Ani parfém, ani toaletní voda, tělové spreje nebo také mlhy či závoje jsou něco trochu jiného. Přesto krásně voní a jakmile je jednou zkusíte, zamilujete si je. Čím jsou výjimečné a čím vás možná zklamou?
Tělové spreje představují alternativu parfémů a kolínských, respektive se z nich postupem času vyvinuly. Nelze přesně říct, kdo konkrétně je objevil, nicméně s jejich popularizací je spojená značka Victoria's Secret, která je začala na počátku 90. let minulého století nabízet ve své slavné „andílkovské“ éře. Z voňavých prodejen prádla si tak zákaznice mohly odnášet i lehké a cenově dostupné vůně, což zaujalo i další propagátory vůní.
Dnes tělové spreje vyrábí většina známých značek. Globální trh s tělovými spreji byl podle Gminsights.com v roce 2023 ohodnocen na 5,2 miliard amerických dolarů a očekává se, že bude i nadále růst, protože zájem o tělové spreje je a stále stoupá.
„Přes léto si tělové spreje kupovalo hodně zákaznic, lehké produkty jsou žádané. Jinak si tělové spreje berou spíš mladší ročníky, což je s ohledem na cenu logické, a pak také zákaznice, které hledají novou vůni, ale nejsou si svým výběrem jisté. Tělové spreje jsou přece jen o dost levnější, ale na otestování, zda vám vůně sedne, stačí,“ popisuje pro Kupi své zkušenosti konzultantka z parfumerie Lada Zábranská.
Nabídka tělových sprejů na e-shopech, v drogeriích a parfumeriích je ostatně široká, od ovocných a květinových až po pudrové vůně, a sáhnout po nich lze i tehdy, když chcete mít při ruce něco příjemného na osvěžení vzduchu nebo oblečení, které dlouho leželo ve skříni. Využít je tedy můžete nejen na tělo.
„Myslím, že zákaznice berou tělové spreje jako takový cenově dostupný dotek luxusu. Ty od Guess začínají na dvě stě korunách, Victoria's Secret startuje zhruba na tři sta padesáti. Dior či Clarins, ty už jsou dražší, ale za ten zážitek to stojí. Stále jsou dostupnější než parfém nebo toaletní voda,“ míní Zábranská.
Přijatelná cena je velké plus, stejně tak větší balení. Tělové spreje se obvykle prodávají po 250 ml, dají se tak hojně používat.
Opakovat během dne aplikaci tělového spreje je nutné. Jejich drobnou nevýhodou bývá to, že mají nižší koncentraci vůní, takže v porovnání s klasickými parfémy méně vydrží. Po dvou až třech hodinách se vytrácí.
„Jestli chcete intenzivnější, ale stále přirozenou vůni, můžete zkusit vrstvení. Když totiž vůni aplikujete na hydratovanou pokožku, uzamkne se. To znamená, že tělový sprej nanesete až po tělovém másle nebo mléku. Ideálně by měly být oba produkty ze stejné řady, aby se vonné složky netříštily,“ vysvětluje stylistka Monika Procházková. Naráží tak na to, že se dají rovnou pořídit celé sady, které obsahují sprchové gely či oleje, tělová mléka a tělové spreje, přímo připravené na déletrvající vonný zážitek.
„Na večer bych se ale pořád přikláněla k tradičnímu parfému, vůně je hlubší a trvalejšího charakteru. Na den, třeba do kanceláře, kde může silný parfém až obtěžovat, je tělový sprej ideální,“ uzavírá Procházková.
Zdroj: konzultantka v parfumerii Lada Zábranská, stylistka Monika Procházková