Manuál grilování pro vegetariány: I bez masa zažijete perfektní grilovačku, když víte, jak na to

Grilovaná zelenina Liliya Kandrashevich / Shutterstock.com

Jen se řekne grilování, mnoho lidí si okamžitě vybaví vůni masa vinoucí se od grilu. Máte tuto činnost úzce spojenou s masem? Věřte tomu, nebo ne, ale ke grilování ho vůbec nepotřebujete. Pokud si myslíte, že vegetariánské grilování musí vypadat chudě, jste na omylu. Je to záplava ovoce, zeleniny a hub, která hraje všemi barvami a chutěmi. Poradíme, jak se na takovou grilovačku připravit.

Přečtěte si také

Vysoký vodní sloupec není všechno: Jak vybrat stan pro pohodovou dovolenou
Vysoký vodní sloupec není všechno: Jak vybrat stan pro pohodovou dovolenou

Jak na grilování ovoce

Na grilu lze připravit téměř jakékoli ovoce. Tvrdé ovoce, jako jsou jablka nebo ananas, se griluje lépe než měkčí ovoce, jako jsou broskve, nektarinky nebo švestky. Měkčí ovoce vyžaduje při grilování větší pozornost, aby se zabránilo převaření, které způsobí, že bude kašovité. Stačí ho na grilu pouze ohřát. Mnoho druhů ovoce má vysoký obsah vody a ten způsobí, že bude extrémně horké. Po vyjmutí z grilu ho nechte před konzumací mírně vychladnout, abyste se nespálili. Níže si představíme pár důležitých tipů.

Zkuste grilovaný ananas, posílí vaše trávení při barbecue

Kupte se slevou Ananas.

Porovnat slevy

  • Ovoce je nejlepší grilovat, když gril začne vyhasínat nebo když jsou žhavé uhlíky na vnějších okrajích roštu, aby nebylo vystaveno přímému teplu.
  • Pokud dáváte ovoce přímo na grilovací rošt, nakrájejte ho na kousky, které jsou dostatečně velké, aby nepropadly mřížkami.
  • Lze ho grilovat i se slupkou. U měkčího ovoce je to nutné, aby drželo pohromadě.
  • Potírání ovoce během grilování rozpuštěným máslem nebo olejem pomůže, aby se ovoce nepřilepilo na grilovací rošt. Vhodné je také nastříkání nepřilnavého spreje na grilování na rošt před zahřátím grilu.
  • Aby malé kousky ovoce nepropadly roštem, použijte špejle nebo grilovací koš. V případě špejlí je nejprve namočte do vody, aby se na grilu nepřipálily.
  • Chcete-li zvýraznit chuť ovoce, zkuste ho potřít rozpuštěným máslem a při grilování posypat cukrem, skořicí, hnědým cukrem nebo pokapat citronovou šťávou. Cukr má tendenci se připalovat, takže je nejlepší ho aplikovat až ke konci.
Grilovaný ananas Nickola_Che / Shutterstock.com

Jak na grilování zeleniny

Chuť zeleniny se grilováním zvýrazní. Jelikož se při grilování ze zeleniny odpařuje velké množství vlhkosti, chuť se stává koncentrovanější a cukry kondenzují, což zvyšuje sladkost a chuť. Některé druhy zeleniny lze nakrájet na kousky a některé grilovat vcelku. Některá zelenina, jako je dýně, by měla být před grilováním předvařena. Níže si přečtěte pár důležitých tipů:

  • Zelenina by se měla grilovat na středním ohni. Délka vaření se bude lišit v závislosti na druhu zeleniny a způsobu přípravy.
  • Měla by mít nahnědlé stopy po grilování a také by měla být měkká, což si ověříte tím, že do ní píchnete vidličkou.
  • Zabraňte jejímu vysychání na grilu tím, že ji před vařením namočíte do studené vody.
  • Zeleninu nakrájejte na stejně velké kousky, aby se vařila rovnoměrně. Čím větší a silnější kousky, tím delší doba grilování.
  • Před umístěním na gril zeleninu potřete olejem, aby se nepřilepila na rošty. Zelenina musí být před nanesením oleje suchá, jinak se olej nepřichytí.
  • Při grilování tvrdší zeleniny, jako jsou brambory, s měkkou zeleninou ji před grilováním uvařte, aby byla veškerá zelenina hotová současně.
  • Před grilováním ji osolte hrubou solí, to z ní vytáhne přebytečnou vlhkost, což zvýrazní její sladkost a chuť.
  • Zkuste experimentovat s různými druhy koření, využít můžete také už hotové grilovací směsi.

