Velikonoční osení nevyhazujte! Mladý ječmen je vitamínová bomba i pomoc při jarní únavě a pálení žáhy

Svazky mladého ječmene a šťáva z ječmene ve sklenici Madeleine Steinbach / Shutterstock.com

Zelené osení je nedílnou součástí velikonoční výzdoby a skvělým způsobem, jak vnést kousek jara do domu. Nemusí být ovšem jen dekorací. Jakmile vám zasazený ječmen odroste, určitě ho nevyhazujte! Dá se z něj vylisovat vitamíny nabitá šťáva, ze které si připravíte třeba smoothie. V našem článku najdete tři recepty pro inspiraci i několik dobrých důvodů, proč mladý ječmen pít pravidelně.

Přečtěte si také

Palačinky bez mouky nebo bez vajec? Jde to, jen musíte vědět, čím suroviny nahradit

Velikonoční dekorace, kterou můžete vypít

Mladý ječmen se nejčastěji prodává ve formě prášku jako doplněk stravy. Málokdo ale ví, že vše potřebné pro jeho přípravu má doma na stole – nejčastěji nyní na jaře a o Velikonocích, když do misek zasazujeme ječmen, pšenici nebo žito jako dekoraci.

Výhodou osení je, že ho lze pěstovat i bez zeminy, klidně po celý rok. Stačí k tomu pouze vata, buničina nebo vlhká utěrka.

Jak vypěstované osení zpracovat?

Měkká, naklíčená semena lze konzumovat samostatně, případně je přidávat do salátů. Zelené výhonky ostříhejte a zpracujte v odšťavňovači. Nebo spolu s trochou vody rozmixujte v mixéru a přeceďte přes velmi jemné sítko, aby vám zůstala čistá tekutina. Šťávu z osení lze pít jen tak, ředěnou vodou. Přidat ji můžete i do jakékoliv ovocné a zeleninové šťávy, koktejlu či smoothie.

Velikonoční osení v květináči ve tvaru vejce Kati Finell / Shutterstock.com

Recepty na smoothies s mladým ječmenem

Právě poslední zmíněná možnost – smoothie – je pro konzumaci mladého ječmene ideální. Díky kombinaci s ovocem, mléčnými výrobky, semínky a bylinkami nebude jeho chuť tak výrazná, a navíc tělu dodáte další porci cenných látek a vitamínů. Inspirujte se našimi recepty na smoothie s čerstvou šťávou z osení.

Uvedené množství surovin berte jen orientačně, vždy můžete podle vlastní chuti cokoliv přidávat nebo ubírat. Také hustotu smoothie zřeďte vodou, šťávou, kravským či rostlinným mlékem podle svých preferencí.

Jogurtovo-banánové smoothie s osením

  • 1 banán
  • šťáva z ½ jablka (případně rozmixované jablko)
  • šťáva z osení (z mladého ječmene)
  • 2 dl bílého jogurtového nápoje nebo kefíru (případně lze použít pár lžic bílého jogurtu)
  • špetka skořice
Smoothie z mladého ječmene Creative Family / Shutterstock.com

Zelené špenátové smoothie s ovesnými vločkami

  • 100 g čerstvého špenátu
  • 2 středně velké mrkve
  • šťáva z osení (z mladého ječmene)
  • 3 lžíce ovesných vloček
  • + k doslazení lze použít trochu medu, sušenou datli nebo datlový sirup
Rukolový salát s kozím sýrem a pečenou dýní
Čas přípravy: 50 min Obtížnost: Snadný

Rukolový salát s kozím sýrem a pečenou dýní

Rukolový salát s kozím sýrem a pečenou dýní vás krásně osvěží a dodá potřebnou energii. Skvěle se hodí jako rychlá svačina nebo večeře a díky tomu, že je na přípravu velmi jednoduchý, ho budete mít hotový za pár minut.

Rukolový salát s kozím sýrem a pečenou dýní

Osvěžující smoothie z lesního ovoce a osení

  • šťáva z ½ limetky
  • šťáva z osení (z mladého ječmene)
  • hrst lesního ovoce (může být mražené)
  • 2 dl jablečné šťávy
  • několik lístků čerstvé meduňky
  • pro další porci vitamínů a na podporu imunity přidejte kousek čerstvého zázvoru

Tip: Z čerstvého ječmene vykouzlíte i zdravou zálivku do jarního salátu. Zelené výhonky odšťavněte nebo rozmixujte, poté smíchejte s trochou rostlinného oleje, balzamikového či jablečného octa. Přidat můžete také česnek, citronovou nebo limetovou šťávu, sůl, pepř i další bylinky.

Zelený ječmen v tabletách a prášku Jiri Hera / Shutterstock.com

Co obsahuje mladý zelený ječmen?

  • Mladý ječmen obsahuje všechny vitamíny skupiny B, beta-karoten, kyselinu listovou i esenciální a neesenciální aminokyseliny, jako je například kyselina aspartová a glutamová, lysin, leucin, valin a další.
  • Z minerálních látek obsahuje sodík, fosfor, draslík, mangan, měď, vápník, hořčík, zinek a železo.
  • Je také cenným zdrojem antioxidantů a chlorofylu, který má protizánětlivé a desinfekční účinky a podporuje přenos kyslíku, čímž zvyšuje výkon všech orgánů v těle.

Účinky na zdraví

Mladý ječmen detoxikuje, podporuje odvod škodlivých látek z těla a pomáhá proti jarní únavě. Vzhledem k tomu, že přispívá k tvorbě zásaditého prostředí v organismu a neutralizuje jeho překyselení, je účinný jako pomoc při pálení žáhy. Oceníte ho také při migrénách a nespavosti.

Zdroje: webmd.com, healthline.com, kupi.cz