Módní řetězec C&A zavírá obchody po celé Evropě. Chystá se tak na masivní přechod na online

Kamenný obchod C&A Artur Bogacki / Shutterstock.com

Od října loňského roku uzavřel módní řetězec C&A po Evropě téměř sedmdesát obchodů. Zrušil tak pobočky v Německu, Nizozemsku, Belgii, Rakousku, Francii, Polsku či Portugalsku. Důvod není nijak překvapivý. V rámci nové modernější obchodní strategie chce řetězec uzavřít nerentabilní pobočky a více se zaměřit na online prodej. O své pobočky přišly i řetězce Zara, H&M, dokonce Orsay končí úplně.

Přečtěte si také

Vánoční otevírací doba v obchodech: Řetězce zveřejnily, jak budou mít otevřeno na Štědrý den a mezi svátky

C&A zavírá v Evropě obchody

Módní řetězec C&A zavírá desítky obchodů po celé Evropě. Od října loňského roku uzavřela firma v Evropě téměř 70 obchodů. V Německu bylo zrušeno 19 poboček, 12 v Nizozemsku a 9 v Belgii, kde počet poboček brzy klesne pod symbolickou stovku. O své obchody přišli také zákazníci v Rakousku, Francii, Polsku či Portugalsku. Nyní zbývá méně než 1 300 poboček v sedmnácti zemích.

Řetězec zaspal dobu

Módní dům, který je velmi oblíbený i v Česku, tak trochu zaspal dobu. Kvůli pomalému rozhodování vedení propásl v posledních desetiletích hned několik obchodních příležitostí a nedokázal najít adekvátní odpověď na stále se zrychlující vývoj fast fashion průmyslu. Kdysi velmi inovátorská společnost proto nyní bojuje s banální image a nedostatečnými závazky vstříc udržitelnosti.

Pomůže nová obchodní strategie?

Významným problémem je také zastaralost některých poboček, které mají velkou prodejní plochu a obchodník za ně platí vysoké nájemné. Uzavření nerentabilních obchodů v menších a středně velkých městech je součástí nové obchodní strategie, za níž stojí nová generální ředitelka společnosti Giny Boer. Ta má za cíl zvýšit online prodeje a do roku 2026 generovat polovinu zisku právě z internetu. Zda se to podaří a zda to firmě skutečně pomůže, ukáže teprve čas.

Průčelí kamenného obchodu H&M Artur Bogacki / Shutterstock.com

Pobočky uzavírá i H&M

Snížení počtu poboček loni realizoval i řetězec H&M, a to navzdory narůstajícím tržbám, které už loni dosahovaly předcovidových let. „Jsme téměř zpět na úrovni, na které jsme byli před pandemií," uvedla počátkem loňského června generální ředitelka Helena Helmerssonová. Jen rok předtím, kdy covidová krize dosahovala svého vrcholu, muselo H&M čelit ztrátě přibližně 500 milionů eur. Ačkoli tržby v loňském roce nadále rostly, i tak obchod uzavřel na 250 svých poboček.

Konec Orsay v Česku

V domovském Německu, Rakousku i v Česku zavírá své obchody i módní značka Orsay. Masivní zrušení poboček zdůvodnil řetězec nepříznivou situací na trhu v souvislosti s pandemií a válkou na Ukrajině. Co se týče odchodu z Česka, Martina Drtinová ze společnosti Incomind zabývající se průzkumem trhu uvedla, že důvodem může být i neatraktivnost českého trhu pro tento typ značky.

Obchod Zara v obchodním centru valerii eidlin / Shutterstock.com

Zaru a Bershku ztenčí o víc než tisíc poboček

Krizi se nevyhnula ani bohatá fast fashion společnost Inditex, pod níž spadá například řetězec Zara nebo Bershka. Ta už loni oznámila, že plánuje uzavřít téměř 1200 kamenných prodejen po celém světě, především pak v Evropě a Asii. Katastrofální situaci zachraňovaly pouze online prodeje, díky nimž si společnost mohla zachovat některém pobočky alespoň jako distribuční místa.

Pobočky zavíral Camaieu i Promod

Orsay přitom není jedinou společností, která nezvládla náročnou situaci způsobenou pandemií. Během krize zavíral obchody nejen na našem území například francouzský obchod s módou Camaieu, Promod či americký gigant se spodním prádlem Victoria's Secret. Bezprostředně po pandemii zamířily do insolvence i české značky Kara nebo Pietro Filipi.