Taky si odbavené letenky tisknete doma a při letištní kontrole předkládáte na papíře? Pak si dávejte pozor. Od listopadu vás takto nepustí do letadel společnosti Ryanair. Aerolinka plošně ruší vytištěné letenky, akceptovat bude pouze digitální v mobilní aplikaci. Spoustě pasažérům ale může takové pravidlo pěkně zavařit. Hlavně těm, kteří nepoužívají chytré mobilní telefony. Jak se odlety s Ryanair ještě tento rok změní?
Irská nízkonákladovka Ryanair, která je největší evropskou leteckou společností, za rok odbaví na 200 milionů cestujících. A pro ně všechny začne od 3. listopadu 2025 platit nové pravidlo: Palubní letenky se budou akceptovat již pouze v digitální podobě. Odbavení tak bude možné správně provádět jen online. A také odpadne (nebo se spíše zakáže) možnost si letenky doma vytisknout. Spousta lidí, kteří se nechtějí spoléhat na technologie nebo chytrý telefon vůbec nepoužívají, tak bude mít smůlu.
Letenky se totiž budou nově při online odbavení generovat přímo v aplikaci myRyanair. Pro odbavení bude nutné funkční mobilní zařízení se staženou aplikací.
Radikální krok aerolinka zdůvodnila zejména ekologickými dopady. Od plného přechodu na elektronické řešení si slibuje úsporu více než 300 tun papírového odpadu ročně. Vzhledem k tomu, že podle dat společnosti již nyní využívá digitálních letenek téměř 80 % všech cestujících, měla by jejich plná podpora zajistit ještě rychlejší a efektivnější odbavování.
„Stejně jako v jiných odvětvích (koncerty, sportovní akce, železniční doprava atd.) došlo k masivnímu přesunu na mobilní řešení, navíc s přihlédnutím k tomu, že už téměř 80 % našich zákazníků využívá aplikaci myRyanair, nastal čas k přechodu i pro ostatní cestující. Díky tomu od listopadu 2025 výrazně pomohou snížit svou uhlíkovou stopu a zároveň získají plynulejší a komfortnější cestovní zkušenost,“ uvádí v tiskovém prohlášení Ryanairu, které má redakce Kupi k dispozici, marketingový ředitel Dara Brady.
Novinku společnost oznámila již začátkem letošního roku, se zavedením do praxe ovšem vyčkala až na zimní sezónu, která není tak vytížená.
A zatímco podle Ryanairu získají pasažéři s přechodem na digitální řešení jen samá pozitiva, na straně samotných cestujících panuje řada obav. Mnozí z nich si například letenky doposud tiskli navíc jako zálohu pro případ, kdy by se jim telefon vybil nebo ho ztratili, případně kdyby technologie odmítaly spolupracovat (což je v situacích, kdy se to nejméně hodí, více než obvyklé).
Ryanair by měl v těchto situacích být schopen cestujícím bezplatně vydat náhradní papírové letenky – pouze ale za předpokladu, že se ještě před příjezdem na letiště online zaregistrovali a digitální letenku si vygenerovali. Za pozdní check-in přímo na letišti si společnost účtuje poplatky, které se obvykle pohybují kolem 55 euro nebo liber.
Skepticky o připravovaném opatření uvažují i mnozí čtenáři Kupi, které redakce oslovila. Podle některých je například vymáhání používání chytrých telefonů diskriminující, zejména ke starším osobám nebo zdravotně znevýhodněným. Podobně, jako se to nyní děje v řetězcích s přístupem ke slevám prostřednictvím mobilních věrnostních aplikací.
Pro jiné je mobil dnes už samozřejmostí a změny si možná ani nevšimnou. I přesto sympatizují s těmi, kteří z jakýchkoliv důvodů chytrý telefon nemají.
Přepravní společnost Ryanair je rovněž známá svými přísnými kontrolami, co se povolených rozměrů kabinových zavazadel týče. Ne každý však tuší, že zaměstnanci irské aerolinky mají příplatky za každého odhaleného pasažéra, který se na palubu snaží dostat o něco větší batoh či kufr.
„Pro takové chování neexistuje žádná omluva. Chci, aby si náš personál na zemi došlápl na lidi, kteří podvádí systém,“ cituje deník Daily Mail prohlášení šéfa Ryanairu Michaela O'Learyho.
Bonusy by se personálu měly od listopadu zvyšovat ze současných 1.50 € na 2.50 € za zavazadlo. K hledání každého kila nebo centimetru navíc tak budou pracovníci ještě více motivovaní.
Zdroje: Daily Mail, Ryanair, respondenti pro Kupi