Otevřela jsem krabici s kapsičkami pro kočky a v tu chvíli se mi zvedl žaludek. Po balení lezly desítky malých švábů

Švábi Kupi.cz

Čtenářka Kupi magazínu se svěřila s šokujícím zážitkem. V krabici s kočičím krmivem objevila desítky švábů. Místo radosti z nákupu ji čekal strach, zda si nezanesla škůdce až domů. Jak podobné situace řešit a na co máte jako zákazník právo?

Přečtěte si také

Sladký dýňový krém do skleničky: Halloweenský dezert, který nadchne malá strašidla

„Byla jsem v šoku. Hned jsem si řekla – proboha, snad je netahám domů,“ popsala čtenářka Daniela svůj skutečný zážitek z Mělníka. Příběh se rozhodla sdílet s redakcí Kupi magazínu, protože prý na něco podobného nebyla vůbec připravená.

Daniela (34) žije se dvěma kočkami a pravidelně nakupuje kapsičky ve velkém balení. „Byl to běžný nákup. Otevřela jsem karton, vytáhla první kapsičku a všimla si, že se uvnitř něco hýbe. Když jsem odsunula krabičku, uviděla jsem hromádku malých švábů. Přiběhla dcera a obě jsme začaly křičet,“ popisuje Daniela. První myšlenka byla, že se hmyz může rozlézt po celém bytě. „Měla jsem strach, že si je zavleču domů a budu je pak těžko likvidovat. Bylo mi z toho fyzicky špatně,“ dodává.

Zaskočená situací se rozhodla podělit o fotky v diskusní skupině, kde se snažila zjistit, o jaký druh hmyzu jde. „Někteří lidé psali, že jsou to malí švábi, jiní tipovali jiný druh. Já jsem hlavně řešila, jak to reklamovat a co s tím,“ vysvětluje. Nejvíce ji překvapila reakce okolí: „Někteří nevěřili, že jsem to opravdu našla v krmivu. Ale já vím své. Cítila jsem se znechucená a hlavně bezradná.

Odborný komentář

Mgr. Jan Novotný, právník se specializací na spotřebitelské právo

  • Může zákazník reklamovat zboží s hmyzem? „Ano. Pokud se v balení objeví škůdci, jedná se o jasnou vadu výrobku. Zákazník má právo zboží reklamovat a požadovat vrácení peněz.“
  • Může obchodník odmítnout reklamaci? „Ne. Pokud zákazník doloží problém například fotografií, obchod by měl situaci řešit. V případě pochybností lze kontaktovat i Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci.
  • Je povinností obchodu kontrolovat čistotu zboží? „Ano. Obchod i dodavatel nesou odpovědnost za bezpečnost potravin a krmiv. Pokud dojde k prokázanému zamoření, mohou následovat i sankce.

Ing. Petr Šíma, odborník na deratizaci a hubení škůdců

  • Mohou se švábi rozšířit z jedné krabice po bytě? „Ano, pokud by se z balení dostali ven, mohou se rychle usadit a množit. Švábi jsou odolní a zbavit se jich není snadné.“
  • Jak má zákazník postupovat doma? „Neotvírat krabici v bytě, pokud už na ni má podezření. Pokud už k tomu dojde, vše zabalit do igelitového pytle, pevně uzavřít a okamžitě vynést z bytu. Plochu, kde se krabice nacházela, důkladně vydezinfikovat.“
  • Může být hmyz zdravotně nebezpečný? „Ano. Švábi mohou přenášet bakterie a kontaminovat potraviny. Proto je nutné nepodceňovat ani malé množství.“

Praktické rady pro čtenáře

Co dělat, když si z obchodu přinesete domů hmyz v balení:

  • Nenechávejte podezřelé balení volně v bytě, ihned ho zabalte a vyneste ven.
  • Pořiďte si fotografie nebo video pro doložení reklamace.
  • Reklamujte zboží přímo u prodejce a žádejte vrácení peněz.
  • Pokud obchod nereaguje, obraťte se na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci.
  • Po kontaktu s balením dezinfikujte místo a hlídejte, zda se hmyz doma neobjevuje.

Daniela přiznává, že po tomto zážitku bude při nákupech mnohem obezřetnější. „Už nikdy neotevřu krabici doma v obýváku. Raději ji zkontroluji hned v prodejně. Nechci riskovat, že si domů zanesu šváby.“

Její poselství pro ostatní zákazníky zní jasně – věnujte pozornost i krmivu a obalům, nejen potravinám pro lidi. Někdy totiž může nepříjemné překvapení číhat právě tam, kde byste to nejméně čekali.

Zdroj: Kupi