8 českých značek, na které můžeme být právem hrdí

Žena si prohlíží doplňky do domácnosti ze skla Canva

V Česku vznikla řada úspěšných firem, jejichž produkty jsou oblíbené nejen na tuzemském trhu, ale také na tom zahraničním. Jsou totiž kvalitní, designové, originální a možná byste ani neřekli, že mají kořeny u nás. Připravili jsme si pro vás výběr prosperujících českých značek, které dnes expandují do řady zemí po celém světě a můžeme na ně být hrdí.

Přečtěte si také

Hrozny s příchutí jahod: V obchodech jsou velkou vzácností, tak se dobře dívejte

Dermacol

Kosmetická značka, jejíž produkty se nyní prodávají po celém světě, se zrodila v roce 1966 v barrandovských filmových ateliérech. Tehdy bylo potřeba vytvořit filmový make-up pro lidi s kožními problémy, čehož se chopila první dáma české kosmetiky, Olga Knoblochová.

V roce 1969 se tento krycí make-up dostal až do Hollywoodu a nyní Dermacol prodává své produkty v 70 zemích světa. Mezi nejúspěšnější exportní státy patří Polsko, USA, Čína, Vietnam a Saudská Arábie. Od roku 2002 je společnost v rukou manželů Komárových a daří se jí čím dál tím více.

Petrof

V roce 1864 postavil Antonín Petrof první klavír a s ním založil také svou vlastní firmu. Již v roce 1895 začal vývoz nástrojů do ciziny a dnes na akustické klavíry a piana značky Petrof hraje celý svět. Společnost je v rukou už 6. generace rodiny Petrof a za dobu své existence získala řadu českých i zahraničních ocenění.

Dívka nakupuje školní potřeby Canva

Koh-i-noor Hardtmuth

Základy této filmy položil roku 1790 Joseph Hardtmuth a později z ní jeho vnuk dokázal vybudovat jednu z největších světových společností, produkující umělecké, kancelářské a školní potřeby té nejvyšší kvality. V roce 1802 si nechal Joseph patentovat jedinečný způsob výroby grafitové tuhy z grafitu a jílu a její uložení do dřevěného pouzdra tužky.

Svůj úspěch si Koh-i-noor drží dodnes. V nabídce má nyní více než 4 600 druhů zboží, které používají lidé po celém světě.

Alca plast

Společnost Alca plast založili v roce 1998 manželé Radka Prokopová a František Fabičovic jako rodinnou českou firmu. V současnosti exportuje do více než 70 zemí světa, má 11 dceřiných společností v zahraničí a je středoevropským lídrem trhu se sanitární technikou.

Mezi její další výrobky patří například ventily, sifony, WC sedátka, žlaby, podlahové vpusti, moduly či bazénové rošty. Za své vysoce kvalitní a designové produkty získala společnost řadu ocenění – a v roce 2018 dosáhli její majitelé i na prestižní ocenění EY Podnikatel roku České republiky.

Dobová fotografie žen montujících žehličky v továrně ETA ETA

Kvalitní kuchyňské a domácí potřeby

Mezi nejprodávanější kuchyňské a domácí potřeby v tuzemsku patří jednoznačně ty od značky TescomaETA. Obě tyto české společnosti mají velký úspěch také na zahraničním trhu.

Tescoma

Ačkoliv Tescoma měla svůj začátek roku 1992 v malé garáži ve Zlíně, její originální kuchyňské a domácí potřeby jsou dnes oblíbené po celém světě – konkrétně ve 130 zemích. Zboží však stále navrhují a testují pouze čeští designéři v Design centru ve Zlíně. A že se jedná o správnou cestu, potvrzuje také fakt, že několik produktů Tescoma získalo za design ocenění German Design Award nebo RED DOT DESIGN AWARD.

ETA

ETA zásobuje české domácnosti svými kvalitními a spolehlivými produkty už desítky let. V polovině minulého století začala usilovat také o export do zahraničí. Tehdy se pro větší konkurenceschopnost firmy musel k perfektní technické stránce přidat také nadčasový design, díky čemuž je ETA dodnes velmi úspěšná na našem i zahraničním trhu. I když výrobu přesunula do asijských zemí, výrobkům se snaží dávat alespoň vizuální podobu v Česku dodnes.

Sklář tvoří výrobek ze skla Canva

Moser

Češi patří mezi špičkové výrobce skla a naše sklo je známé po celém světě. Zasloužila se o to především společnost Moser, která vznikla v roce 1857 a dodnes dodává své luxusní křišťálové výroky do desítek zemí. Umělci pracují výhradně s bezolovnatým křišťálem, který je sice na opracování náročnější, výsledek však stojí opravdu za to a jejich výrobky těžko nachází konkurenci.

Baťa

Baťa patří jednoznačně mezi značky, na které narazíte po celém světě. V roce 1894 založil ve Zlíně Tomáš Baťa se svými sourozenci obuvnický závod a později se mu podařilo udělat z Československa obuvnickou velmoc. Na začátku se dostal do povědomí společnosti díky své levné plátěné obuvi – takzvaným baťovkám.

Už během 30. let 20. století se z firmy Baťa stal největší světový exportér obuvi s továrnami v Neměcku, Francii, Jugoslávii, Švýcarsku, Holandsku, Anglii, Indii a USA. Baťův úspěch dále rostl a dnes prodává obuv ve více než sedmdesáti zemích světa.