Cukr nad zlato: Nestlé a Kofola hlásí zdražení oblíbených produktů, připlatíme si i za vánoční cukroví

Žena drží sklenice plné bílého cukru a colového nápoje Canva

Ceny potravin stoupají vlivem narůstající inflace raketovou rychlostí. Zdražují obilniny, rostlinné oleje, ale především cukr. Nutnost zdražovat potvrdily i firmy Nestlé, Kofola či Emco Müsli, které zabírají významnou část regálů českých obchodů. Do peněženky českého spotřebitele se zdražení promítne v nejbližších týdnech.

Přečtěte si také

Obchodní řetězce si váží svých zaměstnanců: Kde si personál přijde na nejlákavější vánoční odměny?

Řepy je málo, cukr zdraží

Zdražování komodit vlivem pandemie koronaviru na sebe nenechalo dlouho čekat. Inflace se v Čechách výrazně zvýšila z tolerančního pásma dvou procent, a v září ceny meziročně stouply dokonce o 4,9 %.

Zdražují nejen potraviny samotné, ale i obalové materiály, energie a doprava, které jsou k dalšímu zpracování nezbytně nutné. Podle informací poskytnutých Jiřím Holleinem, šéfem společnosti Moravskoslezské cukrovary, stoupla cena cukru přibližně o 1 korunu za kilogram. Může za to nejspíše nárůst cen řepy, které na polích ubývá, a kompenzace ztrát z minulých let.

Problém začíná už na polích

Příčiny zdražení lze vystopovat až k zemědělské výrobě. „Největší dopad je zřejmě u hnojiv, kdy například cena draselných hnojiv za poslední dva týdny vzrostla o polovinu, některá speciální hnojiva i na dvojnásobek,“ uvedl pro Seznam zprávy mluvčí Zemědělského svazu Vladimír Pícha. Zdražují také ceny krmiv, jejichž cena již stoupla o 10 %, nákup nových strojů i opravy těch starých.

Pícha také uvedl, že nárůst cen neodpovídá nákladům a zemědělci tak prodělávají. „Nákladová cena mléka vzrostla přibližně o korunu na litr, ale prodejní cena mléka zůstala stejná. Zřejmě dojde k dalšímu rušení chovů prasat, protože zvláště pro chovatele, kteří nakupují veškerá krmiva, je růst cen surovin a služeb kritický, protože prasata prodávají za rekordně nízké ceny,“ dodal.

Připlatíme si za sladkosti, nápoje i cukroví

Zvýšení ceny cukru bude mimo jiné znamenat zdražení cukrovinek a sladkostí. „Přestože jsme se dlouho snažili navýšení nákladů nepromítat do cen, jejich další růst nám již nedovoluje držet současnou cenovou hladinu. Od listopadu proto zvyšujeme ceny vybraných nápojů pro gastronomii. V průměru jde o nárůst ve výši 5 procent,“ vysvětlil další postup generální ředitel společnosti Kofola Daniel Buryš. Zákazník naštěstí zdražení pozná jen na některých produktech. Vše záleží na tom, nakolik jednotliví prodejci promítnou zvýšené náklady do konečných cen.

Nakupte si ji do zásoby

Kupte se slevou Kofola.

Porovnat slevy

Zdražení chystá i firma Nestlé

Vedle společnosti Kofola, do jejíhož sortimentu patří kromě stejnojmenného nápoje i minerální vody Ondrášovka a Korunní, čerstvé šťávy Ugo nebo bylinné čaje Leros, oznámil zdražení i koncern Nestlé. „Současná ekonomická situace nás nutí zvyšovat ceny u vybraných kategorií produktů v rozmezí čtyř až 13 procent,“ vysvětlil před měsícem tiskový mluvčí Nestlé Česko Robert Kičina narušení dodávek zboží a růst cen produktů. Toto zdražení Češi bezpochyby zaznamenají, do skupiny Nestlé totiž patří téměř 2 000 značek, které vídáme v regálech, například Orion, Lentilky, Kit Kat, Margot, Studentská pečeť, Kofila, Nescafé, Granko, Maggi či dětská výživa Beba.

Nejvíce zdražuje řepkový olej

Zdražovat začnou i další společnosti, vyšší náklady vyvolané covidovou krizí se do jejich cen promítnou v nejbližších týdnech. „Ano, zdražujeme, zrovna rozesíláme nové ceníky našim odběratelům. Navyšujeme ceny v relaci od nuly do deseti procent. Nejvíc zdražuje řepkový olej, cukr a obalové materiály, zejména karton,“ uvedl pro Seznam zprávy ředitel firmy Emco Müsli Martin Jahoda. Zdražení potvrzuje i jednatel mlékárny Hollandia Michal Škoda, který krom zdražení potravinářských komodit zmínil i zvýšené ceny za obalové materiály. „Obrovsky zdražily plasty. Tuna polypropylenu od února zdražila z 500 dolarů na dva tisíce dolarů.“