Dýňová semínka nikdy nevyhazujte, jsou nutričně nabitá a jejich chuť si zamilujete

Dýně a dýňová semínka Chamille White / Shutterstock.com

Dýně se řadí mezi velmi nenáročné plodiny, které vám s minimálním úsilím mohou narůst do úctyhodných rozměrů a poskytnout dostatek stravy na celé měsíce. Mnoho lidí se však při jejich zpracování dopouští velké chyby, vyhazují dýňová semínka. Jedná se nejen o nutriční poklad, ale také o největší pochoutku, jakou vám celá dýně může nabídnout. Ukážeme vám, jak dýňová semínka zpracovat a proč jsou tak zdravá.

Přečtěte si také

Pozor na falešnou skořici v obchodech. Jak poznat tu skutečně kvalitní?
Pozor na falešnou skořici v obchodech. Jak poznat tu skutečně kvalitní?

Proč tato semínka konzumovat?

Dýně rozhodně nepatří mezi původní české plodiny, jejich domovem je Střední Amerika. Jedno z prvních použití dýňových semínek bylo v oblasti mexického města Oaxaca před zhruba 7 tisíci lety.

Zde se využívaly jako pochoutka i lidový lék k léčbě široké škály neduhů, od léčby parazitů až po ledvinové kameny nebo problémy s močovými cestami.

Tato semínka se snadno suší a následně i skladují. Nejlépe se podávají pražená – samotné pražení je jednoduchý proces a získáte s ním lahodnou pochutinu s oříškovou příchutí. Snadno si je oblíbíte více než pistácie či arašídy. A pokud se rozhodněte dýně pěstovat, můžete si nasušit velké množství těchto semínek na celý rok.

Dýňová semínka v dřevěné misce wertinio / Shutterstock.com

Jak je usušit?

  1. Zralou dýni rozkrojte a za pomoci lžíce vydlabejte dužinu se semínky.
  2. Ze semínek odstraňte kousky dužiny a důkladně je propláchněte, třeba pomocí cedníku.
  3. Rozložte je rovnoměrně na plech, a to tak, aby se navzájem nedotýkala.
  4. Nechte je zhruba měsíc sušit na suchém místě s mírným prouděním vzduchu, občas je prohrábněte a otočte. Pokud využijete sušičku, rozložte je na jednotlivá patra a sušte při 40–50 °C zhruba 2 hodiny.
  5. Po usušení je umístěte do papírových sáčků a skladujte na suchém a chladném místě. Následně je můžete využít pro pražení nebo pro další výsadbu.

Usnadněte si práci

Jak je pražit?

Pro pražení můžete použít usušená nebo čerstvá semínka, která očistíte, propláchnete a usušíte ručníkem.

  1. Předehřejte troubu na 160 °C.
  2. V míse smíchejte semínka s rostlinným olejem, například olivovým nebo řepkovým. Na 2 šálky semínek by mělo být zhruba 30 ml oleje. Poté přidejte sůl a trochu mletého černého pepře.
  3. Umístěte rošt v troubě do střední polohy. Semena rozložte na plech na pečicí papír, a to tak, aby byla v jedné vrstvě a nepřekrývala se.
  4. Pražte zhruba 20–30 minut, dokud nebudou mít zlatohnědou barvu. Během pražení je občas prohrábněte a otočte.
Pražená dýňová semínka Elena Veselova / Shutterstock.com

Jak je konzumovat?

Můžete je konzumovat samotná jako pochoutku k televizi, lze s nimi ale také posypat pečivo, nasypat je do jogurtů, smoothie i snídaňových cereálií. Skvěle doplní saláty, polévky i různé sladké a slané recepty.

