Řetězec Makro chce ukončit honbu za akčními cenami, které Češi tolik milují

Průčelí obchodu Makro Longfin Media / Shutterstock.com

Společnosti Makro se daří i v krizi. Na rozdíl od maloobchodních řetězců má vyšší zisky než v minulých letech, a tak se nebojí měnit strategii. Přestane tisknout letáky, omezí akční nabídky a místo toho se chce soustředit na dlouhodobě nízké ceny u vybraných produktů. Odstartuje v Česku nový trend? Nebo ztratí část zákazníků?

Přečtěte si také

Jak se správně rozmrazuje maso? Sepsali jsme chyby, které dělá většina z nás a riskuje tak zdraví

Zlevní alespoň některé potraviny?

Zatímco ekonomové mluví o tom, že ceny některých potravin musí klesnout, zástupci řetězců velké zlevnění nečekají. Výjimkou podle nich mohou být čerstvé a ultračerstvé produkty jako brambory nebo jiná zelenina. Dále se v celé Evropě začínají propadat ceny pšenice, kukuřice nebo mléka, stále ale jde spíše o výjimky.

„Jsme součástí celého řetězce. Před námi je výroba, zpracování a produkce, po nás zase hotely, restaurace, kavárny či maloobchod a všichni jsou zdražením zasaženi. S výjimkou ultračerstvých komodit proto neočekávám žádné výraznější zlevnění,“ řekl pro Seznam Zprávy Jiří Nehasil, komerční ředitel společnosti Makro.

Tištěné letáky postupně zmizí, zmizí s nimi i slevy? Natalya_Maisheva / Shutterstock.com

Až 60 procent výrobků nakoupíme v akci

Tržby Makra narozdíl od maloobchodu stále rostou. Úspěšně překonává inflaci a roste i v absolutních číslech, podle kterých je na tom dokonce lépe než v předkrizovém roce 2019. Nyní ale přichází s velkou změnou – chce ukončit honbu za akčními cenami, které Češi tolik milují.

V Česku se ve slevě prodá až 60 procent produktů, jsme tedy v tomto směru lídrem Evropy. Současný trend se ale ubírá jiným směrem – prodejci ustupují od krátkodobých akcí a ceny některých výrobků dlouhodobě snižují, a to nejen u privátních značek. Vedení Makra se k tomuto systému přiklání, protože v něm vidí výhody pro obě strany. Zákazníci si tak mohou své nákupy lépe plánovat a personál bude mít více času se jim věnovat, protože stráví méně času naceňováním.

Letáky jen v aplikaci a slevy přímo na míru?

Od tištěných letáků už v minulém roce ustoupily (nebo je částečně omezily) některé maloobchodní řetězce.

  • Patří k nim například Globus, který se nyní soustředí hlavně na členy svého věrnostního programu. Každý den je tedy zásobuje personalizovanými akčními nabídkami, a to přímo v aplikaci Můj Globus.

„Od tištěných letáků jsme neustoupili. Tištěný náklad se odvíjí od potřebného pokrytí distribučního území, a to kontinuálně vyhodnocujeme a tiskneme pouze potřebný počet letáků. Zároveň naše letáky tiskneme jako téměř jediní na trhu na novinovém recyklovaném papíře, i technologie novinového tisku je výrazně šetrnější k životnímu prostředí. Pro ostatní zákazníky, kteří nebydlí v distribuční oblasti, maximálně podporujeme využití elektronické formy letáku. Používáme samozřejmě naše webové stránky a e-mailovou komunikaci, naše nabídky lze nalézt například i na www.kupi.cz a stále důležitější se ukazuje v dnešní době akční nabídku zobrazovat v mobilní aplikaci Můj Globus, kde ji tak zákazníci mají vždy při ruce,“ sdělila pro Kupi Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globus.

  • A podobnou strategii má také prodejce nábytku Asko, který kromě svého lifestylového magazínu Inspirace už žádné tiskoviny nevydává. Akční nabídky najdete pouze online, jak na webu samotného řetězce, tak na Kupi.cz.

Z aktuálních průzkumů ale vyplývá, že se v Česku stále tiskne až 50 milionů papírových letáků týdně. Než se tedy definitivně přesuneme k digitálním akčním nabídkám a politice trvale nízkých cen, je před námi ještě dlouhá cesta.