V Čechách klesá spotřeba piva. Naopak stoupá obliba nealkoholických variant

Skupina přátel sedících s pivem v restauraci Ground Picture / Shutterstock.com

Ne nadarmo se Čechům přezdívá národ pivařů. V pití piva jsme ještě donedávna válcovali i sousední Německo nebo Belgii, které jsou vařením tohoto chmelového moku proslulé. Národ pivařů je však v posledních letech značně pozadu. Pivovary v Česku uvařily loni o 19,6 hektolitrů piva méně, což představuje meziroční pokles 2,8 %. Snížila se také spotřeba piva na jednoho obyvatele. Vyplývá to z dat Českého svazu pivovarů a sladoven.

Přečtěte si také

Češi utratili během Black Friday více než sedm miliard korun
Češi utratili během Black Friday více než sedm miliard korun

Češi pijí méně piva

Z dat Českého svazu pivovarů a sladoven vyplynulo, že Češi pijí méně piva než v předchozích letech. Produkce pivovarů se meziročně snížila o bezmála 3 %.

Snížila se také spotřeba piva na osobu, která v roce 2020 činila 135 litrů. Letos je to o 6 litrů méně. „Za dva roky covidu už každý obyvatel vypil o 30 půllitrů méně a s 129 litry jsme se dostali na historicky páté nejnižší číslo. Celkovou tuzemskou spotřebu ovlivnily hlavně dlouhotrvající protiepidemická opatření, omezování gastronomických provozů a turismu,“ uvedl předseda svazu František Šámal.

Muž čepuje pivo z tanku do sklenice Zamrznuti tonovi / Shutterstock.com

Pivovary čeká složité období

Dle předsedy svazu Františka Šámala čeká české pivovary a sladovny složité období, a to především vlivem rostoucích cen vstupních nákladů a nedostatku surovin v důsledku válečného konfliktu na Ukrajině. „Tato situace zasáhne všechny pivovary, bez ohledu na jejich velikost. Budeme potřebovat spolupracovat s vládou i dalšími, abychom udrželi konkurenceschopnost jednoho z nejtradičnějších oborů u nás,“ dodal.

Podpořte české pivovary

Stále vede ležák

Rozsáhlý výzkum realizovala také společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru dat od vzorku 500 respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let. Z výsledků vyplynulo, že alespoň občas pije pivo téměř 80 % lidí, frekvence této konzumace se však od jara 2020 snížila, zejména pak v případě denního pití. Nejoblíbenějším druhem piva jsou stále ležáky, tedy jedenácti nebo dvanáctistupňové spodně kvašené pivo, které tvoří 55 % celkové produkce. Výčepní pivo tvoří 44 %, ostatní piva pak 4 %.

Sklenice ovocného, citronového radleru s miskou citronů v pozadí Erdelji_Marija / Shutterstock.com

Denních pijáků ubývá

Z výsledků také vyplynulo, že v české populaci najdeme přibližně 79 % konzumentů piva. Ovšem pijáků, kteří pivo popíjí denně, najdeme v Česku pouze 13 %, což je o 6 % méně než před dvěma lety. Alespoň jednou týdně pije pivo 32 % lidí a přibližně 34 % si tento nápoj dopřává méně často. Respondentů, kteří pivo nepijí nikdy, je 21 %.

Preferujete něco sladšího?

Kupte se slevou Cider Frisco.

Porovnat slevy

Daří se především radlerům

Průzkum se zaměřil také na ovocná piva, nealko piva a pivní speciály. Ačkoli klasickým pivům se příliš dobře nedařilo, ovocná piva slavila úspěch. Přestože je Češi nepijí denně (těch je jen 2 %), alespoň jednou týdně po nich sáhne až pětina z nich a s nižší frekvencí je pije až polovina dotázaných.

Radlery a nejrůznější ovocná piva pijí v Česku zpravidla ženy. Popularita těchto piv se však za poslední dva roky zvýšila především u mužů, kteří dosud dávali přednost spíše tradičnímu pivu. Podle výsledků z letoška holduje radlerům o 19 % více mužů než v roce 2020. Ti nyní radlery pijí ve srovnatelné míře jako ženy – alespoň někdy je pije 70 % mužů a 74 % žen.

Plechovka nealkoholického piva Birell Cineberg / Shutterstock.com

Birell válcuje Plzeň

Co se týče preferencí značek piv, snad poprvé v historii zvítězila značka nealko piva Birell se 17 % konzumentů. Na druhém místě je se 16 % Plzeňský Prazdroj, který v obdobných výzkumech v předchozích letech vždy stál v čele tabulky. Další místa náleží značkám Velkopopovický Kozel s 10 % a Radegast se 7 %. 9 % oslovených respondentů pak na konkrétní značce piva nezáleží.

Vychutnejte si vítěznou značku piva!

Malé pivovary obhájily svůj post

Dalším oddílem výzkumu byly malé lokální pivovary. Těch už je v Česku jako hub po dešti a své příznivce rozhodně mají. 25 % dotázaných je dokonce preferuje před průmyslovými pivovary, 14 % z nich má přesně opačný postoj. 46 % českých pivařů neřeší, zda pivo pochází od malého pivovaru nebo velkovýrobce. Co se týče pivních speciálů, valná část Čechů o ně projevuje zájem alespoň někdy. 23 % je kupuje občas, 36 % zřídka a jen 3 % často. 38 % po nich nesáhne nikdy.