Co nebo kdo jsou to Zileniálové? Lidé, kteří mají enormní kupní sílu, bydlí u rodičů a utrácejí za luxusní zboží

Dvě smějící se ženy v luxusním oblečení Jacob Lund / Shutterstock.com

Mladí lidé ve věku od 22 od 32 let (takzvaní zileniálové) mají mnohem větší kupní sílu než jejich předchůdci. Téměř polovina z nich nemusí platit hypotéku, protože stále bydlí u rodičů. Ušetří tak slušné částky, za které si mohou dopřát luxusní módu, kosmetiku a další zboží.

Přečtěte si také

Jaké jsou zkušenosti Čechů s Informacemi v obchodech? Zákazníci nejsou vždy spokojeni

Zileniálové si potrpí na luxus

Trhu s luxusními produkty se aktuální recese příliš netýká. Letos by měl vyrůst až o 21 % a svůj podíl na tom mají i zileniálové, tedy osoby na pomezí mileniálů a generace Z.

Právě tato věková skupina už v roce 2019 tvořila 44 % klientů luxusního segmentu. Report americké poradenské společnosti Bain & Company ale ukazuje, že do roku 2025 má její podíl ještě výrazně stoupnout, a to až na 70 %.

High-end značky si zileniálové dopřávají o tři až pět let dříve než předchozí generace. Důvod je prostý – celých 48 % z nich stále bydlí s rodiči, a tak ušetří za nájmy či hypotéky. Luxusní zboží se navíc v době ekonomické recese a vysoké inflace jeví jako zajímavá alternativní investice.

Skupina mladých lidí u stolu s moderní technikou View Apart / Shutterstock.com

Obchodní strategie, které fungují

„Vypadá to, že naši zákazníci teď mají vyšší kupní sílu než kdykoliv předtím,“ řekl portálu Businessinsider.com Régis Schultz, ředitel prodejny sportovní módy JD Sports. Obchodníci ale musí upoutat jejich pozornost, což není úplně jednoduché. Jde o generaci, která vyrostla na internetu a dokáže velmi rychle najít ty nejlepší nabídky. Zaujmou ji hlavně originální kousky a luxusní doplňky.

Nakupujte kosmetiku výhodně

Nové kolekce i secondhand

Mladí lidé mají rádi drahé značky, ale vědí, jak ušetřit. Často nakupují v secondhandech a vintage obchodech, a to jak v těch kamenných, tak internetových. Oblečení z druhé ruky se díky nim stává trendem a jeho popularita stoupá i mezi movitou klientelou. Jen za loňský rok vzrostl celosvětový resale trh o 31 % a mezi lety 2023 až 2026 to má být až 52 %.

Kromě stylového vzhledu jde zileniálům také o ochranu přírody. Spousta z nich aktivně upozorňuje na klimatickou změnu a snaží se žít udržitelně. V souladu s tím tedy nosí secondhandovou módu nebo používají přírodní kosmetiku.

Jak si vedou čeští zileniálové?

V porovnání se světem utrácejí mladí Češi výrazně méně, ale i oni milují luxusní a originální módu. Svědčí o tom nejen vstup značek Chanel nebo Balenciaga na český trh, ale také popularita luxusních secondhandů a online platforem, které nabízejí unikátní designové kousky. Patří k nim například Vestiaire Collective nebo Farfetch, které v zahraničí fungují už řadu let, ale u nás jsou teprve v začátcích.