Pozor na falešnou skořici v obchodech. Jak poznat tu skutečně kvalitní?

Cejlonská skořice SMarina / Shutterstock.com

Ačkoliv se skořice využívá v kuchyni po celý rok, její spotřeba stoupá právě ve vánočním období. Bez ní bychom si to snad nedokázali ani představit. Víte ale, že v obchodech můžete zakoupit dva různé druhy? Jeden je sice levnější, o to však méně kvalitní. V některých případech je dokonce i nebezpečný.

Přečtěte si také

Smradlavá, nebo výborná? Výroba rybí omáčky budí rozpaky, světoví kuchaři na ni ale nedají dopustit
Smradlavá, nebo výborná? Výroba rybí omáčky budí rozpaky, světoví kuchaři na ni ale nedají dopustit

Odkud se bere skořicová vůně?

Za jedinečnou a omamnou vůni kůry skořicovníků mohou silice, tedy éterické oleje v ní obsažené. Ty se skládají ze tří hlavních složek: první je hlavní nositel aromatu – skořicový aldehyd cinnamaldehyd, dále eugenol dodávající hřebíčkové tóny a poslední látkou je kumarin.

Nežádoucí účinky

Kumarin může být ve velkém množství toxický a nebezpečný pro naše játra. Uvádí se proto, že by jeho denní příjem neměl překročit 0,1 mg na 1 kg tělesné hmotnosti. To znamená, že dospělý člověk o váze 60 kg může sníst 6 mg kumarinu denně, pro dítě o váze 15 kg je bezpečné množství jen 1,5 mg za den.

Zásobte se skořicí v akci

Pravá skořice je jen jedna

Ve většině případů nelze kupovanou kvalitu skořice předem odhadnout. Bohužel výrobci nemají žádnou povinnost uvádět na obalu původ či druh zpracované skořice. Pokud však nekoupíte konkrétně skořici cejlonskou, která je kvalitnější, a tím pádem i dražší, pravděpodobně se vám dostane skořice čínské neboli kassie.

Čínský druh má ostřejší a výraznější chuť, nicméně v kuchyni není tak stabilní jako cejlonská. Pokud jste zvyklí ochucovat si s ní například jogurty, müsli nebo nápoje, možná se vám někdy stalo, že začala po chvíli nepříjemně „rosolovatět“. Tak poznáte, že máte méně kvalitní druh, tedy skořici čínskou.

Dva druhy skořice OMfotovideocontent / Shutterstock.com

Cejlonská vs. čínská

Druhému typu, cejlonské skořici, se někdy říká také pravá. Je to proto, že je více kvalitní, chuťově jemnější a sladší a obsahuje menší množství zmíněného rizikového kumarinu. Pro upřesnění dodáme, že koncentrace kumarinu ve skořici cejlonské je zhruba 300 mg/kg, u skořice čínské je toto množství asi desetkrát vyšší. Cejlonská skořice má také více léčivých účinků.

Rozdíl mezi těmito dvěma druhy je i při samotném zpracování. U čínské skořice se sbírá svrchní kůra skořicovníku v celku, tedy i smotek celého kusu je tvořen pouze jednou vrstvou. U cejlonské se seškrabují tenké plátky vnitřní kůry, které se na sebe vrství, až vytvoří typický smotek, který strukturou připomíná doutník. Tuto skořici také poznáte tak, že jednotlivé vrstvy jdou od sebe snadno oddělit.

Cena skořice

Vždy byste si měli dávat pozor také na hmotnost balení a tzv. měrnou cenu, tedy přepočet ceny za 1 kg. Většinou totiž platí, že v menších baleních vychází koření mnohonásobně dráž než ve větších. Přitom na pohled mohou být obaly velikostně stejné. Měrnou cenu musí prodejci u zboží povinně uvádět.

Pokud chcete zjistit, kde mají skořici v akci, nejlepší je vyhledat si ji na Kupi.cz. Skořici mletou značky Avokádo lze pořídit ve slevě za 12,90 Kč / 25 g, někdy i dokonce za 7,50 Kč. Levněji může vyjít v akci značka Kotányi 13,20 Kč / 30 g. Skořice celá od téhož výrobce se dá sehnat za 13,20 Kč / 17 g v akci. Pokud se chystáte péct, podívejte se po skořicovém cukru. Kotányi vychází ve slevě za 5,20 Kč / 20 g, Dr. Oetker 3,90 Kč / 20 g nebo někdy 4,50 Kč / 20 g. Nejlevněji vychází, pokud mají v Kauflandu Skořicový cukr Labeta v akci za 39,90 Kč / 600 g.

Skořicová rolka, latté a skořice Oksana Mizina / Shutterstock.com

Účinky na zdraví

Skořici doma využijete nejen jako koření v kuchyni. Už staří Číňané i Egypťané věděli, že zázračně působí na naše zdraví i krásu. Ať už sušená, mletá nebo v podobě vydestilovaného éterického oleje, má nespočet příznivých účinků:

  • Působí protizánětlivě, je vhodná při léčbě infekcí a problémů v ústní dutině.
  • Podporuje trávení a vylučování škodlivin z těla, zrychluje metabolismus a působí preventivně proti rakovině tlustého střeva.
  • Bojuje proti virům, plísním a bakteriím, což oceníte i při šetrném přírodním úklidu domácnosti.
  • Zvyšuje a zlepšuje mozkovou aktivitu a paměť.
  • Upravuje hladinu cukru v krvi, snižuje cholesterol.
  • Příznivě působí proti onemocněním kardiovaskulárního systému a jako prevence rakoviny.
  • Je významným antioxidantem, podporuje dlouhověkost.
  • Léčí nachlazení, posiluje imunitní systém a prohřívá organismus.
  • Zlepšuje stav pleti, regeneruje buňky, léčí akné a známé jsou její účinky v boji proti celulitidě.

Skořicová chuť krásně zazní v dezertech

Maximální denní dávka

Na závěr ještě poradíme, že pro to, aby se příznivé účinky skořice na našem zdraví opravdu projevily, je důležité ji konzumovat pravidelně po dobu několika týdnů až měsíců. Stačí však cca půl lžičky denně. Dlouhodobé užívání většího množství by nám naopak mohlo uškodit.