ve Francii, Itálii či Řecku. Chuť rukoly skvěle vynikne v salátech, má však i daleko bohatší využití. Ne každému sice její štiplavé listy vyhovují, její blahodárné účinky by ale měly přitáhnout pozornost všech, kteří hledají novou superpotravinu. Co všechno se v ní nachází a jak ji nejlépe využít?

Přečtěte si také

Dávejte pozor na své děti. Některé okrasné keře na zahradách jsou prudce jedovaté
Dávejte pozor na své děti. Některé okrasné keře na zahradách jsou prudce jedovaté

1. Dlouhá historie

První zmínky o rukole se objevují už ve spisech z 1. století našeho letopočtu ze starověkého Říma. Římané věřili, že funguje jako afrodiziakum. Po staletí se jednalo o velmi oblíbenou ingredienci ve středomořských kuchyních (nejen v Itálii či Řecku, ale také v Maroku a Turecku).

2. Málo kalorií

Ve 100 gramech listů rukoly se nachází pouze asi 25 kalorií. Malá energetická hodnota je ovšem bohatě vyvážená obsahem velkého množství tělu prospěšných živin. O těch nejdůležitějších si něco povíme dále, kromě nich ale nesmíme zapomenout zmínit také omega 3 mastné kyseliny, mangan, hořčík či slušnou porci vlákniny.

3. Nálož vitamínů

Rukola obsahuje opravdu hodně vitamínů. Jedná se o skvělý způsob, jak do sebe dostat velkou část denní dávky vitamínů A, C, K a B-komplexu, které fungují jako silné antioxidanty a pomáhají vašemu imunitnímu systému vystát útoky nejrůznějších toxinů, bakterií či virů.

Miska s rýží, pórkem, paprikou a rukolou mali maeder / Pexels

4. Zdroj vápníku

Chcete se chránit proti osteoporóze a dalším onemocněním pohybového ústrojí? Tak hurá do obchodu pro rukolu. Obsahuje totiž relativně velké množství vápníku ve spojení s vitamínem K, který zlepšuje absorpci tohoto veledůležitého minerálu do těla.

Zdravá chuť na vašem talíři

5. S draslíkem ke zdraví

Pravidelný přísun zdravé dávky draslíku v rukole zlepší kondici vašeho kardiovaskulárního i nervového systému. Draslík také redukuje negativní účinky sodíku (hojně přijímaného ve slaných jídlech), konzumaci rukoly tudíž doporučujeme i lidem s vysokým tlakem.

6. Podpora imunitního systému

Rukola obsahuje látku zvanou diindolylmetan, obvykle známou pod zkratkou DIM, která účinně bojuje s virovými a bakteriálními infekcemi v našem těle. V současné době je DIM studován v souvislosti se zpomalováním postupu lidského papilomaviru (HPV).

7. Vhodná pro těhotné

Nastávající maminky by měly jíst rukolu pro její obsah železa a folátu. Dohromady tyto látky chrání plod před vrozenými vadami a udržují správnou hladinu červených krvinek v těle.

V těstovinách si ji zamilujete

8. Nepleťte si rukolu s roketou

Na mnoha místech stále ještě najdete zmínky o rukole jako o roketě. Nejedná se však o stejnou rostlinu. Obě patří do čeledi brukvovitých a mají podobnou chuť, ale liší se vzhledem listů. V mnoha receptech nicméně rukolu skutečně můžete roketou nahradit.

Pizza posypaná houbami, paprikou a rukolou M4rtine / Pixabay

9. Pěstovat ji můžete i doma

Rukola se dá pěstovat podobně jako řeřicha na tácu s navlhčenou vatou. Posypte vatu semínky a dejte tác na místo s dostatkem slunečních paprsků. První použitelné lístky by se měly objevit už po 2 týdnech. Občas je ovšem velmi těžké najít v obchodech vhodná semínka – můžete tedy sáhnout i po výše zmíněné alternativě jménem roketa.

10. Čerstvá i vařená

Rukola rozsvítí svojí typickou chutí mnoho druhů jídel. V Itálii se běžně sype čerstvá na pizzu, můžete ji ale použít i vařenou. Dobře jako příloha doplní ryby, a pokud ji nakrájíte a smícháte s ricottou, máte hned ideální letní pomazánku.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz