Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Zapomeňte na alkohol! Tyhle tipy na zahřátí opravdu fungují

Zapomeňte na alkohol! Tyhle tipy na zahřátí opravdu fungují

Definitivní ochlazení je tady a dá se očekávat, že teploty ještě o něco sestoupí. Každý hledá způsob, jak pomyslně nezmrznout. Jenže navzdory veškeré snaze nám občas nohy, ruce a jiné tělesné partie mrznou. Jak se efektivně zahřát?

Přečtěte si také

Otevírací doba 17. listopadu! Kde si v neděli můžete nakoupit?
Otevírací doba 17. listopadu! Kde si v neděli můžete nakoupit?

Alkohol v mrazu? Rozhodně ne

„Na, dej si panáka, na zahřátí,“ můžete slýchat, trápí-li vás ledové končetiny. Jenže časem zjistíte, že pokud stojíte venku v mrazu, má to spíše opačný efekt. Zatímco v první chvíli se vám žilami skutečně rozlije teplo, hned vzápětí je vám snad ještě větší zima. Důvod je prostý. Lidské tělo reaguje na chlad tím, že stáhne z periferií (prsty na rukou, nohou...) teplo do trupu. Alkohol v mrazu cévy opět rozšíří, vžene do nich krev, a tím nastane chvilkový pocit tepla. Jenže jeho zásoby rychle utečou a vám je poté ještě hůř (nemáte ani zásoby, ani teplé ruce). Jestliže to vyřešíte dalším panákem, termoregulaci svého těla úplně rozhodíte. Přestanete sice chlad vnímat, ale on na vás působí dál. Tělo vás ale již neinformuje – senzory jste alkoholem vypnuli, a tím zvýšili riziko nachlazení či vážnějších potíží.

A co doma?

Jiný příběh se odehrává, pokud si panáka kvalitního alkoholu dáte po návratu domů místo vany. Ideálně nekombinovat. V tomto případě dojde opět k rozšíření cév, avšak vnější teplota už je pro nás příjemná, proto skutečně zahřátí pocítíme a zkřehlost ustoupí.

Tip: Pokud nechcete promrznout na kost, najezte se, než půjdete ven, a zařaďte do svého jídelníčku zahřívací potraviny: pohanku, jáhly, ovesnou kaši, pórek, křen, kapustu, ořechy, tučné ryby, vejce, kořenovou zeleninu, zelí a luštěniny. V zimě přidejte i zdravé tuky. Většina jídel by měla být tepelně upravená.

Alkohol rozšiřuje cévy a posílá teplo do periferních částí těla. Doma zahřeje, venku je nebezpečný.

A co svařák?

Samostatnou kapitolou jsou nápoje typu punč či svařák. Pokud jsou opravdu připraveny kvalitně, pak vás sklenka těchto nápojů může posílit. Není to však alkoholem, nýbrž bylinami a kořením, které jsou uvnitř. Například skořice i hřebíček jsou výrazně zahřívací.

Skořice – voňavá a dietní jistota

Ne náhodou se dříve v chladných měsících pekly buchty posypané skořicí. Jak jsme již naznačili, může také za zahřívací vlastnosti svařáku. Použít ji však můžete i jinde. Máte-li rádi kávu, přidejte do ní právě skořici, případně si upečte doma skořicové muffiny s jablky.

Kromě prokrvení organismu podporuje také činnost mozku, zklidňuje psychiku a uvolňuje svaly. Navíc je vhodná i při redukčních dietách, neboť neobsahuje cukry, a přesto je sladká.

Zázvor pomáhá v mnoha ohledech. Bojuje s bacily i studenými končetinami.

Zázvor ve službách zdraví

Většina lidí si spojuje zázvor s chřipkou a nachlazením. Ano, zázvor tuto preventivní schopnost v sobě nese, působí proti virům i bakteriím. Jeho další výhodou však je, že zahřívá. Můžete ho používat jak čerstvý, tak sušený jako koření. Zatímco čerstvý musíte vařit alespoň 15 minut, aby se uvolnily účinné látky, sušený stačí zalít horkou vodou. Účinek je stejný. Další variantou využití zázvoru je sirup, jejž můžete použít i jako šťávu dětem do školy, případně jej užívat po lžičkách. 

Tip: Čemu se v chladných dnech vyhnout, jsou potraviny ochlazující, tedy povětšinou ty, které obsahují hodně vody (saláty, okurky a exotické ovoce včetně pomerančů a citronů). Nemusíte se jich nutně vzdát, stačí je zkombinovat s potravinami, které zahřejí (například zázvorový čaj s citronem).

Navštivte saunu

A jeden tip od Kupi.cz na závěr. Pokud chcete nad chladem opravdu vyzrát ve velkém stylu, vyrazte do sauny. Finové o tom vědí své, vždyť právě zde byla provedena řada vědeckých studií, které pozitivní účinky sauny na lidské zdraví potvrdily. Pravidelné saunování totiž pomůže v mnoha oblastech: zvýší imunitu (podporuje činnost bílých krvinek), detoxikuje tělo od toxinů skrze pocení, a hlavně rozpumpuje srdce a ozdraví celý kardiovaskulární systém. Díky tomu se zlepší i schopnost těla vhodně a rychle reagovat na změny teplot. A vy máte šanci se zbavit studených nohou!