Působí proti obezitě, pomáhá s růstem vlasů: 17 tipů, jak našemu zdraví prospívá květák

Květák na stole Pixel-Shot / Shutterstock.com

Rozplýváte se, když se vám dostane do nosu vůně smaženého květáku? V jarních a letních měsících se jedná o jednu z nejoblíbenějších pochoutek, které jsou cenově dostupné a chuťově neodolatelné. Květák lze připravovat na mnoho způsobů, a ačkoliv je v tuzemsku tak populární, málokdo zná jeho zdravotní přínosy. Jde o nutričně nabitou plodinu a my si představíme, jak může podpořit vaše zdraví. Také vám poradíme ty nejlepší recepty na léto.

Přečtěte si také

Otevírací doba v obchodech 5. a 6. července 2022. Bude mít otevřeno Lidl, Kaufland nebo Obi a IKEA?
Otevírací doba v obchodech 5. a 6. července 2022. Bude mít otevřeno Lidl, Kaufland nebo Obi a IKEA?

Květák pod lupou

Jelikož se květák sází nejčastěji od ledna do března, jedná se o typicky jarní a letní pokrm, který je v těchto měsících cenově nejvýhodnější. Většina květáků je bílá, ale je možné koupit zelené a fialové odrůdy a také sladší květák romanesco s charakteristickými špičatými kvítky.

Snad každý si přeje v obchodě získat co největší hlavu květáku. To, co na něm konzumujeme, je zdužnatělé květenství větvící se do růžic, které jdou od sebe dobře oddělovat. Je zdravý a nejvíce prospěšný syrový, ale většina lidí ho ráda tepelně upravuje.

Pohlídejte si květák v akci

Kupte se slevou Květák.

Porovnat slevy

Vzhledem k dostupnosti se na českých zahrádkách příliš často nevyskytuje, Pokud se rozhodnete ho pěstovat, je vhodné ho předpěstovat ve skleníku, nebo si koupit v zahradnictví hotové sazenice. Ty byste měli dostatečně zalévat a dopřát jim rozptýlené světlo. Jelikož je květák objemný a má mnoho škůdců, jeho pěstování vyžaduje trpělivost.

Jak ho správně vybrat a skladovat?

Nejlepší je vybírat květák s čistými krémově bílými růžičkami a jasně zelenými listy. Žluté, skvrnité kvítky s povislými listy už jsou většinou znehodnocené a nebudou chutnat tak dobře, jako čerstvé. Tmavě zbarvené skvrny na květáku mohou také naznačovat přítomnost plísně. Tato zelenina může být uložena v chladničce po dobu 5 dnů. Nakrájené růžičky je potřeba spotřebovat do 4 dnů, protože nevydrží příliš dlouho.

Muž drží květák v rukou Taťána Kasatkina / Shutterstock.com

Nutriční hodnoty na 100 gramů květáku

  • Kalorie: 24 kcal
  • Tuky: 0,3 g
  • Sacharidy: 5 g
  • Vláknina: 2 g
  • Cukr: 1,9 g
  • Bílkoviny: 1,9 g
  • Nasycené mastné kyseliny: 0,1 g
  • Cholesterol: 0 mg
  • Sodík: 30 mg
  • Hořčík: 15 mg
  • Draslík: 299 mg
  • Vitamín C: 48,2 mg
  • Vápník: 22 mg
  • Železo: 0,4 mg
  • Vitamín B6: 0,2 mg

