„Prodavačka mě neprávem obvinila, že jsem rozlila mléko.“ Psycholog radí, jak se v podobné situaci zachovat

Rozlité krabicové mléko na podlaze supermarketu Shutterstock AI / Shutterstock.com

„Ozvalo se tupé žuchnutí a šplíchnutí. Otočila jsem se a na zemi u chlaďáku se rozlévalo mléko. Ten, kdo ho upustil, už zmizel. Než jsem se vzpamatovala, přišla prodavačka a přísně se na mě zadívala. Pak z ní vyletěla věta, která mě úplně zaskočila: To jste rozlila vy. Zaplatíte to.“ O svůj skutečný příběh se s redakcí podělila paní Jana z Prahy.

Přečtěte si také

Rozdíl mezi kysaným a sterilovaným zelím je velký. V chuti, ceně, ale hlavně obsahu cenných vitamínů

Hlavní příběh postavy

Jana (42), maminka dvou dětí, spěchala po práci na rychlý nákup. Chtěla jen pár základních věcí, aby doma zvládla připravit večeři. Netušila, že ji čeká nepříjemný zážitek.

„Stála jsem u jogurtů, když jsem uslyšela, jak něco spadlo. Otočím se a na zemi je krabice mléka, naprasklá a rozlitá. Nikdo nikde, ten člověk prostě utekl. Než jsem stihla cokoliv říct, přišla prodavačka, podívala se na mě a obvinila mě. Řekla, že to musím zaplatit. Byla jsem v šoku,“ popisuje Jana. Okolní zákazníci se začali otáčet a zvědavě sledovat, co se děje. Jana cítila, jak rudne a potí se. „Bylo mi hrozně trapně. Jako by mě nachytali při krádeži, i když jsem nic neudělala. Snažila jsem se vysvětlit, že já jsem to nebyla, ale měla jsem pocit, že mi stejně nikdo nevěří.“

Nakonec Jana odmítla mléko zaplatit a prodavačka, zjevně nervózní, odešla zavolat vedoucího. „Naštěstí to pak vyšumělo, ale já jsem ještě dlouho cítila křivdu a bezmoc. Po cestě domů jsem přemýšlela, co by se stalo, kdyby trvala na zaplacení. Vůbec jsem netušila, jestli na to má právo,“ dodává.

Odborný komentář

Mgr. Martin Havel, psycholog:

Proč Jana cítila tak silný stud, i když nic neprovedla? „Neoprávněné obvinění v nás okamžitě spouští obrannou reakci. Cítíme se pod tlakem, jako bychom se museli obhajovat. Sociální situace v obchodě navíc umocňuje stud, protože přihlížejí cizí lidé.“

Jak má člověk reagovat? „Doporučuji nadechnout se, zůstat klidný a mluvit stručně a jasně. Vyslovit: Já jsem to nezpůsobil. Můžete si ověřit kamery. Emoce jako křik nebo vztek situaci jen zhorší.“

JUDr. Petra Novotná, právnička:

Může obchodník požadovat úhradu škody bez důkazu? „Ne. Pokud není jasné, kdo zboží poškodil, nelze zákazníka nutit, aby škodu zaplatil. Obchodník by musel mít přímý důkaz – například kamerový záznam nebo svědectví.“

Co má člověk dělat, pokud na něj personál tlačí? „Je dobré požádat o přítomnost vedoucího prodejny. Pokud by nátlak pokračoval, můžete situaci zaznamenat nebo zavolat policii. Platit za něco, co jste nezavinili, rozhodně nemusíte.“

Může obchod přenášet odpovědnost na zákazníka, který se jen nachází poblíž? „To by bylo naprosto nelegitimní. Pouhá přítomnost u místa nehody není důkazem. Obchod musí počítat s tím, že část zboží se poškodí nebo rozbije, a tuto ztrátu nese jako provozní riziko.“

Praktické rady pro čtenáře

Co dělat, když vás v obchodě obviní neprávem:

  • Zachovejte klid, nenechte se vtáhnout do hádky.
  • Jasně řekněte, že jste nic nezavinili.
  • Navrhněte ověření přes kamery nebo svědky.
  • Požádejte o přítomnost vedoucího prodejny.
  • Pokud tlak pokračuje, můžete zavolat policii – bez důkazů nejste povinni nic platit.

Jana se z obchodu nakonec dostala bez pokuty, ale pocit křivdy v ní zůstal. „Dlouho jsem přemýšlela, proč mě to tak sebralo. Došlo mi, že nejhorší bylo, že mě někdo veřejně označil za viníka, i když jsem nic neudělala. Dnes už vím, že bych se bránila klidněji a jistěji.“ Její zkušenost ukazuje, jak snadno může v běžném životě vzniknout konflikt z nedorozumění. A také připomíná, že je důležité stát si za pravdou, i když je nepříjemné vyslovit ji nahlas.

Zdroje: Kupi.cz, rozhovor se čtenářkou Janou, konzultace s právničkou a psychologem