Češi při nákupech často sahají po privátních značkách, protože jsou levnější. Ne vždy to ale platí, ukazují data

Zákazník si v supermarketu vybírá mléko bodnar.photo / Shutterstock.com

Až 88 % Čechů dává při nákupu přednost privátním značkám, protože s nimi má dobrou zkušenost, vyplynulo z pravidelné tiskové konference Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR) a společnosti NielsenIQ. Nejčastěji je zákazníci upřednostňují díky cenám. Překvapivě ale ne vždy platí, že se privátní značka rovná levnějšímu nákupu. Ve kterých kategoriích se „privátky“ vyplatí a ušetříte na nich nejvíce? A kde naopak může být výhodnější sáhnout po značkovém zboží?

Přečtěte si také

Křepelky jsou teď v akci: Upečte si je s nádivkou, která voní bylinkami

Česko dohání Evropu

Privátní značky u nás tvoří už téměř třetinu všeho zboží na trhu (28 %). Nejčastěji je kupujeme v supermarketech, výrazně méně v hypermarketech nebo třeba drogeriích. To hlavní ale je, že spolu s celoevropským průměrem jejich podíl každým rokem stoupá a pro většinu zákazníků jsou stále volbou číslo jedna.

„Dobrý sortiment kvalitních privátek je pro obchodníky významnou konkurenční výhodou a tento segment zaujímá v obchodních strategiích stále větší prostor,“ vysvětluje v tiskové zprávě ke konferenci Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Téměř 90 % Čechů nakupuje privátní značky, protože s nimi má dobrou zkušenost, přičemž 82 % si navíc myslí, že jejich kvalita může konkurovat značkovým výrobkům.

Zákaznice s nákupním vozíkem si prohlíží účtenku Sergey Ryzhov / Shutterstock.com

Už dávno nejde jen o levnější zboží

Významným motivátorem pro nákup privátních značek stále zůstává jejich nižší cena. „Průměrná cenová výhoda nákupu privátky oproti klasické značce dosahuje 21 %. V téměř 90 % kategorií výrobků jsou privátní značky stále levnější,“ přiblížil na konferenci Karel Týra, generální ředitel NielsenIQ pro Česko, Slovensko a Maďarsko. Současně ale podle ČTK dodal, že role privátních značek se proměňuje a už nejsou jenom tou nejlevnější alternativou.

Čím dál častěji totiž pokrývají i prémiové zboží, za které jsou zákazníci ochotni zaplatit více – jednoduše si už na privátní značky zvykli a mají v ně důvěru. Celých 84 % Čechů dokonce potvrdilo, že i kdyby se zlepšila jejich ekonomická situace a nemuseli by tolik šetřit, zůstali by věrní právě privátním značkám.

Co se vyplatí kupovat od privátních značek?

  • Pokud chcete na nákupech co nejvíce ušetřit, až o polovinu levněji obvykle vychází minerálky, zubní pasty, sprchové gelyšampony.
  • O 25–50 % levnější než u tradičních značek jsou potom například piva, tvrdé sýry, energetické drinky, prací prostředky nebo bramborové chipsy.
  • Výhodněji vychází i jogurty, káva, trvanlivá mléka nebo tabulkové čokolády, které mají o čtvrtinu nižší ceny.
Cenová výhoda privátních značek oproti značkovým produktům SOCR ČR / NIQ

Vejce, máslo a toaleťák radši „normální“

Na druhou stranu neplatí, že všechny privátní značky jsou automaticky také levnější. V cca desetině kategorií se vyplatí naopak sáhnout po běžných produktech, které vás mohou vyjít levněji.

Podle výsledků průzkumu mezi ně patří zejména máslamargaríny, džusy, toaletní papír nebo vejce. Tyto položky se také často objevují v akčních nabídkách řetězců a často je můžete ulovit v opravdu velkých slevách.

„Třeba v případě vajec jsou privátní značky průměrně o pět až deset procent dražší než tradiční značky. U másel a margarínů činí rozdíl 17 procent a cena džusů prodávaných pod vlastními značkami řetězců je proti běžným značkám o 23 procent vyšší,“ přibližuje podle ČTK Týra.

Dáváte přednost privátním značkám?

Na zkušenosti s privátními značkami jsme se v redakci zeptali i několika náhodných zákazníků a čtenářů Kupi. Jaké výrobky upřednostňují při nákupech? A co je pro ně u privátních značek největším benefitem?

  • „Určitě mám radši privátní, jsou levnější a mají kolikrát zajímavější zboží, než se dá běžně sehnat. Hodně se mi osvědčily i vlastní značky drogerií, jejich kosmetika mi přijde fajn a srovnatelná s dražšími produkty,“ říká nám Hana (24 let).
  • Podobně se k názoru většiny Čechů přiklání i čtenářka Anna (65 let): „Dlouho jsem byla k privátním značkám skeptická, dneska je to podle mě kvalitou na stejné úrovni. Hlavně když jsem zjistila, že spousta výrobků pochází od těch stejných výrobců, kteří vyrábí i značkové zboží.“
  • „Vždycky mi přijde hrozně povrchní, když někdo v dnešní době odsuzuje privátní značky. Když si u nich přečtu složení, nebo kdo to vyrábí, a je to úplně to stejné nebo někdy i lepší než od normálních výrobků, tak proč za to zbytečně utrácet?“ souhlasí pro Kupi také Zdeněk (49 let).
  • „U zboží hlavně hledím na obsah, výživové hodnoty a cenu. Jestli v tomto ohledu vyjde líp privátní značka, nebo nějaká jiná, pro mě nehraje roli. Rozhoduju se jen podle sebe a toho, co je pro mě v tu chvíli výhodnější,“ přiznává redakci zase zákazník Ladislav (40 let).

Zdroje: SOCR ČR, ČTK, respondenti pro redakci Kupi.cz