Práva ochranky v obchodech: Co si k vám může dovolit?

Žena s bundou s nápisem „security“ a vysílačkou v supermarketu New Africa / Shutterstock.com

Stížností na ochranku v obchodech poslední dobou přibývá. Zajímalo nás tedy, jaká práva pracovníci ostrahy mají a co mohou zákazníkům nařídit nebo naopak zakázat. Žádný zvláštní zákon jejich činnost neupravuje, proto jsme se ptali přímo v bezpečnostních agenturách a řetězcích.

Přečtěte si také

Naučte se nový způsob, jak připravovat lososa! Po japonsku s Teriyaki omáčkou

Kontrola tašek

Ochranka v obchodních řetězcích v žádném případě nemůže zastupovat policii. O nahlédnutí do tašek vás tedy může požádat, ale nesmí k tomu dojít bez vašeho souhlasu.

Zároveň si dejte pozor na situace, kdy vás pracovníci ostrahy chtějí kontrolovat mimo prodejnu, nejčastěji u nich v kanceláři. Vždy raději informujte někoho dalšího a v ideálním případě nechoďte sami.

Pokud se však spotřebitel vydá s ochrankou do kanceláře, měl by si zajistit nějakého svědka např. z dalších zákazníků, radí Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů České republiky a zdůrazňuje: V případech, kdy by ovšem přece jen došlo k násilnému vynucení prohlídky, doporučujeme konzultovat s právníkem možnosti soudní ochrany osobnosti. Pracovníci ostrahy nemají zákonem daná práva zastupovat policii. V praxi to znamená, že pracovník bezpečnostní agentury není oprávněn kohokoliv ani legitimovat, ani mu jakkoliv jinak zasahovat do soukromí. Má-li důvodné podezření na krádež, může však podezřelého zadržet do příchodu policie, která následně provede veškeré další nezbytné úkony.

Postup při podezření na krádež

Pracovníci ostrahy za sebou nemají žádné odborné vzdělání nebo výcvik, ale pouze základní školení. Jeden z lektorů i jeden z absolventů nám potvrdili, že tam jsou o svých právech informováni. Instrukce se ale samozřejmě mohou lišit.

„Než jsem nastoupil do bezpečnostní agentury, prošel jsem odborným kurzem. Učili jsme se tam, co dělat, když někoho přistihneme při krádeži. A pokud si nejsme úplně jistí, měli bychom si to ověřit na bezpečnostních kamerách. Ty jsou dnes v každém obchodě,“ řekl nám zaměstnanec ochranky jednoho z pražských nákupních center.

Ochranka stojící v nákupním středisku vedle obchodů s luxusním zbožím Mousamjm / Shutterstock.com

Jak předejít konfliktům

Pro zajištění ochrany majetku si většina obchodníků najímá externí bezpečnostní agenturu. Pokud má její zaměstnanec důvodné podezření, že přistihl zloděje, může danou osobu předat policii. Sám ji ale nesmí žádat o doklady ani prohledávat. Na druhou stranu je na zákaznících, aby respektovali pravidla daného řetězce, jako je zákaz fotografování nebo povinnost používání košíků. Zbytečná provokace se nevyplácí.

Ostraha hlídá v prodejně i u pokladen

Pokud se zákazník snaží ukrýt zboží ještě v prodejně, ochranka by ho měla mít stále pod dozorem. Celou situaci totiž může řešit až po průchodu pokladnami. Zároveň je povinností ochranky, aby se chovala nenápadně. Jinak si jí potenciální zloděj většinou všimne a zboží stihne vrátit nebo předat komplici. Závěrem je důležité vědět, že vzhledem ke své pracovní náplni v prodejně může ostraha v odůvodněných případech vyzvat zákazníka, aby neopouštěl provozovnu.

Zdroj: bestdecision.cz, mesec.cz, vitalia.cz, Sdružení obrany spotřebitelů České republiky