Začala sezóna lískových ořechů, jak je skladovat a proč jsou tak zdravé?

Košík plný lískových oříšků Olenaduygu / Shutterstock.com

Milujete chuť lískových ořechů? Možná jste si zamilovali i jejich vzhled a vzpomenete si při nich na jednu z nejslavnějších českých pohádek. I když v nich nenajdete šaty, lahodné jadérko vás zajisté nezklame, tedy pokud namísto něj nenajdete drzého škvora. Nastala sezóna lískáčů a je nejvyšší čas si představit, jak je správně sklízet, skladovat, využít a jaké přínosy mají pro naše zdraví.

Přečtěte si také

Velký návrat chatbotů: Jsou v e-shopech ke škodě, nebo obchodníkům pomáhají?
Velký návrat chatbotů: Jsou v e-shopech ke škodě, nebo obchodníkům pomáhají?

Na co jsou dobré lískové ořechy?

Líska se v Evropě využívá už od pravěku a přišlo se na to, když se objevily ve starých ohništích 8 tisíc let staré ohořelé skořápky lískových ořechů. Už naši předci je rádi louskali kamenem, a to je jeden z důvodů, proč bychom v tom měli pokračovat také. Jde o plody lísky, ta může mít podobu keře nebo stromku, který může dorůst až do výšky kolem 5 metrů. Mnoho alergiků tento strom proklíná, protože jehnědy lísek jsou silným alergenem. Když však jehnědy opadají, už se můžeme těšit jen na lahodné plody, které dozrávají zhruba v polovině podzimu.

Je hezké mít vlastní lísku na zahradě, ale pokud nemáte starší stromek, musíte být trpěliví, protože stromovité typy rodí někdy až po více než 20–30 letech. Tento strom se snadno pěstuje a jeho sestříháváním lze snadno upravovat jeho tvar, aby nepřerostl. Líska není jen jedna, existuje mnoho kultivarů, které s liší barvou listů, vzrůstem i tvarem a velikostí samotných oříšků. Oříšky mohou růst v trsech i po jednom.

Kam si skočíte pro oříšky v akci?

Kdy se sklízí lískové ořechy?

Když jsou oříšky připravené ke sklizni, strom vám to dá jasně najevo. Jednotlivé oříšky mají kolem sebe zelené slupky, kterým se říká listeny nebo také punčošky. Punčoška by měla mít nažloutlou nebo nahnědlou barvu a oříšky by z ní měly jít snadno vyloupnout. Někdy je začne strom i sám shazovat a pro vás by to měl být jasný signál, že byste se sklizní neměli otálet. Nejste jediní, kdo má na ořechy zálusk, jsou tu i myši, veverky, ptáci nebo i mlsný soused. Nejprve otrhejte ořechy i s punčoškami, a když jsou sklizené, tak je z punčošky co nejdříve vyloupejte, aby nezačaly plesnivět a aby punčoška neuschla, pak už se z ní z ořech špatně sloupne.

Lískové ořechy v punčoškách Ian Grainger / Shutterstock.com

Skladování

Ořechy můžete skladovat ve skořápce a následně si je v průběhu roku louskat. Rozložte je nejprve na několik týdnů na tác nebo na plech, nejlépe na suché místo, aby rychleji vyschly. Největším nepřítelem ořechů je vlhkost, když je necháte na vlhkém místě, můžete přijít i o celou úrodu. Ideální je papírová taška, krabice nebo děrovaný pytel, který zavěsíte.

Ořechy si můžete samozřejmě i všechny vyloupat, abyste následně neměli mnoho práce s jejich využíváním. Někteří je rádi rozbíjí kamenem nebo kladívkem, ale lepším řešením je louskáček. Vyloupané ořechy umístěte do vzduchotěsné dózy. Pokud nechcete, aby přišly o chuť, nejlepší možností je umístit je vyloupané do vzduchotěsných sáčků a následně je zamrazit. Takto vám vydrží i déle než půl roku.

Využití lískových ořechů

Můžete je konzumovat samotné a přidávat je do snídaňových cereálií. Skvěle se hodí do všech sladkých receptů, můžete je nakrájené využít jako ozdobu cukroví a dortíků, namáčet je do čokolády nebo je nasekat a přidat do těsta. Tyto ořechy můžete také namlít a následně využívat lískovou mouku. Můžete si je také opražit a užít si jejich křupavou konzistenci.

Kolik jich můžete sníst?

Odborníci doporučují nepřekračovat porci 29–69 gramů denně. Je zde přítomná kyselina fytová, která může ve velkém množství zhoršit vstřebávání důležitých minerálů. Lískové ořechy obsahují slušné množství vitamínu B6, folátu, fosforu, draslíku a zinku. Kromě toho jsou bohatým zdrojem mono a polynenasycených tuků a obsahují také velké množství omega-6 a omega-9 mastných kyselin, jako je kyselina olejová.

Umleté lískáče a vyloupané lískáče Anna Fedorova_it / Shutterstock.com

Zdravotní přínosy

Zdravé srdce – Obsahují nenasycené tuky a snižují LDL, „špatný“ cholesterol v krvi. Snížení LDL znamená snížení rizika srdečního infarktu a mrtvice.

Prevence rakoviny – Vzhledem k obsahu vitamínu E mohou lískové ořechy bránit růstu rakoviny v močovém měchýři a dalších oblastech. Lískové ořechy jsou také bohaté na hořčík. Bylo prokázáno, že konzumace lískových ořechů pozitivně ovlivňuje enzymy v mitochondriích.

Posílené svaly – Jsou plné bílkovin, které nakrmí vaše svaly. Vybudujte si sílu přidáním lískáčů do vaší stravy.

Zdravá pokožka – Vitamín E pomáhá chránit před nebezpečnými ultrafialovými paprsky slunce. Výhody jsou zde také díky ochraně proti rakovině kůže a zvrácení účinků stárnutí kůže.

Vyzkoušejte lahůdku s lískovými oříšky v akci

Zdravé kosti – Hořčík je klíčový pro stavbu zdravých kostí a lískové ořechy jsou naštěstí na hořčík velmi bohaté. Konzumace je důležitá hlavně pro lidi ohrožené osteoporózou.

Důležité pro nervový systém – Jejich konzumace také překvapivě povzbudí nervový systém. Seratonin, melatonin a epinefrin ovlivňují náladu a spánkový cyklus. Vitamin B6 v lískových oříšcích stimuluje tato chemická spojení v mozku.

Zdravé trávení – Jsou bohaté na hořčík a mají zásluhu na trávení mastných kyselin a špatného cholesterolu. Produkují enzymy, které dále metabolizují bílkoviny a sacharidy. Vysoký obsah vlákniny také pomáhá při trávení a zdraví tlustého střeva.

Bohaté na antioxidanty – Antioxidanty hrají velmi důležitou roli v celkovém zdraví. Volné radikály brání správnému okysličení buněk a v důsledku toho dochází k onemocnění. Hromadění volných radikálů způsobuje v těle dominový efekt, infikuje další buňky a vede k vážným onemocněním. Lískáče jsou naštěstí plné antioxidantů.

Bohaté na vitamín B – Vitamin B se přirozeně vyskytuje v lískových oříšcích a pomáhá při hubnutí a zdravém udržování hmotnosti. Navíc tyto výhody hrají důležitou roli v metabolismu a správném trávení.