Inflace sice zpomaluje, ale Češi stále šetří. Na výdaje hledí až 98 % z nich

Žena, nakupující v supermarketu wavebreakmedia / Shutterstock.com

Češi jsou odjakživa konzervativní. Ukazuje to i jejich nákupní chování a tendence nadále šetřit, přestože míra inflace se opět dostala na únosnou hranici. Během nárůstu v předchozích letech dávala totiž většina spotřebitelů přednost levnějším značkám potravin. I když spotřeba rychloobrátkového zboží opět roste, tento nárůst je velmi pozvolný a spotřebitelé jsou v nákupech opatrní.

Přečtěte si také

Víc než třetina Čechů topí méně, aby ušetřila za energie. Jaká je ideální teplota v obýváku nebo v ložnici?

Inflace klesá, ale Češi stále šetří

Ačkoli míra inflace, která v posledních dvou letech vystřelila raketově vzhůru, opět klesá, Češi jsou v utrácení stále velmi opatrní. Množství prodaného zboží v průběhu roku 2023 značně kleslo, tento pokles však koncem roku zpomaloval a v prosinci byl dokonce zaznamenán nepatrný nárůst objemu prodaného zboží.

Až 70 % Čechů má, co se budoucnosti týče, negativní smýšlení a téměř 80 % z nich plánuje dle svých slov pokračovat v nákupech především zlevněného zboží. Pátrání po slevových akcích jim naštěstí nedá velkou práci.

Žena v supermarketu, která kontroluje účtenky Denys Kurbatov / Shutterstock.com

Zdražovaly potraviny i služby

Spotřebitelé v předchozích letech zaznamenali rapidní zdražení potravin, energií i služeb. Potvrdil to průzkum Českého rozhlasu, realizovaný společností PAQ Research z roku 2022. Podle něj narůstá počet domácností, které neušetří vůbec nic nebo mají vyšší výdaje než příjmy.

„Ještě před rokem v listopadu to bylo nějakých 20 procent, to nyní vzrostlo na 34 %. Počet lidí, kteří neušetří vůbec nic nebo jsou pod nulou, tak je už v některých skupinách společnosti více než poloviční,“ uvedl téměř před dvěma lety Daniel Prokop, sociolog a spoluautor projektu.

Zákazníci vyhledávají slevové akce

Ceny loni vzrostly o 9,3 %, což mělo za následek nárůst tržeb v rychloobrátkovém sektoru o 6,4 %. Zvyšující se ceny motivovaly zákazníky daleko více sledovat slevové akce.

„Je vidět, že zákazníci daleko víc vyhledávají různé slevové akce. V minulosti se prodávalo zhruba 50 procent potravin ve slevách, dneska je to už skoro 60 procent. Zejména na menších městech, která úplně přestala kupovat exotické ovoce, drahé maso a podobně a častěji sahají po levnější variantě dané potraviny,“ vysvětlil Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Muž, který vybírá mlék o v supermarketu Sergey Ryzhov / Shutterstock.com

Jen 2 % Čechů nepřijala žádná opatření

V polovině roku 2023 proběhla studie Mood of the nation, z níž vyplynulo, že pouze 2 % Čechů nemusela přijmout během posledních let žádná úsporná opatření. 98 % spotřebitelů muselo kombinovat hned několik strategií, které jim pomohou ušetřit peníze.

Kromě snížení spotřeby energie a nákupu levnějšího zboží navštěvovali čeští občané mnohem častěji sousední Polsko za účelem nákupu potravin a drogerie, které zde bývají i o desítky procent levnější.

Máslo a mléko jedině ve slevě

U základních potravin, jako jsou mléko, cukr, máslo nebo margarín, je podíl nákupů ve slevách dokonce 80 %. Tyto položky se tedy ze čtyř pětin nakupují výhradně za akční ceny. Z dlouhodobého hlediska vnímají spotřebitelé tyto ceny jako standardní, a proto jsou jen velmi zřídka ochotni nakupovat výše uvedené položky za plnou cenu.

„Nakupování v akcích bylo mezi Čechy v loňském roce stále populární, téměř 66 % veškerého rychloobrátkového zboží, tedy potravin a drogerie prodaného v českých super a hypermarketech a drogeriích, bylo s podporou nějaké promoční akce. Přitom před rokem, kdy jsme mluvili o novém historickém rekordu a prolomení další magické hranice, to bylo „pouhých“ 61 %,“ vysvětluje generální ředitel NIQ pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Karel Týra.

Privátní značky slaví úspěch

V posledních letech stoupl zájem spotřebitelů o privátní značky řetězců, které jsou skvělou variantou značkových výrobků. Jejich podíl na trhu stoupl meziročně z 24 % v roce 2022 na 26 % v roce 2023. Více než třetinové zastoupení zaznamenaly privátní značky u mléčných výrobků, kulinářských pochutin či výrobků péče o kojence a domácí mazlíčky.

Jedním z důvodů je i zvýšené promo těchto značek, které se častěji objevují v akčních letácích. Koncem roku 2023 bylo z každých 100 korun, utracených za privátní značky, 60 % podpořeno promo akcí.

Zdroje: MAM.cz, iRozhlas.cz, Mediaguru.cz