Regály v českých supermarketech se mění. Papírové cedulky ustupují elektronickým displejům, účtenky často končí jen v mobilu. Řetězce mluví o ekologii i efektivitě. Zákazníci však reagují různě.
Elektronické cenovky už nejsou novinkou, ale postupně se stávají standardem. Podle údajů řetězců ročně spotřebují supermarkety v Česku tisíce tun papíru jen na cenovky a účtenky. To znamená tisíce stromů zpracovaných na jednorázový tisk.
Digitální etikety tento cyklus mění. Namísto papíru jsou regály vybaveny e-ink displeji, které umožňují okamžitou aktualizaci cen i složení výrobků. Výhodou je přesnost: Odpadá situace, kdy na pokladně zákazník zaplatí jinou cenu, než jakou vidí u zboží.
Kaufland rozšířil elektronické etikety letos na oddělení pečiva. „Elektronické etikety máme v úsecích ovoce a zeleniny již od roku 2017. U pečiva je vedle každé standardní etikety ještě dodatková, kde je uvedené složení výrobku. Nyní jsou nově obě etikety elektronické. Ročně tak vytiskneme zhruba o 5 milionů etiket méně, čímž ušetříme přibližně 3 tuny papíru,“ uvedla pro redakci Kupi mluvčí Renata Maierl. Zákazníci mají nově možnost netisknout účtenku i bez aplikace.
„Možnost volby netisknout papírovou účtenku na pokladnách je naším dalším krokem na cestě k větší udržitelnosti. Tato funkce je již více než dva roky v naší mobilní aplikaci. Chtěli jsme ji však zpřístupnit také zákazníkům, kteří zatím aplikaci nainstalovanou nemají nebo jsou na nákupu bez mobilu. Nová funkce je k dispozici od září ve všech prodejnách Kaufland. Pokud by na digitální účtenku přešel každý náš zákazník, ušetřili bychom ročně zhruba 121 tun papíru,“ dodává Renata Maierl.
Alexander Fedosov / Shutterstock.com
Lidl testuje elektronické cenovky od roku 2017. Jak jsme psali v minulosti v našem článku, jedna prodejna vyměnila během roku zhruba 45 tisíc papírových etiket. Přechod na digitální štítky tedy přináší významnou úsporu nejen materiálu, ale i času zaměstnanců.
Albert a Penny spustily pilotní projekty s elektronickými etiketami na vybraných prodejnách. U Albertu se objevují v sekcích s čerstvými potravinami a slouží nejen k ceně, ale i k detailním informacím o původu.
Tesco se soustředí především na digitální účtenky a samoobslužné zóny. Jeho strategie zatím není plošně zaměřena na elektronické cenovky, ale spíše na komfort zákazníků při placení.
Billa od konce roku 2024 nahradila papírové cenovky digitálními v celé síti. Podle odhadů ušetří stovky stromů ročně. Využívá technologii e-ink, která je dobře čitelná i pod umělým světlem.
Makro zvolilo jiný přístup. V jeho 13 prodejnách funguje barevně odlišený systém cenovek: Bílé pro běžné ceny, červené pro akční nabídky a modro-žluté pro stabilní ceny. Jde o krok ke zlepšení orientace zákazníků.
Papírové účtenky patří k největším zdrojům odpadu. Jen Kaufland uvádí, že při plošném přechodu zákazníků na digitální účtenku by ročně ušetřil přes 120 tun papíru. Funkce netisknout účtenku je v testu i u dalších řetězců a pomalu se stává běžnou součástí samoobslužných pokladen.
Ekologie a efektivita jsou nesporné. Otázkou je, zda se neztratí i určité jistoty, na které jsou zákazníci zvyklí. Papírová účtenka nebo klasická cedulka má pro část lidí hodnotu hmatatelného dokladu. Řetězce ale směřují jednoznačně k digitalizaci. Jejich motivací nejsou jen úspory papíru, ale také možnost pružně reagovat na cenové změny, promo akce či legislativní požadavky. Evropská regulace, která ukládá povinnost uvádět nejnižší cenu z posledních 30 dnů u zlevněného zboží, je v digitálních systémech snazší na správu než u papírových cedulek.
České supermarkety stojí na prahu velké změny. Kaufland, Billa a Lidl sází na elektronické cenovky, Makro na barevné odlišení, Albert a Penny testují menší projekty, Tesco investuje hlavně do digitálních účtenek. Přestože část zákazníků zůstává skeptická, trend je jasný. Papír v obchodech pomalu mizí a regály i pokladny přebírají displeje.
Zdroje: Kaufland tisková zpráva, Kupi Magazín