Porazí diskont hypermarkety? Čísla hovoří ve prospěch levných řetězců

Interiér Penny Marketu Penny Market

Kde nejčastěji nakupujete? Odpověď na tuto otázku není pro všechny jednoznačná, protože velmi dlouhou dobu stahovaly hypermarkety velkou část zákazníků. Tato doba je však možná u konce, diskontní prodejny totiž získávají stále větší pozici na trhu. Důvod je prostý, nároky lidí klesají a na prvním místě je cena. Čím se vlastně diskontní prodejny vyznačují a jak se jim podařilo dosáhnout úspěchu?

Přečtěte si také

Kolik letos utratíte za Vánoce? Češi se chystají šetřit, svátky běžně vyjdou i na deset tisíc
Kolik letos utratíte za Vánoce? Češi se chystají šetřit, svátky běžně vyjdou i na deset tisíc

Co je to diskontní prodejna?

Na trhu jsou vzájemně největšími konkurenty hypermarkety a supermarkety, diskontní prodejny, specializované prodejny a e-shopy. Každý z těchto obchodů představuje trochu jiný koncept.

Diskont se zaměřuje na nejnižší ceny – aby jich bylo dosaženo, šetří na personálu, vybavení a dalších položkách, které by mohly navyšovat režijní náklady. Nenajdete zde třeba toalety pro zákazníky nebo dětský koutek. Zatímco v hypermarketech naleznete mnoho obsluhovaných úseků a veškeré produkty pečlivě srovnané v regálech, diskont se spoléhá na samoobsluhu a zboží mnohdy prodává přímo z palet.

Nenajdete zde ani plný sortiment zboží, takže pokud hledáte méně poptávané druhy potravin, musíte vyrazit do většího obchodu. Máte menší výběr druhů i značek a musíte se spokojit s nabídkou, která může být rychle vyprodaná. Celkově je zde menší komfort, ale mnoho lidí ho rádo obětuje, aby si nakoupilo levněji.

Kam zítra vyrazíte na nákup?

Kupte se slevou Coca Cola.

Porovnat slevy

Pohodlí už není tak důležité

Hypermarkety stahovaly po mnoho let většinu zákazníků z prostého důvodu – najdete v nich vše na jednom místě, máte široký výběr druhů i značek, vše je pečlivě utříděné a komfort zákazníků často zajišťuje i větší množství personálu, který vás v jednotlivých úsecích obslouží nebo vám poradí. Už třetí rok nicméně přecházíme z jedné krize do druhé a zatímco ti movitější své zvyky příliš nemění, většina lidí se nyní soustředí na nízkou cenu. A právě tu jim nabízí především diskonty.

Žena tlačí plný nákupní vozík Stokkete / Shutterstock.com

Tvrdý souboj v čase

Zvyklosti zákazníků jsou pečlivě monitorované – zkoumá se nejen to, kde nejraději nakupují, ale také rozdíly mezi věkovými skupinami a další faktory. Zajímá vás, kde lidé nejraději nakupovali za posledních 12 let? Níže můžete vidět srovnání popularity ve dvou obdobích, podle studie Ústavu zemědělské ekonomiky a podle studie GfK Shopping FMCG.

Rok 2010

  • Hypermarket: 43 %
  • Diskont: 25 %
  • Supermarket: 15 %

Rok 2017

  • Hypermarket: 49 %
  • Diskont: 23 %
  • Supermarket: 16%

Jak je to dnes?

Zatímco v posledních 10 letech zájem o diskont klesal, od začátku krize jeho popularita roste. Podle dat GfK se mezi roky 2019 až 2021 zvýšil zájem o nakupování v těchto obchodech na 28,3 %. A očekává se, že tento trend bude narůstat i nadále, protože krize bude trvat velmi dlouhou dobu.

Ruka s propiskou nad sešitem; vedle ní malá kalkulačka a nákupní vozík Shutterstock.com

Kdo je českým králem diskontů?

V České republice se staly bezkonkurenční diskontní řetězce Lidl a Penny Market. Oba mají zároveň ty nejlepší předpoklady pro další růst. Lidl je gigant, který má po celém světě více než 11 900 prodejen. Penny Market zase spadá, společně s Billou, pod společnost REWE Group, která má síť 3 700 prodejen v Česku a dalších 2 200 v zahraničí.

PENNY je největším diskontním řetězcem v České republice

„Vždy jsme byli, jsme a budeme diskont. Děláme věci jednoduše a efektivně. Po celou dobu naší existence si navíc klademe za cíl přiblížit se našim zákazníkům, a to nejen nabídkou českých a regionálních čerstvých produktů, ale především přátelským a příjemným interiérem, výhodnými cenami a osobním přístupem. V našich prodejnách nakupující naleznou 2 000 až 3 000 položek v celé šíři potravinářského sortimentu. Tuto nabídku navíc rozšiřujeme každý týden o nové akční zboží z oblasti potravin i spotřebního zboží. Vše, co děláme, se snažíme dělat v duchu našeho sloganu HEZKY ČESKY, a jsme připraveni i v současné nelehké sobě nabízet našim zákazníkům ty nejkvalitnější produkty za nejvýhodnější ceny na trhu,“ popisuje filozofii diskontního prodeje Jens Krieger, generální ředitel PENNY Česká republika.

Ušetřete za základní suroviny

Ze supermarketů lidé preferují zejména Albert Supermarket, Billu a Tesco Supermarket. Pozice menších kamenných prodejen, jako je COOP, se naopak zhoršuje. Tyto obchody z mnoha míst mizí, protože nejsou schopné dlouhodobě zvládat zvyšující se náklady a menší zájem spotřebitelů.

Kde nejraději nakupujete vy? Máte raději menší diskontní prodejny, supermarkety nebo vyrazíte do hypermarketu? Napište nám do komentářů.