Česká pošta jde s dobou. Zavádí samoobslužné boxy

Žena s balíky fizkes / Shutterstock.com

Snad každý zažil situaci, kdy čeká na balík a místo zazvonění pošťáka se dočká oznámení o nezastižení ve schránce. Nejen proto si Češi oblíbili služby Zásilkovny, Uloženky a dalších, kam si mohou dojít, kdy se jim to hodí. Česká pošta na to reaguje novými službami.

Přečtěte si také

Za špatné předjetí traktoru či cyklisty hrozí pokuta až 25 000 Kč, upozorňuje policie i instruktor autoškoly

Česká pošta: balík si bezkontaktně vyzvednete třeba na nádraží

Balíky přepravované Českou poštou si budeme moct nově vyzvednout v samoobslužném boxu. Do konce prosince 2021 jich bude na nádražích a dalších frekventovaných místech k dispozici 100 z celkem plánovaných 264.

Rozšiřujeme možnosti, jak dostat balíky přímo k našim zákazníkům. Kromě nejvíce využívaného Balíku Do ruky a stále rostoucí Balíkovny nově nabízíme možnosti převzít si zásilku tam, kde se lidé nejčastěji pohybují. Prostě podle svých potřeb přijdete k chytrému výdejnímu boxu, zadáte kód a ze schránky si vyzvednete svoji objednávku,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap.

Zásilkovna: balík na vás počká v autě

Způsob předání zboží zcela bez kontaktu s personálem je velmi oblíbený. Největší české e-shopy mají dokonce své vlastní boxy (AlzaBoxy a Mall Boxy). Ostatní e-shopy se buď mohou připojit do jejich sítě, anebo využít boxy jiných přepravců, například WE|DO nebo DPD.

Boxy DPD navíc umějí balíky i odesílat a celý proces by měl zabrat pouhých 20 sekund. Zásilkovna se snaží bezkontaktní předání balíku posunout ještě dál a momentálně testuje doručení do kufru auta. Zatím v pilotním režimu v Praze a blízkém okolí pro vozy značky ŠKODA s Care Connect.

Balíkovna: 2 000 nových poboček

Přestože samoobslužné boxy znějí lákavě, s předvánočním náporem balíků pravděpodobně České poště více pomůže 2 000 nových poboček Balíkovny. Do konce října budou k dispozici na všech vlastních pobočkách České pošty, na poštách Extra a u externích partnerů včetně sítě Sazka – celkem tedy na 5 200 pobočkách po celé ČR.

Jak je to s oblíbenými balíčky z Číny?

Kromě aktualizace služeb pro přepravu balíků z tuzemských e-shopů se Česká pošta angažuje také v zásilkách z Číny. Uzavřela totiž smlouvu o spolupráci s oblíbenými portály Aliexpress a Wish. Díky tomu tyto portály zajistí platbu DPH a o clo se postará Česká pošta tak, aby zákazníci v ČR nemuseli nic řešit. Reaguje tak na změnu v legislativě, která měla vstoupit v účinnost 1. 7. 2021. Do té doby se za drobné zásilky v hodnotě do 22 EUR (cca 560 Kč) neplatilo ani DPH ani clo a nebylo nutné vyplňovat celní prohlášení.

Postup v podání celního prohlášení od 1. 7. 2021:

  1. Doručuje expresní zasilatelská služba a ta vás v celním řízení zastoupí a prohlášení za vás podá
  2. Doručuje poštovní operátor (Česká pošta)
  • Zásilky v hodnotě do 22 EUR

Do 30. 9. 2021 platí výjimka a do 22 EUR se celní prohlášení nepodává.

Pokud je zboží na e-shopu prodáváno v tzv. režimu jednoho správního místa pro dovoz (IOSS), je celní prohlášení povinné i pro zásilky v hodnotě do 22 EUR.

  • U zásilek od 22 EUR je celní prohlášení potřeba vždy. Buď vás zastoupí Česká pošta (odhadovaný poplatek bude 100–200 Kč), nebo ho podáte sami prostřednictvím serveru Celnicka.cz.

Reálná situace:

  • DPH: je na Aliexpressu i Wishi už započteno v ceně i u objednávek do 22 EUR. Pokud se chcete platbě DPH legálně vyhnout, objednejte si ze skladu na území EU.
  • Clo: by bylo třeba zaplatit, pokud by vás k tomu přepravce vyzval.

Jelikož stát momentálně nemá kapacitu zásilky kontrolovat, drobné předměty chodí z Číny bez vyzvání k celnímu prohlášení. Kdy se to změní, se teprve uvidí.