Záhadné symboly na obalech: Co znamená zelená žabka, želva, skákající králík nebo biozebra?

Žena si prohlíží obal u chladicího boxu v obchodě ViDI Studio / Shutterstock.com

Narazili jste již někdy při nákupu na výrobky, které měly na obale logo se symbolem žabičky, králíka nebo třeba zeleného lístku, a přemýšleli jste, co vlastně znamenají? V dnešní době existuje takových certifikací celá řada a ne vždy je na první pohled jasné, jak nám mají při výběru potravin pomoci a jaké standardy kvality zastávají. Podívejte se, co znamená šest obvyklých (mezinárodních i českých) pečetí, které běžně najdeme v našich obchodech na potravinách i kosmetických přípravcích.

Přečtěte si také

Amazon sliboval revoluci v nakupování bez pokladen. Ale místo AI nákupy zákazníkům počítala armáda pracovníků z Indie

Zelená „férová“ žabička

Kulaté logo se žabkou a s nápisem Rainforest Alliance People & Nature (v překladu „Spolek deštných pralesů Lidé a Příroda“) je symbolem uznávané a respektované mezinárodní neziskové organizace zaměřující se na přírodní, ekonomickou i sociální udržitelnost.

Pečeť mohou nést pouze takové potraviny, které obsahují ingredience pocházející z certifikovaných farem a továren splňujících řadu přísných standardů a podmínek pro ochranu přírody i lidských práv. Jejich nákupem přispíváte k udržitelnému zemědělství, zároveň se můžete spolehnout na kvalitu daných výrobků a jejich původ.

  • V našich supermarketech a obchodech nejčastěji na logo s žabkou narazíte na kávě, kakau, čaji nebo banánech. A na výrobcích, které se z nich vyrábí, tedy na čokoládách a cukrovinkách, zmrzlinách, nápojích, cereáliích, kávových a čajových nápojích apod.
  • Ze známých značek ji najdete například na obalech KitKat, Tchibo, Nesquik, Lentilky (Smarties), Lavazza, Alpro, Chicquita, Costa Coffee, Fuzetea, Jacobs, Rauch či Perla, případně na vybraných kávách, nápojích a čokoládách privátních značek řetězců Lidl, Kaufland, Penny, Tesco či Makro.
Logo žabky Rainforest Alliance na kelímku od kávy Repina Valeriya / Shutterstock.com

Spokojený králík

Chcete mít 100% jistotu, že kupujete kosmetické výrobky, které nebyly testovány na zvířatech a jejich výroba neubližuje žádnému živému tvoru? Pak na obalech hledejte symbol králíka, který je vyobrazený skákající mezi hvězdami (s náznakem úsměvu, tzv. Leaping Bunny).

Certifikace HCS (Humane Cosmetics Standard neboli Humánní standard pro kosmetiku) zákazníky ubezpečuje, že žádná ze složek dané kosmetiky nebyla testována na zvířatech, ani testování výrobce nezadal jako zakázku jiným subjektům. Certifikát navíc mohou nést i úklidové a čisticí prostředky.

Na našem trhu najdete takovou záruku například u výrobků Manufaktura, Ardell, Garnier, Kvítok, The Body Shop, EOS, Covergirl nebo 7th Heaven.

Logo Leaping Bunny izzayani / Shutterstock.com

BIO eurolist a biozebra

Být bio je dnes trendy a mnoho výrobců nebo značek zneužívá neznalosti zákazníků a obaly svých produktů barví nazeleno s hesly jako „eko, bio, farmářský, přírodní složení“ apod. –⁠ což ovšem samo o sobě o jejich kvalitě nic neříká. Jistotu pro zákazníky garantuje pouze národní nebo evropská certifikace prokazující biokvalitu.

Ať už na výrobku najdete mezinárodní symbol zeleného lístku tvořeného dvanácti hvězdami (tzv. eurolist), nebo český zeleno-bílo pruhovaný půlkruh (tzv. biozebru) s nápisem Bio® Produkt ekologického zemědělství, můžete se spolehnout, že takový výrobek splňuje řadu složitých podmínek, mimo jiné například zákaz používání většiny chemických pesticidů a aditiv při výrobě nebo chov zvířat v dobrých podmínkách. Zároveň jeho koupí podporujete odpovědné hospodáře a výrobce, kteří postupují podle zásad stanovených v zákoně o ekologickém zemědělství.

Symbol eurolistu Eli_Oz / Shutterstock.com

Želva na obalu

Od října roku 2022 je platná legislativa, která zakázala některé jednorázové plastové obaly a zároveň stanovila povinnost označovat výrobky EU logem s obrázkem želvy, což naznačuje přítomnost plastu. Plastové či plastem potažené papírové kelímky tak musí být nově označeny obrázkem ne příliš prospívající želvičky a varovnými nápisy, že jsou buď z plastu, anebo plasty obsahují. V prodeji se tyto výrobky s želvou začaly objevovat postupně už od července tohoto roku. Upozornění na plast musí mít nově i krabičky cigaret či vložky a vlhčené ubrousky.

„Na všech našich kelímcích ve velikostech 0,3, 0,4 i 0,5 litru máme předepsané piktogramy uvedeny,“ uvádí Stanislav Pekárek, marketingový manažer ve společnosti UGO.

Obrázek želvy na kelímku Top-obaly.cz

České značky kvality potravin

Mezi jedny z nejběžnějších českých symbolů na obalech potravin patří například ocenění „Klasa“, „Regionální potravina“ nebo „Vím, co jím“, pod kterými si může na první pohled obtížné představit, co přesně znamenají. Jaký je mezi nimi rozdíl a jakou informaci dávají při nákupu zákazníkům?

  • Klasa: logo (písmeno „a“ v modro-červené barvě) uděluje Ministerstvo zemědělství ČR na tři roky a znamená, že je daný výrobek něčím výjimečně kvalitní ve složení, chuti nebo postupu výroby (oproti ostatním běžným podobným výrobkům). Mělo by zákazníkům pomáhat rozpoznat kvalitní, čerstvé nebo zralé potraviny bez umělých aditiv a náhražek, nicméně explicitně neříká, zda je takový výrobek (ne)zdravý nebo nutričně vyvážený. Všechny oceněné produkty a jejich konkrétní kvality lze dohledat na webu eKlasa.
  • Vím, co jím: logo (modrá fajfka se žlutou koulí symbolizující slunce) naopak jasně dává najevo, že daná potravina je nutričně vyvážená a lze ji považovat za zdravější variantu ostatních výrobků na trhu. Aby výrobek mohl takový symbol nést, musí například splňovat určité limity pro obsah trans-mastných kyselin, cukrů, soli (sodíku) i kalorií. Iniciativa Vím, co jím je součástí nadnárodního programu The Choices Programme, jehož cílem je pomáhat veřejnosti s výběrem potravin vyhovujících kritériím zdravé výživy.
  • Regionální potravina: pečeť mohou používat naši vybraní lokální výrobci a prodejci pro produkty vyrobené v daném regionu. Suroviny musí pocházet minimálně ze 70 % z příslušného regionu a hlavní surovina musí být 100% tuzemského původu.

Zdroje: rainforest-alliance.org, vimcojim.cz, eklasa.cz, ekolist.cz, szpi.gov.cz, agriculture.ec.europa.eu, top-obaly.cz