V hotelu mi naúčtovali minibar, který jsem neotevřela. Cítila jsem se jako podvodnice

Udivená žena na recepci v hotelu Kupi.cz

Lenka při odjezdu z českého hotelu zjistila, že jí k účtu přibylo několik položek z minibaru. Jenže ona se ho za celý pobyt ani nedotkla. Chyba vznikla při ručním zapisování spotřeby pokojskou. Její příběh ukazuje, že hosté často platí omylem a že mají právo takový poplatek odmítnout.

Přečtěte si také

Kvíz: Marketingové triky supermarketů. Necháte se ovlivnit, nebo nakupujete s chladnou hlavou? Otestujte se

„Stála jsem u recepce a recepční mi oznámila částku vyšší o šest set korun. Úplně jsem ztuhla,“ vyprávěla mi Lenka, která se s příběhem svěřila redakci Kupi. Ten moment jsem viděla na vlastní oči. Jak si nervózně přendává kabelku z ruky do ruky a snaží se pochopit, kde se vzaly tři položky z minibaru.

„Neotevřela jsem ani vodu. A najednou jsem měla platit za čokoládu a dvě plechovky. Připadala jsem si jako někdo, kdo zapírá.“ Všechno se to odehrálo během několika vteřin, ale pro Lenku to byl dlouhý nepříjemný okamžik.

Neoprávněný poplatek v hotelu

Lenka, sedmatřicetiletá marketingová specialistka, strávila v hotelu dvě noci kvůli školení. Přijížděla večer, vracela se pozdě, nadšená z možnosti si odpočinout. Minibaru si sotva všimla.

Při check-outu zazněla částka o šest set korun vyšší. „Řekla jsem, že minibar jsem ani neotevřela. Recepční se na mě podívala, jako by čekala, co řeknu dál.“ Recepční listovala papírem a dodala, že pokojská nahlásila spotřebu tří položek. Lenka ucítila horko v obličeji. „Za mnou stálo pět lidí. Všichni poslouchali. Připadala jsem si hrozně trapně, jako by mě přistihli, že se snažím něco ututlat.“

Lenka trvala na tom, že minibar nepoužila. Recepční nakonec šla situaci ověřit. Po několika minutách se vrátila s omluvou. „Omlouváme se, došlo k chybě při zapisování. Pokojská si spletla číslo pokoje.“

Lenka podepsala konečnou částku bez minibaru, ale nepříjemný pocit v ní zůstal. „Nešlo o peníze. Šlo o to, že si mě okamžitě zařadili mezi hosty, kteří lžou. To bolelo nejvíc.“ Od té doby si Lenka fotí minibar hned po příjezdu.„Stačí jedna chyba a člověk má pocit, že je ve špatném filmu.“

Odborný komentář

Odborník: Mgr. Daniel Vrána

Obor: právník, specialista na spotřebitelské a cestovní právo

Jak často se setkáváte s tím, že hotel omylem zaúčtuje minibar? „V českých hotelech je to poměrně časté. Minibar zapisuje pokojská ručně a stačí, aby si spletla číslo pokoje nebo nedopatřením odečetla položky jiného hosta. Stává se to hlavně ve dnech, kdy mají pokojské plno práce.“

Je pochopitelné, že se host cítí trapně? „Ano, protože je stavěn do role někoho, kdo zapírá spotřebu. A to se děje před dalšími hosty. Psychologicky je to velmi nepříjemná situace.“

Co je v takové situaci legální a co už ne? „Hotel musí být schopen prokázat, že host minibar skutečně použil. Ruční zápis není nezvratný důkaz. Host může poplatek odmítnout, pokud není jasně doložen.“

Jak má reagovat host, když ví, že minibar neotevřel? „Trvat na vysvětlení, neplatit ihned a požádat o kontrolu pokoje. Pokud jde o omyl, hotel to většinou rychle uzná.“

Co doporučujete hostům, aby se podobné situaci vyhnuli? „Po příchodu na pokoj doporučuji minibar vyfotit. Zabere to deset sekund a při problému jde o velmi silný argument.“

Praktické rady pro čtenáře

Jak se bránit, když vám zaúčtují minibar, který jste neotevřeli:

  • Udělejte si fotografii minibaru při příjezdu i odjezdu.
  • Trvejte na tom, aby hotel doložil skutečnou spotřebu.
  • Pokud vám něco nesedí, neplaťte hned a požádejte o kontrolu pokoje.
  • Mluvte klidně, ale pevně, jde o běžné omyly, ne o konflikt.
  • Pokud recepce chybu neuzná, napište krátkou reklamaci e-mailem na hotel.

Lenka říká, že se po této zkušenosti nenechá vtlačit do role, která jí nepatří. „Naučila jsem se, že je v pořádku říct, že něco nesedí. Host není povinen platit cizí chyby.“ Čtenářům vzkazuje jednoduchou věc. „Stůjte si za pravdou. Hotely dělají chyby stejně jako lidé.“

Zdroj: Kupi.cz – rozhovor s Lenkou a právníkem Danielem Vránou