Kosmetické firmy končí s výrobou bělicích krémů, dohnal je k tomu rasismus

Zdá se, že se kvůli hnutí Black Lives Matter toho hodně změní Canva

Přehnaná rasová korektnost, nebo důležitý krok pro lidstvo? To, co rozpoutala iniciativa Black Lives Matter, bylo až do nedávné doby nevídané, a nadnárodní firmy tak čelí nezvykle silnému tlaku zvenčí. Velké množství produktů, kdy některé z nich jsou na trhu už dlouhá desetiletí, se nyní zdají být až příliš rasistické, a firmy napříč odvětvími se jedna po druhé rozhodují k razantním změnám.

Přečtěte si také

Jaké jsou zkušenosti Čechů s Informacemi v obchodech? Zákazníci nejsou vždy spokojeni

Problematické kosmetické produkty slibující zesvětlení pleti

L'Oréal oznámil, že ze svých kosmetických výrobků odstraní slova s rasistickým podtónem, jako jsou „white/whitening“, „light/lightening“ nebo „fair/fairness“.

Podobně jako L'Oréal se rozhodla firma Unilever přejmenovat zesvětlovací pleťový krém prodávaný v Indii, který je zde k dostání pod názvem „Fair & Lovely“. Firma přislíbila, že u výrobku přestane používat slovo „fair“.

Snad nejtvrději se k této celosvětové problematice postavila firma Johnson&Johnson, která úplně zastavila výrobu zesvětlovacích kosmetických přípravků, které jsou paradoxně oblíbené zejména v Asii a v blízkovýchodních zemích.

A nejde jen o kosmetické přípravky slibující zesvětlení pleti. Black Lives Matter ovlivnilo velké množství jiných značek a jejich produktů.

Termín „zesvětlovací“ je již nevyhovující a kosmetické firmy se chystají k razantním změnám Ty Lim / Shutterstock

Obaly potravin, na kterých je černoch, budou přepracovány

Českému spotřebiteli značka amerických sirupů na palačinky Aunt Jemima možná není příliš povědomá, nicméně ve Spojených státech jde o velice oblíbené výrobky s tradicí už od roku 1889. Problémem však je logo těchto sirupů, v němž je vyobrazena žena tmavé pleti, která dle názorů některých znázorňuje symbol zotročené černé ženy.

V odpovědi na to společnost Quaker Oats Company, která Aunt Jemima vlastní, oznámila, že svou obchodní značku přepracuje tak, aby přispěla k rasové rovnováze. Mělo by dojít ke změně názvu, a dokonce i obalu. A není to poprvé, co se firma rozhodla pod tlakem veřejnosti své logo přepracovat, v minulosti k tomu došlo už dvakrát.

Ke změně dojde i u další potraviny, v jejímž logu je vyobrazena osoba tmavé pleti. A tím výrobkem není nic jiného než rýže Uncle Ben’s. Revize proběhne i u sirupu Mrs. Butterworth’s. O úpravě loga se uvažuje také u instantní snídaňové kaše Cream of Wheat, na kterém je už více než 120 let vyobrazen usmívající se šéfkuchař tmavé pleti.

Kvůli Black Lives Matter se mění i Twitter

Black Lives Matter zasáhla však i programátorskou terminologii. K velkému zemětřesení dojde u Twitteru, který začátkem července oznámil, že přestane používat některé zažité pojmy, které by mohly vyznívat jako rasově diskriminační, a tím pádem nepřijatelné. Například Whitelist bude nově Allowlist nebo třeba Blacklist ponese nově označení Denylist.