Netradičně zbarevná zelenina: Proč ochutnat oranžový květák, červenou mrkev či fialovou kukuřici?

Různobarevné druhy zeleniny Natasha Breen / Shutterstock.com

Mrkev je oranžová, kukuřice a brambory žluté, květák bílý. Nebo ne? Už jste vyzkoušeli různě barevné odrůdy běžných druhů zeleniny? Ve většině případů se rozhodně nejedná o moderní výmysl, ale naopak o původní kultivary, které mají díky svému odlišnému barvivu mnohem vyšší obsah cenných látek než jejich obvyklé varianty. V čem se (ne)liší žluté a červené mrkve, fialové kukuřice nebo brambory či zelené a oranžové květáky a proč se vyplatí je zařadit do jídelníčku?

Přečtěte si také

3 recepty na domácí majonézu bez vajec, které stojí za to vyzkoušet

Červená a fialová mrkev

Věděli jste, že naše oblíbená oranžová mrkev vůbec nepatří k historicky původním kultivarům? Naopak, mezi ty se řadí většina těch různorodě zbarvených, které na nás působí skoro až exoticky.

Například na červenou a fialovou mrkev v českých obchodech jen tak nezarazíte. Ochutnat je můžete především od farmářů nebo prodejců na zeleninových trzích.

  • Fialový kultivar vděčí za svou tmavou barvu antokyanům – velmi silným antioxidantům, které najdeme i v borůvkách, ostružinách nebo červeném zelí a které mají nesmírně prospěšné účinky na nervovou soustavu, regeneraci buněk, prevenci proti civilizačním chorobám i na správné fungování metabolismu při hubnutí.
  • V červené mrkvi zase najdete o něco větší dávku karotenoidů, zejména beta-karotenu a lykopenu. Toto červené barvivo obsahují také rajčata nebo červené papriky a je rozpustné v tucích. Abyste proto zajistili jeho optimální vstřebatelnost, je dobré červenou zeleninu vždy zakápnout olivovým nebo jiným za studena lisovaným olejem.
Různobarevné mrkve Olga Bondarenko / Shutterstock.com

Žlutá mrkev

Oproti oranžové má o něco jemnější zemitou a příjemně nasládlou chuť, která se u některých odrůd přirovnává spíše k celeru a petrželi, u jiných zase ke sladkým bramborám bez jejich typické škrobové pachuti. Je proto velmi oblíbená pro přípravu kaší a pyré, stejně tak je ale výborná syrová do salátů a různých zeleninových příloh.

Zelenina se v kuchyni neztratí

Obsah důležitých vitamínů a minerálů je podobný jako u oranžové, žlutá mrkev má přesto více luteinů, které jsou velmi silnými antioxidanty prospěšnými pro zdraví našeho zraku. Výrazně se neliší ani svou cenou. Pokud na ni v kamenných či internetových supermarketech narazíte, pak počítejte s cca 20–29 Kč za kilo, v akcích vychází i o polovinu levněji. Běžně dostupná jsou rovněž její semínka pro domácí výsadbu.

Fialová kukuřice

Jedná se o původní jihoamerickou odrůdu, která má díky fialovému barvivu vysoké antioxidační účinky, Navíc se v tradiční medicíně využívala pro zajištění normální činnosti srdce a krevní soustavy, ke snížení vysoké hladiny cholesterolu nebo ke stimulaci mikrocirkulace.

Poradíme, co uvařit

Kupte se slevou Cuketa.

Porovnat slevy

Právě pro své zdraví prospěšné účinky je u nás fialová kukuřice dostupná převážně v podobě doplňků stravy, konkrétně kapslí, kapek nebo rozemletého prášku. Ten je možné denně přimíchávat do nápojů, kaší, jogurtů či smoothies, případně jím při bezlepkovém pečení nahrazovat část běžné kukuřičné (nebo jiné) mouky.

Fialová kukuřice a sklenice fialové šťávy Atiwan Janprom / Shutterstock.com

Fialové brambory

Na první pohled možná vypadají trochu jedovatě, i fialové brambory jsou ale skvělým způsobem, jak do svého jídelníčku zařadit o kapku více antioxidačního fialového barviva. Na rozdíl od klasických brambor mají až pětinásobně vyšší obsah vitamínu C, zinku, karotenů a dalších cenných látek, které prospějí vašemu zraku, krvi, srdci i mozku.

Vsaďte na netradiční zeleninu

Kupte se slevou Batáty.

Porovnat slevy

Po uvaření mají podobně jako ty žluté jemný oříškový nádech a jejich dužina zůstává krásně zbarvená a pevná. Přirovnávají se k varnému typu B. Podobně jako batáty je lze použít i pro přípravu smažených hranolků nebo pečených kousků.

A kde je koupit? Na odrůdu Blue Star můžete čas od času narazit i v kamenných nebo internetových supermarketech, případně je na trzích či v e-shopech prodávají soukromí farmáři a pěstitelé. Cena je různá, pohybuje se kolem 60–120 Kč za kilo.

Oranžový, zelený a fialový květák

Že je bílý květák nuda? Pak na talíři rozehrajte barevný koncert s jeho třemi variacemi, které jsou výsledkem dlouhodobého šlechtění a křížení. Svěží zelený květák za svou barvu vděčí vyššímu obsahu chlorofylu, oranžový karotenu a fialový již zmíněným antokyanům.

Chuťově jsou si všechny podobné, o něco jemnější a sladší bez nahořklých tónů je fialový. Stejně jako například červené a fialové mrkve, také barevné květáky koupíte především od soukromých farmářů, kvůli náročnějšímu pěstování se ovšem připravte na vyšší ceny. Ušetřit se dá, když si prolistujete akční letáky řetězců na Kupi.cz, kde se čas od času nějaká netradiční zelenina či ovoce dá koupit ve slevě.