Až 88 % Čechů dává při nákupu přednost privátním značkám, protože s nimi má dobrou zkušenost, vyplynulo z pravidelné tiskové konference Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR) a společnosti NielsenIQ. Nejčastěji je zákazníci upřednostňují díky cenám. Překvapivě ale ne vždy platí, že se privátní značka rovná levnějšímu nákupu. Ve kterých kategoriích se „privátky“ vyplatí a ušetříte na nich nejvíce? A kde naopak může být výhodnější sáhnout po značkovém zboží?
Privátní značky u nás tvoří už téměř třetinu všeho zboží na trhu (28 %). Nejčastěji je kupujeme v supermarketech, výrazně méně v hypermarketech nebo třeba drogeriích. To hlavní ale je, že spolu s celoevropským průměrem jejich podíl každým rokem stoupá a pro většinu zákazníků jsou stále volbou číslo jedna.
„Dobrý sortiment kvalitních privátek je pro obchodníky významnou konkurenční výhodou a tento segment zaujímá v obchodních strategiích stále větší prostor,“ vysvětluje v tiskové zprávě ke konferenci Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.
Téměř 90 % Čechů nakupuje privátní značky, protože s nimi má dobrou zkušenost, přičemž 82 % si navíc myslí, že jejich kvalita může konkurovat značkovým výrobkům.
Sergey Ryzhov / Shutterstock.com
Významným motivátorem pro nákup privátních značek stále zůstává jejich nižší cena. „Průměrná cenová výhoda nákupu privátky oproti klasické značce dosahuje 21 %. V téměř 90 % kategorií výrobků jsou privátní značky stále levnější,“ přiblížil na konferenci Karel Týra, generální ředitel NielsenIQ pro Česko, Slovensko a Maďarsko. Současně ale podle ČTK dodal, že role privátních značek se proměňuje a už nejsou jenom tou nejlevnější alternativou.
Čím dál častěji totiž pokrývají i prémiové zboží, za které jsou zákazníci ochotni zaplatit více – jednoduše si už na privátní značky zvykli a mají v ně důvěru. Celých 84 % Čechů dokonce potvrdilo, že i kdyby se zlepšila jejich ekonomická situace a nemuseli by tolik šetřit, zůstali by věrní právě privátním značkám.
SOCR ČR / NIQ
Na druhou stranu neplatí, že všechny privátní značky jsou automaticky také levnější. V cca desetině kategorií se vyplatí naopak sáhnout po běžných produktech, které vás mohou vyjít levněji.
Podle výsledků průzkumu mezi ně patří zejména másla a margaríny, džusy, toaletní papír nebo vejce. Tyto položky se také často objevují v akčních nabídkách řetězců a často je můžete ulovit v opravdu velkých slevách.
„Třeba v případě vajec jsou privátní značky průměrně o pět až deset procent dražší než tradiční značky. U másel a margarínů činí rozdíl 17 procent a cena džusů prodávaných pod vlastními značkami řetězců je proti běžným značkám o 23 procent vyšší,“ přibližuje podle ČTK Týra.
Na zkušenosti s privátními značkami jsme se v redakci zeptali i několika náhodných zákazníků a čtenářů Kupi. Jaké výrobky upřednostňují při nákupech? A co je pro ně u privátních značek největším benefitem?
Zdroje: SOCR ČR, ČTK, respondenti pro redakci Kupi.cz