Nevyžádané e-maily a SMS v posledních týdnech obdržely více než dvě pětiny Čechů

Telefon s vykřičníkem nad doručenou zprávou BestForBest / Shutterstock.com

Ať už je blahobyt, nebo krize, podvodníci nikdy nespí. Sledují současné trendy a snaží se vylákat peníze nebo osobní údaje, přes které se dostanou k vašim penězům. Jejich triky jsou stále protřelejší a nedávný průzkum zjistil, že se s podvody pravidelně setkává velká část populace. Jeho výsledky jsou stejně zarážející jako stoupající drzost podvodníků.

Přečtěte si také

Akce řetězců & EURO 2024! Přehled soutěží a slev na jednom místě – Lidl, Penny, Kaufland, Billa i Rohlík

Podezřelá zpráva od kurýra? Mějte se na pozoru

Agentury Nielsen a ResSOLUTION Group společně provedly průzkum, který zkoumal uživatelskou zkušenost s podvodníky. Průzkum probíhal online a byly k němu použity odpovědi od 500 českých respondentů starších 15 let.

Ukázalo se, že 4 z 10 online uživatelů už mají zkušenosti s podvodnými zprávami, které se tváří jako zprávy od pošty nebo od kurýra. Nešlo dokonce jen o jednu, ale obvykle i o dvě nebo více podvodných zpráv.

Podvodníci využívají zejména období, kdy si lidé nejčastěji objednávají online, tedy například před Vánoci či před Valentýnem. Lidé zvyklí na časté zprávy od přepravních společností mohou snadno ztratit sebereflexi a omylem kliknout na podvodný odkaz nebo zadat citlivé informace.

Žena otevírá email Rawpixel.com / Shutterstock.com

Většina lidí podvod rozpozná

Ne každý se hned podívá na telefonní číslo nebo na předmět e-mailu, ale většina lidí odhalí, že nejde o přepravní společnost. Ukázalo se, že více než tři čtvrtiny lidí okamžitě poznaly podvod. Od začátku prosince se s podvodnými zprávami setkalo 42 % dotazovaných, 50 % se s nimi nesetkalo a 8 % si není jistých. Obdržení takových zpráv pravděpodobně nebylo navázáno na předchozí činnost uživatelů. Častěji se s tímto problémem setkávají lidé, kteří nakupují online pravidelně. Nejlepší možností je podezřelou zprávu smazat nebo ignorovat.

Nakupte si v obchodních domech

Konkrétní čísla z průzkumu

  • 83 % lidí se setkalo s větším množstvím podvodných zpráv
  • 46 % se 2–3 zprávami, 28 % se 4-10 zprávami a 9 % s více než 10 zprávami
  • 17 % lidí se setkalo jen s 1 zprávou
  • 13 % lidí obdrželo zprávu po nákupu na sociálních sítích, 12 % po registraci na webu nebo v aplikaci a 11 % po nákupu v online bazaru

Obezřetnost se vyplácí

Věnovat důkladnou pozornost všem e-mailům nebo SMS zprávám se vyplatí, a to i tehdy, když jsme ve spěchu. Neobvyklý tvar čísla, podezřelý e-mail nebo zpráva o objednávce, když jste si nic neobjednali – to všechno jsou základní indicie poukazující na podvod. Podvodníci velmi dobře vědí, že z velkého množství podvodných zpráv se vždy najdou někteří, kteří podvod nerozpoznají. 2 % dotazovaných uvedla, že podvod nedokázala rozeznat.

Kliknutí na odkaz nebo vyplnění citlivých údajů je nebezpečný krok, proto je důležité si pokaždé dát pozor, na co klikáme a co vyplňujeme. Dokud mezi námi budou neobezřetní lidé, budou tu i podvodníci, kteří budou čekat na svou příležitost.