Dopřejte si zdravou snídani

Jsou nutričně nabité

Dýňová semínka jsou nabitá živinami a prospěšnými látkami. 100 gramů semínek poskytuje 574 kalorií, 49 gramů tuku, 6,6 gramů vlákniny a 30 gramů bílkovin. Přítomné tuky jsou většinou polynenasycené a mononenasycené, a tudíž dobré pro zdraví. Z vitamínů zde najdeme B1, B2, B3, B5, B6, B9, C, E a vitamín K. Obsahují také minerály jako vápník, železo, hořčík, mangan, fosfor, draslík, sodík a zinek.

Hrst dýňových semínek Empirephotostock / Shutterstock.com

Poznejte jejich zdravotní výhody

  • Silný antioxidant – Mají velký antioxidační potenciál díky přítomnosti vitamínu E a karotenoidů. Tyto antioxidanty pomáhají snižovat záněty a také chrání naše tělo před poškozením způsobeným volnými radikály.
  • Kardioprotektivní vlastnosti – Jsou velmi dobrá pro zdraví srdce – antioxidanty v nich ho chrání před různými poruchami. Hořčík v dýňových semínkách zase pomáhá snižovat krevní tlak i hladinu špatného cholesterolu (LDL) a triglyceridů, čímž se snižuje riziko srdečních onemocnění.
  • Chrání před rakovinou – Konzumace dýňových semínek v dostatečném množství snižuje riziko rakoviny žaludku, prsu, tlustého střeva a konečníku.
  • Pomáhají při léčbě diabetu – Jsou bohatá na hořčík, který pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi, což je prospěšné pro lidi s cukrovkou.
  • Posilovač imunity – Jsou dobrá pro náš imunitní systém díky přítomnosti vitamínu E a zinku. Vitamín E zvyšuje imunitní reakce a chrání před řadou infekčních onemocnění. Je také silným antioxidantem a zabraňuje volným radikálům poškozovat zdravé buňky. Zinek chrání tělo před záněty, alergiemi a napadajícími patogeny, čímž předchází infekcím a zvyšuje imunitu. Dýňová semínka také vykazují antimikrobiální, protiplísňové a antivirové vlastnosti.
  • Zlepšují kvalitu spánku – Přítomná aminokyselina tryptofan je dobrá pro spánek. Je prekurzorem serotoninu a melatoninu, které pomáhají navodit spánek.
  • Dobré pro hubnutí – Dýňová semínka jsou bohatá na bílkoviny a vlákninu. Dávají nám pocit sytosti na dlouhou dobu, což pomáhá při redukci hmotnosti.
  • Dobré pro silné kosti – Jsou bohatá na hořčík, který je dobrý pro růst a pevnost kostí a pomáhá předcházet zlomeninám a osteoporóze. Každých 100 gramů dýňových semínek obsahuje až 262 mg hořčíku, což stačí na pokrytí 65 % vaší denní potřeby.

Myslete na své zdraví

  • Zdraví prostaty – Konzumace dýňových semínek zlepšuje příznaky benigní hyperplazie prostaty. Jsou bohatá na zinek, který snižuje pravděpodobnost rakoviny prostaty. Existují také omezené údaje, které naznačují, že olej z dýňových semínek může pomoci při léčbě a prevenci močových onemocnění.
  • Zlepšují kvalitu spermií – Přítomný zinek zlepšuje plodnost u mužů. Zvyšuje hladinu testosteronu a také kvalitu a množství spermií.
  • Dobré pro těhotenství – Zinek posiluje imunitu a napomáhá zdravému růstu miminka.
  • Snižuje depresi a úzkost – Hořčík v dýňových semínkách pomáhá snižovat stres, úzkost a zklidňuje mysl.
  • Dobré pro naše vlasy – Konzumace dýňových semínek posiluje naše vlasy, díky čemuž jsou hedvábné a lesklé.
  • Dobré pro naši pleť – Dělají naši pokožku hebkou a bez vrásek, zabraňují infekcím a akné.

Ačkoliv nejde o alergen, konzumujte tato semínka s mírou. Pokud byste se jich příliš přejedli, mohla by se objevit nevolnost a plynatost.