Obchody bez pokladen a obsluhy: Aldi Nord, Amazon Go nebo Decathlon nepotřebují pokladní

Žena držící mobil v ruce v supermarketu Canva

Pokud vám samoobslužné pokladny v supermarketech připadají jako revoluce, z novinky, kterou na začátku příštího roku představí německý diskontní řetězec Aldi Nord, budete skutečně paf. Řetězec totiž chystá v nizozemském Utrechtu otevřít první obchod zcela bez pokladen, který na základě pokročilého kamerového systému sleduje, co vkládáte do košíku, a při odchodu vám automaticky odečte peníze z účtu.

Přečtěte si také

Víte, že tučné maso byste měli jíst maximálně dvakrát do týdne? A pozor také na grilování!

Jak to funguje?

  • Každý zákazník, jenž se zde chystá nakupovat, si stáhne aplikaci, která mu před vstupem vygeneruje specifický QR kód.
  • Pokročilá kamerová technologie pak po celou dobu nákupu bedlivě sleduje chování zákazníka, aby mu při odchodu odečetla přesnou částku za zakoupené zboží.
  • Systémy instalované v obchodě komunikují s aplikací a přiřazují tak správnému zákazníkovi správné zboží.

Tento systém představuje nejen revoluci v samoobslužném nakupování, ale také významný krok směrem ke zrušení hotovostních plateb, které jsou už vnímány jako nadbytečné. Jediné obavy, které systém vzbuzuje, jsou spojeny se soukromím zákazníků a zásadami GDPR. Firma však ubezpečuje veřejnost, že všechny standardy ochrany osobních údajů budou dodrženy a systém veškeré údaje o zákaznících okamžitě po nákupu zlikviduje.

Konec dlouhých front s Amazon Go

Největším omezením obchodních domů při náporu zákazníků bývá nedostatek personálu a pokladen. U těch se proto tvoří dlouhé fronty, jejichž odbavení někdy zabere i několik desítek minut. Právě proto obchody hledají řešení, jak co nejrychleji a nejkvalitněji obsloužit co největší počet zákazníků. Pokud by měl bezpokladní systém Aldi Nord opravdu úspěch, znamenal by ve světě obchodu ohromný průlom.

Aldi Nord má jen v Německu přes 2 200 poboček, zapojením sesterské společnosti Aldi Süd by se pak počet obchodů zdvojnásobil. Bezhotovostní obchody byly testovány i ve Spojených státech, kde se nejvýrazněji projevil projekt Amazon Go, který otevřel v roce 2018 v Seattlu supermarket budoucnosti, vybavený technologiemi na bázi strojového učení a umělé inteligence.

Nákupní košík v supermarketu Canva

Self scanning a samoobslužné pokladny

Protože konkurovat Amazonu není pro obchodní řetězce snadné, snaží se hledat jiná levnější řešení, kterými by pozvedly úroveň svých služeb. Množství obchodních řetězců zařadilo do svých prodejen samoobslužné pokladny a scannery, se kterými zákazníci skenují zboží již během nákupu a ušetří tak čas strávený na pokladně.

Scannery zavedl třeba Kaufland, Tesco nebo Globus. Ve všech těchto řetězcích vám stačí zákaznická karta, kterou při vstupu do obchodu načtete do scanneru, a můžete nakupovat. Načtené zboží můžete vkládat rovnou do tašky a nakonec jej bez čekání zaplatit na samoobslužné pokladně. Tesco a Kaufland navíc umožňují použít místo scanneru váš chytrý telefon se staženou aplikací.

Inteligentní etikety

Dalším zajímavým řešením je skenování celého nákupu najednou umístěním do speciální skenovací stanice. Takový obchod otevřel v Kalifornii francouzský sportovní řetězec Decathlon. Zboží je označeno tzv. RFID etiketami (z anglického Radio Frequency Identification), též RFID tagy, které umožňují bezdrátovou identifikaci téměř jakéhokoli objektu pomocí dat přenášených rádiovými vlnami. K načtení takových etiket proto není třeba namířit skener přímo na čárový kód, ale pouze umístit etikety do blízkosti čtecího zařízení. Není pochyb o tom, že nakupování zcela bez pokladen a hotovosti je prozatím hudbou budoucnosti, a proto se v řetězcích ještě nějaký čas budeme setkávat s pokladními z masa a kostí. Obchody nicméně stále přinášejí nová řešení, která nám usnadňují každodenní život, a mezi ně scannery a samoobslužné pokladny rozhodně patří.