Už se vám někdy stalo, že jste si našli zboží na e-shopu, ale v prodejně pak bylo výrazně dražší? Stále více zákazníků zjišťuje, že za totožné produkty zaplatí v některých kamenných obchodech víc, než kdyby si je od stejného prodejce objednali přes internet. Rozdíl často dělá stovky i tisíce korun. Je ale taková praktika zákonem povolená? A proč mají prodejny a e-shopy rozdílné ceny, přičemž ty internetové jsou levnější?
„Na internetu jsem si vyhledal parfém s tím, že ho potom vyzkouším a koupím přímo v prodejně. Dost mě šokovalo, když jsem zjistil, že na místě je skoro o tisícovku dražší,“ postěžoval si redakci Kupi zákazník Radek (34 let).
„Ptal jsem se prodavačky, zda nejde o nějakou chybu nebo akci. Prý nic z toho. Jen má e-shop a prodejna úplně jinak nastavené ceny. A jestli chci ten parfém levnější, mám si ho objednat online a nechat přivézt. Klidně na tu stejnou prodejnu, kde jsem zrovna stál,“ kroutí hlavou dále Radek.
S podobnou zkušeností se přitom setkává čím dál více zákazníků. Z průzkumu agentury Acomware a Zásilkovny vyplývá, že 65 % lidí si při nákupu v prodejně kontroluje, zda je zboží na e-shopu levnější. A až 81 % zákazníků přímo vadí, když se ceny liší.
BearFotos / Shutterstock.com
Mohlo by se přitom zdát, že by levněji mělo zboží vycházet pro ty, kteří si „dají tu námahu“ a do prodejny dorazí osobně a nákup si vlastnoručně odnesou. Opak je ale pravdou. Obchodníci obvykle rozdílné ceny vysvětlují tím, že e-shopy mají nižší provozní náklady, jinou logistiku a řešení skladových zásob. To vše podle nich umožňuje nastavovat ceny v internetových obchodech výhodněji.
Konkrétní důvody popsala například síť lékáren Dr.Max v reakci na četné dotazy ohledně rozdílných cen, které se objevily v její online poradně: „Každá lékárna je samostatné hospodářské středisko, sklad i dodání si řídí dle svých potřeb, poptávky ze strany pacientů a zákazníků. Objednávají od jiných dodavatelů než centrální e-shopový sklad i za jiné ceny. Lékárnám také vznikají další náklady na pronájem prostor, náklady na provoz lékárny. Cena zboží je určena i konkurenceschopností v daném místě.“
Ačkoliv se může cenové zvýhodňování online zákazníků jevit jako nekalá obchodní praktika, podle Martina Pitrona z právního oddělení dTestu je tato praxe v pořádku a obchodníci se nedopouští ničeho nezákonného.
„Cenová politika je čistě věcí prodávajících. Je obecně známo, že e-shop vyžaduje podstatně nižší náklady oproti kamenným prodejnám. Rozdílná výše cen stejného zboží na e-shopu a na prodejně je tak v souladu se zákonem. Místo vyzvednutí nehraje roli, protože smlouva je uzavřená přes e-shop a v prodejně dochází jen k výdeji zboží,“ potvrzuje Pitron na dotaz redakce Kupi.
Pressmaster / Shutterstock.com
Zákon tedy obchodníkům nebrání určovat ceny rozdílně, zákazník by však měl ideálně mít jasnou informaci o tom, zda uvedená cena platí pouze online, nebo i v prodejně. Někteří prodejci to uvádí přímo u produktů – například na stránkách hračkářství Pompo najdete u každé částky informaci, že „Tato cena platí na e-shopu pompo.cz a nemusí být platná v kamenných prodejnách“.
Jiní o možném rozdílu v cenách informují souhrnně v obchodních podmínkách, jako to má například parfumerie Douglas: „Seznam zboží (a jeho ceny) na webových stránkách douglas.cz či v mobilní aplikaci se může lišit od zboží (včetně jeho cen) nabízeného v kamenných prodejnách řetězce Parfumerie DOUGLAS.“
Velice často si tak zákazníci ani nevšimnou, že v prodejně platí za zboží více, než by za něho dali při online objednávce. Případně naopak počítají s nižší cenou z e-shopu a na místě je čeká nepříjemné překvapení.
„Bohužel na pokladně jsou ceny nastavené nějak a v e-shopu zase jinak. Jsou to rozdílné systémy a my jako prodavači s tím nic neuděláme, ty ceny nemůžeme měnit. Pokud zákazník chce levnější produkt, musí si udělat objednávku,“ potvrzuje pro redakci Kupi prodavačka Jana.
Mnozí zákazníci se tak naučili problém řešit po svém. Zboží objednávají za výhodnější ceny na internetu a pak si ho na adrese pobočky jen vyzvednou.
„Vždy se dívám nejprve na ceny v e-shopech a levnější zboží si objednávat s vyzvednutím na prodejnu. Obvykle se mi to vyplatí, i když je tam poplatek za dopravu. V obchodě si pak jen převezmu balíček a ještě si ušetřím čas,“ popisuje redakci Kupi paní Miroslava.
„Jednou jsem si zboží rezervoval z internetových stránek přímo v prodejně a oni mi ho za pár minut z regálu vydali. Jen s tím rozdílem, že jsem ušetřil asi tři stovky. Od té doby si to hlídám předem,“ prozrazuje nám zase další zákazník.
Než proto příště vyrazíte na nákupy, udělejte si malý průzkum a vždy počítejte s tím, že se ceny mohou lišit od těch, které vidíte online.
Zdroje: dTest pro redakci Kupi.cz, respondenti, Dr.Max, Douglas, Pompo