BILLA stahuje z prodeje zábavní pyrotechniku. Jaký má k tomu důvod?

Nápis Billa na obchodě Stefan_Sutka / Shutterstock.com

Billa je prvním českým maloobchodem, který nebude mít v nabídce zábavní pyrotechniku. Pro vyřazení tohoto zboží se řetězec rozhodl v rámci své udržitelné strategie zvané Plán B. Tento koncept vznikl 21. 4. 2021, tedy přesně na Den Země a zahrnuje všechny ekologické aktivity. Jedná se například o využití recyklovaných obalů, třídění odpadu nebo právě o nový zákaz pyrotechniky. Chystají podobný krok i ostatní supermarkety? Nebo se zaměřují na jiné zelené projekty?

Přečtěte si také

Kolik letos utratíte za Vánoce? Češi se chystají šetřit, svátky běžně vyjdou i na deset tisíc
Kolik letos utratíte za Vánoce? Češi se chystají šetřit, svátky běžně vyjdou i na deset tisíc

Ochrana přírody v rámci udržitelné strategie

Češi mají o pyrotechniku stále velký zájem a nejčastěji ji kupují v období Vánoc a Silvestra. Billa tedy zákazem prodeje přijde o část tržeb. Přesto na svém stanovisku trvá a argumentuje tím, že pyrotechnika je škodlivá hned z několika důvodů. Nejen, že představuje nebezpečí při manipulaci, ale také ohrožuje naše domácí mazlíčky i divoce žijící zvířata a zároveň vytváří zbytečný odpad.

„V našem Plánu B se dlouhodobě hlásíme k péči a kultivaci okolního prostředí, kam spadá mimo jiné také ochrana zvířat. Cítili jsme ale, že v této oblasti můžeme být prospěšnější ještě více. Během novoročních oslav jsou to právě zvířata, kdo nejvíce kvůli zábavní pyrotechnice strádá. Jako maloobchodní prodejce jsme rozhodli situaci řešit způsobem, který se logicky nabízí, a to vyřazením pyrotechniky z naší nabídky. V období vánočních svátků ji zákazníci v regálech nenajdou,“ vysvětluje Liam Casey, generální ředitel BILLA ČR.

Na ekologické aktivity se zaměřuje i Albert nebo Lidl

Ostatní řetězce zatím zákaz pyrotechniky neplánují, ale udržitelnost je součástí jejich strategie už dlouhé roky. Týká se jak samotného sortimentu, tak i úspor energií, snižování emisí nebo podpory lokálních dodavatelů.

Albert

Řetězec Albert letos v létě poprvé vydal svůj report o udržitelnosti. Popisuje zde, jaké kroky podniká v rámci ochrany životního prostředí i zdraví lidí. Analyzuje výsledky a zároveň zmiňuje závazky pro další období. Oproti roku 2018 například snížil emise o 35 % a do roku 2025 plánuje toto číslo zvýšit na 50 %. Navíc jen za poslední rok daroval 1900 tun jídla potravinovým bankám.

Lidl

Společnost Lidl informuje o pokrocích v rámci udržitelného rozvoje vždy v listopadu. V minulých letech se věnovala zejména využití přírodních zdrojů, odpovědné tvorbě sortimentu nebo redukci plastových obalů. Letos bychom se měli dočkat už třetího reportu, ve kterém pravděpodobně přibudou i další oblasti, například rozvoj elektromobility.