Britský řetězec začne skenovat tváře svých zákazníků. Chce si došlápnout na vracející se zloděje

Lidé nakupují v supermarketu, kamerové záběry detekují osoby Gorodenkoff / Shutterstock.com

Narůstající počty krádeží dohnaly druhý největší řetězec v Británii k radikálnímu kroku. Do svých obchodů začíná instalovat kamery s funkcí rozpoznávání obličejů. Slibuje si od toho snadnější identifikaci zlodějů i zabránění jejich opětovnému vstupu do prodejny. Poctivým zákazníkům se takové opatření ale nelíbí, objevují se i případy, kdy je kamery nespravedlivě vyhodnotí jako zloděje.

Přečtěte si také

Další aplikace, kterou potřebujete v mobilu? Takko spustilo v Česku věrnostní program

Ochrana před kriminalitou

Obchody ve Velké Británii dlouhodobě bojují s narůstajícím počtem krádeží. Čím dál více se jich proto uchyluje k poněkud citlivému řešení. Ve svých prodejnách instalují kamery, které v reálném čase okamžitě zaznamenávají tváře zákazníků a porovnávají je s databází osob, jež se v minulosti krádeže nebo výtržností již dopustily. Společnosti tak chtějí zamezit opakované kriminalitě.

Před několika lety začal technologii Facewatch využívat například řetězec Southern Co-Op v jižní Anglii, nyní ji v rámci pilotního testování zkouší zavést i britské supermarkety Sainsbury's, zatím na dvou pobočkách ze čtrnácti set.

Krádeží v obchodech přibývá

Počet krádeží v obchodech dosáhl letos v Anglii a Walesu rekordní hranice. Jak vyplývá z tamních dat policie, k březnu bylo zaznamenáno více než půl milionu případů, což je o 20 % více než v předchozích 12 měsících.

„Maloobchodní prostředí je na rozcestí, čelí narůstajícímu zneužívání, antisociálnímu chování a násilí,“ uvedl Simon Roberts, generální ředitel společnosti Sainsbury's, ve spojení se zavedením kamerového systému rozpoznávajícího tváře. „Bezpečnost musí být na prvním místě,“ dodal.

Budova supermarketu Sainsbury's William Barton / Shutterstock.com

Strach ze zneužití dat i falešná obvinění

Nové opatření se nicméně setkává i se značnou vlnou kritiky. Některým odborníkům, aktivistům i veřejnosti vadí hlavně narušení (a potenciální zneužití) biometrických údajů zákazníků i pracovníků.

V Británii se dokonce množí případy, kdy jsou zákazníci během nákupů kamerovým systémem nesprávně identifikováni a ostraha s nimi poté zachází jako s jasnými kriminálníky. Jedním z příkladů může být zkušenost mladé ženy, která si šla do britského obchodu Home Bargains jen pro čokoládu. „Během minuty u mě byl pracovník a okamžitě mi říká: musíte opustit prodejnu, jste zlodějka,“ popisuje loňský incident otřesená zákaznice Sara, kterou si zdejší systém pro rozpoznávání tváří omylem spletl s jinou osobou.

Společnost stojící za technologií Facewatch i sám řetězec Sainsbury's ale veřejnost ujistily, že cílem nových kamer není sledování zákazníků nebo šmírování pracovníků, ale pouze snaha o vytvoření „bezpečného, zajištěného a příjemného prostředí“.

Máme důvod k obavám i u nás?

Česká republika, na rozdíl od Spojeného království, podléhá evropskému GDPR, které má pro získávání, uchovávání a používání osobních údajů velmi přísná pravidla. Zvláště bavíme-li se o biometrických údajích teoreticky získávaných soukromým subjektem. A ještě k tomu tzv. identifikací na dálku. V českých supermarketech by proto zavedení skenování a ukládání tváří bez souhlasu jednotlivých zákazníků (mimo jiné) prošlo jen ztěžka.

Situace u nás navíc není tak vážná jako za hranicemi. Podle statistik Policie ČR u nás bylo loni zaznamenáno 10 610 případů prostých krádeží v obchodech, podobné číslo to bylo i v předchozím roce.

Řetězce Lidl a Albert se například již dříve vyjádřily, že ročně zaznamenávají spíše drobnější krádeže a že klasická opatření v podobě kamerového systémupřítomnosti pracovníka ostrahy na prodejně považují zatím za více než dostačující, jak uvedl Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR.

Muž krade v supermarketu Andrey_Popov / Shutterstock.com

Souhlasili by Češi se skenováním obličejů?

I přesto nás zajímalo, co na způsob, jakým se v Británii snaží bojovat proti zlodějům, říkají čeští zákazníci – a zda by je technologie skenující a rozpoznávající tváře odradila od nákupu v takovém supermarketu. Zde jsou odpovědi některých z nich.

  • „Neříkám, že bych s tím neměl problém. Ale to rozpoznávání obličejů se už děje na globální úrovni, na letištích, sportovních a veřejných akcích, že se tomu jako společnost postupně asi nevyhneme. Otázka pak hlavně je, jak se s těmi daty nakládá.“ (Michal, 62 let)
  • „Všichni známe ten pocit, kdy se na nás ochranka zaměří a my, i když jsme nic neprovedli, se cítíme provinile nebo ukřivděně. Tady se ale bojím, že to přejde na úplně jinou úroveň. Vlastně člověk už ani neví, kdo ho sleduje nebo co se mu ukládá do záznamu.“ (Lenka, 54 let)
  • „V supermarketu by mi to asi nevadilo. Já vím, že nic krást nejdu, a pokud by to pomohlo odhalovat zloděje, tak je to vlastně jenom dobře.“ (David, 27 let)
  • „Pokud by řetězec transparentně komunikoval, co se získanými záznamy dělá a jak tváře zákazníků nebo prodavačů používá, pak si dokážu představit, že to může být i prospěšné. Žijeme prostě v době, kdy bude bezpečí důležitější než soukromí.“ (Alena, 40 let).

Zdroje: BBC, Policie ČR, SOCR ČR, respondenti pro redakci Kupi.cz