Zdravotní výhody květáku

  1. Oxidačnímu stres – Obsahuje fytochemikálie zvané indoly a glukosináty, konkrétně glukobrassicin, glukorafanin a glukonasturtiin. Tyto složky mohou stimulovat užitečné enzymy, které chrání buňky těla před oxidačním stresem a poškozením způsobeným volnými radikály.
  2. Kardiovaskulární zdraví – Pravidelná konzumace může pomoci s krevním oběhem a může pomoci udržet správnou funkci cév, což lze přičíst přítomnosti glukorafaninu. Glukorafanin se přeměňuje na isothiokyanáty, které stimulují protizánětlivé aktivity a mohou tak zabránit hromadění lipidů v cévách.
  3. Protirakovinný potenciál – Indol-3-karbinol přítomný v květáku má chemopreventivní a antiestrogenové účinky, které pomáhají bránit růstu buněk rakoviny dělohy.
  4. Žaludeční poruchy – Květák je zdrojem vlákniny, která může pomoci při trávení a podporuje vylučování toxinů z těla. Přítomnost glukosinolátu, glukorafaninu a sulforafanu v této zelenině může pomoci chránit žaludeční výstelku a pomáhá bránit růstu bakterií Heliobacter pylori.
  5. Vstřebávání železa Vitamin C přítomný v květáku pomáhá lépe vstřebávat železo v krvi.
  6. Zdraví kostí – Obsažený vitamín C hraje důležitou roli při tvorbě kolagenu, který chrání klouby a kosti před zánětlivým poškozením a může dokonce pomoci při léčbě revmatoidní artritidy. Podporuje také hustotu kostí.
  7. Makulární degenerace – Vitamín C a antioxidanty mohou zpomalit progresi věkem podmíněné makulární degenerace.
  8. Detoxikace těla – Obsahuje indol-3-karbinol, fytonutrient, který spolu se sulforafanem může pomoci při aktivaci a regulaci funkce detoxikačních enzymů odpovědných za metabolismus a vylučování škodlivých látek z těla.
  9. Lepší pleť – Sulforafan přítomný v květáku účinně chrání pokožku před poškozením způsobeným ultrafialovým zářením.
  10. Růst vlasů – Díky přítomnosti aminokyselin obsahujících síru a křemík se podporuje růst a síla vlasů.
  11. Nervové poruchy – Sulforafan přítomný v květáku může hrát klíčovou roli při snižování progrese neurodegenerativních onemocnění.
  12. Hypertenze – Antioxidační a protizánětlivé vlastnosti glukorafaninu a sulforafanu přítomných v květáku mohou pomoci při snižování oxidačního stresu spolu s hladinami LDL cholesterolu.
  13. Lepší imunita – Je bohatý na antioxidanty a živiny posilující imunitu. Spolu s dalšími zdraví prospěšnými složkami může přítomnost vitaminu C inhibovat různé infekce a posilovat obranné mechanismy těla tím, že brání růstu choroboplodných zánětů.
  14. Obezita – Květák obsahuje indoly, které působí proti obezitě.
  15. Růst plodu – Zahrnutí květáku do vaší stravy je během těhotenství prospěšné kvůli přítomnosti esenciálního folátu, který může pomoci zdravému neurálnímu vývoji dítěte a předcházet defektům neurální trubice.
  16. Zdravý mozek – Květák obsahuje cholin a fosfor, které jsou oba účinné při opravě buněčných membrán. To může být nezbytné pro efektivní fungování mozku a nervového systému.
  17. Diabetes – Pravidelný příjem květáku může pomoci snížit riziko cukrovky díky přítomnosti vitamínu C a draslíku.
Smažený květák na prkénku s dipem JeniPhoto / Shutterstock.com

Tipy na květákové recepty

Smažený květák – Květák rozeberte na růžičky a nechte je zhruba na 5 minut povařit ve vodě. Sceďte je, obalte v trojobalu a následně je opečte na pánvi nebo usmažte ve fritéze.

Mozeček – Květák rozeberte, nakrájejte na drobné kostky a nechte ho vařit, dokud není zcela měkký, asi 10 minut. Následně ho sceďte, nechte vychladnout a rozmačkejte ho. Na pánvi si rozpalte nakrájenou cibulku, přidejte květák, 3–4 vejce a míchejte, dokud se směs hezky nespojí. Následně podávejte s brambory.

Nezapomeňte koupit vejce v akci, hodí se do zmíněných receptů

Květákové karbanátky – Květák rozeberte, nechte 15 minut vařit do změknutí a následně ho sceďte a rozmačkejte. Nakrájejte 2 jarní cibulky, přidejte rozmačkaný květák, prolisovaný česnek, petržel, sůl a zhruba půl hrnku strouhanky. Dále přidejte 2 vaječné žloutky a sníh ze zbylých bílků. Vše důkladně promíchejte. Těsto je na světě, vymodelujte z něj malé karbanátky, lehce je obalte ve strouhance a můžete je usmažit.

Přílohy – Růžičky se dají dusit nebo opékat s kořením, lze je také péct, skvěle se kombinují s česnekem a parmezánem.

Květáková rýže – Nastrouhaný a opečený květák lze použít jako nízkosacharidovou náhradu rýže.

Další tipy: Z květáku můžete udělat skvělé pomazánky, placičky, burgery a použít ho i do salátů. Skvěle se s ním experimentuje a hodí se v celé škále receptů jako náhrada masa.