Sáhla jsem po rýži a vyskočila na mě myš. Nevěřila jsem vlastním očím. Hygienička radí: Je potřeba to řešit

Myš v obchodě Kupi / Ai vizualizace

Nákup se může změnit v nepříjemný zážitek. Lenka (42) sáhla do regálu a z obalu se vyřítila myš. Kromě šoku ji zajímalo, co má v takové situaci jako zákazník právo požadovat. Přinášíme příběh ze života i rady hygieničky, které se mohou hodit každému.

Přečtěte si také

Britský řetězec začne skenovat tváře svých zákazníků. Chce si došlápnout na vracející se zloděje

„Natáhla jsem ruku k balíčku rýže a v tu chvíli se obal pohnul. Najednou z něj vyskočila myš přímo proti mně. Zůstala jsem stát a jen jsem vykřikla,“ popsala redakci paní Lenka (42), která se rozhodla s námi podělit o svůj reálný zážitek z nákupu. Na obyčejný sobotní nákup teď jen tak nezapomene.

Lenka žije v menším městě, má dvě děti a pracuje v kanceláři. Do obchodu si zašla pro základní potraviny. V okamžiku, kdy sáhla do spodního regálu, na ni vyskočila živá myš. Nejdřív jsem se lekla, pak jsem si uvědomila, že to bylo mezi potravinami, které chtěla jíst moje rodina. To mě vyděsilo ještě víc,“ vzpomíná. Incident okamžitě oznámila personálu. Očekávala omluvu nebo alespoň rychlou reakci, místo toho se ale dočkala spíše rozpačité reakce. „Přišlo mi, že je to moc nezajímá. A to mě naštvalo. Zajímalo mě, co můžu jako zákazník vlastně dělat.“

Odborný komentář

MUDr. Jana Novotná, hygienička

Jak často se něco takového stává? „Hlodavci se vyskytují v obchodech poměrně běžně, i když zákazník to většinou nevidí. Prodejna má povinnost provádět pravidelnou deratizaci.“

Má zákazník právo žádat kompenzaci? „Pokud se setká s tak závažným hygienickým problémem, může požadovat vrácení peněz za nákup, případně slevu. Pokud obchod nereaguje, je na místě podat podnět hygienické stanici.“

Může obchod dostat pokutu? „Ano. Hygienická kontrola může uložit pokutu v řádech desítek až stovek tisíc korun. Takové podněty rozhodně nejsou zbytečné.“

Jak má reagovat svědek? „Je vhodné incident potvrdit a podpořit zákazníka. Pokud má někdo možnost situaci zdokumentovat, ještě lépe.“

Vaše rada čtenářům Kupi? „Nebojte se ozvat. Každý má právo na bezpečný nákup. Zdraví je důležitější než obavy, že budete působit jako ‚nepříjemný‘ zákazník.“

Muž v supermarketu fotogurmespb / Shutteretock.com

Co dělat, když v obchodě narazíte na myš

  • Zůstaňte v klidu a zvířete se nedotýkejte
  • Oznamte incident personálu a požadujte nápravu
  • Pokud obchod nereaguje, podejte podnět na hygienickou stanici
  • Požadujte vrácení peněz nebo kompenzaci za nákup
  • Zkontrolujte doma zakoupené potraviny a dbejte na hygienu

Lenka si z nepříjemného zážitku odnesla jasné ponaučení. „Už nikdy nemávnu jen rukou. Když se stane něco podobného, je potřeba to řešit. Nejde jen o mě, ale o všechny, kdo tam nakupují,“ říká. Její příběh je připomínkou, že ozvat se má smysl. Nákup má být bezpečný pro každého zákazníka.

Zdroj: redakční rozhovor s paní Lenkou, rozhovor s MUDr. Janou Novotnou