Jak na grilování různých druhů ovoce a zeleniny?

Jablka – Nakrájejte je na čtvrtky nebo plátky. Grilujte 30 až 45 minut, dokud nezměknou. Během grilování je každých 10 minut otočte a potřete rozpuštěným máslem, aby se nelepily.

Meruňky – Rozkrojte napůl a odstraňte pecku. Dělejte je 5 až 6 minut.

Banány – Použijte celé neoloupané nebo podélně rozpůlte. Grilujte 5 až 8 minut, dokud banán zcela neztmavne, občas otočte.

Kokosový ořech – Nakrájejte na měsíčky. Grilujte 10 až 15 minut bílou stranou kokosu dolů.

Mango – Nakrájejte na plátky a grilujte asi 2 minuty na středním plameni.

Pomeranče – Nakrájejte i se slupkou na plátky. Obě strany plátků pomeranče potřete rostlinným olejem. Grilujte 4 až 5 minut z každé strany na přímém středním ohni, dokud obě strany lehce nezhnědnou.

Grilované ovoce na špejli MaraZe / Shutterstock.com

Broskve – Podélně rozpůlte a odstraňte pecku. Lehce potřete rozpuštěným máslem. Grilujte 8 až 10 minut, dokud nebude ovoce horké.

Hrušky – Podélně rozpůlte a vykrojte stopku a semena. Lehce potřete rozpuštěným máslem a grilujte 8 až 10 minut nebo dokud hrušky nezměknou.

Ananas – Odřízněte horní a spodní část ananasu a ořízněte všechnu slupku po stranách. Nakrájejte na kroužky nebo plátky. Grilujte 8 až 12 minut na naolejovaných roštech, alespoň jednou je obraťte.

Chřest – Odřízněte tuhé konce a vložte ho na 1 minutu do vroucí slané vody. Poté chřest ponořte do studené vody, sceďte, osušte a potřete olejem. Grilujte 6 až 8 minut, dokud nebude křupavý.

Papriky – Rozřízněte podélně uprostřed. Vyřízněte stopku, semena a bílé oblasti žeber. Nechte napůl nebo nakrájejte na požadovanou velikost. Grilujte 6 až 10 minut na středním plameni.

Mrkev – Neloupejte je, pouze vydrhněte pod studenou vodou, abyste mrkve očistili. Grilujte 15 nebo 20 minut, dokud nezměknou.

Najděte si kukuřici v akci

Kukuřice – Grilujte 10 až 12 minut na středním ohni. Kukuřici potřete máslem a často otáčejte. Je hotová až tehdy, když jsou jádra zlatavě hnědá.

Lilek – Nakrájejte ho příčně nebo podélně. Grilujte 15 až 20 minut, každých 5 minut otočte, dokud střed nezměkne.

Česnek – Grilujte 30 až 35 minut, je hotový, když stroužky uvnitř změknou, neměl by se ale spálit.

Pórek – Odřízněte kořen a odstraňte tuhé vnější vrstvy. Podélně ho rozřízněte, duste 4–5 minut ve vodě do měkka. Pak ho usušte, pokapejte olejem a grilujte 6 až 10 minut.

Houby – Odstraňte volné nečistoty. Pokud je to možné, vyvarujte se mytí hub. Odřízněte nohy a kloboučky nechte celé nebo nakrájejte na plátky. Před umístěním na gril je potřete olejem. Grilujte 6 až 10 minut a jednou je obraťte. Grilujte jen do měkka.

Brambory – Celé brambory potřete olejem, zabalte do alobalu a grilujte 35 až 45 minut na přímém ohni, občas je obraťte. Brambory jsou hotové, když jsou měkké. Nakrájené brambory nejprve uvařte a pak je grilujte 10–15 minut.

Grilované ovoce na grilu Larisa Blinova / Shutterstock.com

Další možnosti

Existuje také mnoho vegetariánských polotovarů, které neobsahují žádné maso. Můžete zkusit připravit tofu, sýry na grilování, tempeh nebo třeba zeleninové karbanátky. Zjistíte, že vegetariánské grilování je mnohem zábavnější, protože nabízí více možností. Můžete ho samozřejmě spojit i s grilováním masa.