Potraviny, které byste měli jíst, když trpíte vysokým krevním tlakem

Měření krevního tlaku digitálním tlakoměrem Canva

Vysoký krevní tlak trápí čím dál víc lidí. Dávno už přitom nejde jen o problém starší generace, čím dál častěji postihuje i lidi ve středním nebo mladším věku. Jedná se o nebezpečný, rizikový faktor, který může zapříčinit řadu srdečních potíží. Do jisté míry se mu však můžete bránit zdravým životním stylem a vhodným stravováním. Co vám proti němu pomůže?

Přečtěte si také

Na co se zaměřit při výběru nového polštáře a peřiny?
Na co se zaměřit při výběru nového polštáře a peřiny?

Pozor na skrytého nepřítele

Vysokým krevním tlakem můžete trpět celá léta, aniž by se jakkoli projevil. O to je tento problém nebezpečnější – připomíná tiše tikající bombu, která může kdykoli bez varování vybuchnout. Proto bychom neměli zanedbávat pravidelné preventivní kontroly u lékaře, ty totiž tyto potíže zavčas odhalit. Vysoký krevní tlak se léčí pomocí předepsaných léků, na místě je ale také změna životosprávy.

Zdravý jídelníček je samozřejmě základ. Lidé s vysokým krevním tlakem by do něj měli zařadit hlavně potraviny obsahující draslík a hořčík, případně vlákninu. Naopak je potřeba omezit tučná jídla, sůl, alkohol nebo kávu. Nezapomeňte ani na dostatek pohybu a pokud možno omezte stresující faktory.

Pravidelným měřením předejdete zdravotním rizikům

Které potraviny jsou tedy nejvhodnější?

Česnek a cibule

Česnek se používá jako preventivní lék proti mnohým nemocem po staletí, o jeho pozitivních účincích při léčbě vysokého krevního tlaku prý věděli už staří Řekové. Je bohatý právě na draslík a vlákninu, ale i na fosfor, mangan, železo a další tělu prospěšné látky.

Podobně blahodárné účinky má i cibule. Je vhodná i pro pacienty s výraznou nadváhou, protože pomáhá snižovat obsah tuku v krvi. Bojuje také proti krevním sraženinám a je prevencí proti srdečnímu infarktu.

Tip: Česneku a cibule byste měli mít vždy dostatek, při vaření jde totiž o nedocenitelné pomocníky. Nakupte si je do zásoby v akci.

Listová zelenina

Vysoký obsah draslíku najdeme také v listové zelenině, především v římském salátu, kapustě, špenátu, švýcarském mangoldu nebo v rukole. Možná se nejedná o vaše nejoblíbenější potraviny, přesto byste o jejich zařazení do jídelníčku měli zapřemýšlet. Vězte, že se z nich dají připravit i velmi chutné pokrmy. Konzumací listové zeleniny předcházíte nejen srdečním chorobám, ale i obezitě.

Žena probírá misku listového špenátu Canva

Celer

Celer kromě draslíku a hořčíku obsahuje také vápník, fosfor, železo a zinek. Pomáhá uvolnit krevní cévy, a právě tím snižovat krevní tlak. Mimoto je výborným pomocníkem při trávicích obtížích, posiluje nervovou soustavu a má antibakteriální účinky.

Rajčata

Velmi oblíbená rajčata obsahují vedle draslíku také rostlinný pigment lykopen, který jim dává jejich charakteristickou červenou barvu. I díky němu jsou vhodná pro konzumaci při zvýšeném krevním tlaku a mohou být i prevencí srdečních onemocnění. Údajně také zmírňují nespavost a deprese.

Kam zajít pro rajčata ve slevě?

Citrusy a další vybrané druhy ovoce

Pomeranče, citrony, grapefruity… Citrusové plody jsou plné vitamínů a jejich konzumací tak rozhodně nešlápnete vedle. Obsahují také potřebný draslík a hořčík. Mají pozitivní vliv i na hladinu cholesterolu, čistí střeva a celkově posilují imunitu.

Kromě citrusů pomáhají snížit krevní tlak také granátová jablka, banány nebo bobulovité ovoce (borůvky, maliny, jahody). Jistě si na nich i pochutnáte, jen pozor na přemíru cukru – obzvlášť pokud si budete připravovat smoothie nebo jinou pochoutku. Raději je doslaďte medem – i ten je mimochodem považován za potravinu, která pozitivně ovlivňuje krevní tlak.

Vybrané druhy ryb

Pokud jste milovníci ryb, sáhněte především po těch s vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin. Patří sem třeba oblíbený losos, makrela, tuňák nebo pstruh. Tyto ryby jsou také zdrojem vitamínu D, který slouží k celkovému zlepšení imunity, činnosti srdce, střev i mozku.

Talíř s pečeným filetem z lososa a salátem Canva

Ořechy a semínka

Pokud rádi mlsáte nejrůznější oříšky nebo semínka, pak vězte, že jste na dobré cestě. Tyto potraviny totiž rovněž obsahují draslík i hořčík a celou řadu dalších prospěných látek. Z ořechů se nejvíce vyplatí volba pistácií, protože mají údajně nejsilnější účinek. Ze semínek zkuste ta dýňová, chia nebo třeba lněná. Najdete v nich množství vlákniny a dalších potřebných živin.

Jděte zdraví naproti

Čokoláda

Na závěr potěšíme i milovníky čokolády. Ta je totiž navzdory své pověsti velmi zdravá. Sáhnout ovšem musíte po kvalitní tabulce s vysokým obsahem kakaa a menším množstvím cukru. Hořká čokoláda obsahuje spoustu antioxidantů, vlákniny i živin. Nejenže snižuje krevní tlak, ale podporuje i dobrou náladu.