Od 1. listopadu platí pro řidiče povinnost mít zimní pneumatiky, pokud se na komunikaci nachází sníh, led nebo námraza, případně lze takové podmínky vzhledem k počasí předpokládat. Zatímco většina Čechů sází na jistotu zimních pneumatik, jak ukázal průzkum společnosti Alza, roste i počet těch, kteří se výměnou nechtějí stresovat. Jsou lepší zimní, nebo celoroční gumy? A kterým značkám se kvůli bezpečnosti obloukem vyhýbat?
Podle průzkumu Alzy kupuje na našem trhu 75 % respondentů zvlášť zimní a letní sady, tedy přezouvá dvakrát ročně. Přibližně čtvrtina nechává takovou výměnu na poslední chvíli a zimní pneu pořizuje až před povinností začátkem listopadu. Na celoroční pneumatiky pak spoléhá 13 % Čechů.
„Z dotazování mezi zákazníky Alzy vyplynulo, že poměr mezi zimními a celoročními pneumatikami činí 80 : 20. Ti, kteří používají celoroční pneumatiky, uvádějí jako hlavní důvod pohodlí, zmínilo ho 91 % z nich. Odpadá jim tak pravidelné přezouvání i stres s dodržováním termínů,“ uvádí PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská v tiskové zprávě, kterou společnost zaslala redakci Kupi.
Standret / Shutterstock.com
Co se výběru týče, zákazníci se nejčastěji spoléhají na osvědčené a zavedené značky na trhu.
„Nejúspěšnější značky v rámci našich prodejů zimních pneumatik jsou Barum, Continental, Nokian Tyres, Hankook, Matador, Pirelli, GoodYear, Kumho, Bridgestone a Tracmax,“ vyjmenovává Čeřovská s tím, že značka Barum vede jako nejoblíbenější jak u zimních, tak celoročních variant.
Pro 50 % spotřebitelů je při výběru pneumatik nejdůležitější především bezpečnost, jen zhruba každý šestý výběr podřizuje ceně. Ještě mnohem méně mají na nákup vliv recenze.
Za jednu pneumatiku je pak podle prodejce více než polovina Čechů ochotna utratit maximálně 2 500 Kč, i když reálná data ukazují, že na nákupu radši ušetří. K nejčastěji prodávaným patří zimní pneumatiky za necelých 1 600 Kč, případně celoroční za 1 400 Kč.
Jak už bylo zmíněno, jejich nespornou výhodou je především pohodlí. Celoroční pneumatiky jsou designem, materiálem pryže i vlastnostmi navrženy tak, aby obstály při vysokých i nízkých teplotách a současně zajistily bezpečnou jízdu na suchých, mokrých i zasněžených silnicích. Přesto nemusí být vhodné pro všechny řidiče a situace. Kdy se tedy (ne)vyplatí?
„Hodně to záleží na tom, jak moc ten člověk řídí a v jakém terénu. S celoročkami si zákazník ušetří servis dvakrát ročně, na druhou stranu se rychleji sjezdí, takže dřív přichází i potřeba kupovat nové. Smysl dávají pro opatrné řidiče nebo ty, kteří jezdí spíš občas, po městě nebo po převážně udržovaných silnicích. Z hlediska bezpečí je ale lepší mít přímo zimní,“ shrnuje pro Kupi automechanik Tomáš Brázdil.
Michael Nosek / Shutterstock.com
Podobné zkušenosti nám potom popisují i další respondenti z řad zákazníků a čtenářů, které redakce Kupi oslovila. Proč upřednostňují zimní, případně celoroční pneumatiky?
Spotřebitelská organizace dTest se i letos zapojila do testování zimních pneumatik rozměru 225/40 R18 a v rámci 31 hodnocených vzorků opět potvrdila, že vysoká kvalita a bezpečnost zimních pneumatik není samozřejmostí.
Jen necelá pětina pneumatik si odnesla dobrou známku, a devět modelů dokonce úplně pohořelo s „nedostatečným“ hodnocením. Důvod? Absolutně nezvládly jízdu na mokré vozovce – volant se s nimi na kluzkém povrchu nedal ovládat a jejich brzdné dráhy byly v mokru až o deset metrů delší než u nejlepších testovaných. Jednalo se o problémové levné modely z východoasijské produkce.
„Zatímco známé značky v náročných zkouškách víceméně obstály, levnější modely ztrácely přilnavost a selhávaly při krizových manévrech. […] Pneumatiky, které nezajistí bezpečnou jízdu v běžných zimních podmínkách, nemají na trhu co dělat,“ uvedla k tomu Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.
Zdroje: TZ Alza, respondenti pro redakci Kupi, dTest