„V regálu zůstal poslední kus a strhla se mela,“ popisuje zákaznice hádku kvůli melounu. Je to přirozené, říká psycholog

Žena v supermarketu drží vodní meloun Ivan Zelenin / Shutterstock.com

„To je můj!“ zaznělo přes půl uličky. Otočila jsem se a vidím, jak muž v propoceném tričku tiskne obří meloun k hrudi, zatímco jiná žena ho drží za druhý konec. Bylo horko, lidé byli nervózní a regál s ovocem zíval prázdnotou. Všichni jsme věděli, že tohle je poslední kus. Já stála o metr dál a přemýšlela, jestli mám do té bitvy vstoupit.

Přečtěte si také

Komáři útočí na Česko. Funguje na ně domácí past s cukrem, která je lapí a nepustí ven

Přetahovaná o poslední meloun

Jana (42) je maminka dvou dětí z menšího města na jižní Moravě. Ten srpnový týden byl rekordně horký a v letáku supermarketu se objevila akce na sladké melouny za poloviční cenu. Jana dorazila do obchodu po práci, kolem páté odpoledne. Regál s ovocem byl téměř prázdný, jen v rohu ležel jeden poslední meloun.

„Už jsem k němu šla, když od druhé strany přiběhl pán. Sáhli jsme po něm skoro současně, ale pak se objevila další paní a chytila ho taky,“ vypráví Jana. Začala přetahovaná. Lidé se zastavovali, někdo to natáčel na telefon. Jana cítila, jak se jí rozbušilo srdce.

„Bylo to absurdní, ale zároveň jsem cítila, že ho chci. Pro děti, na osvěžení. V hlavě jsem si říkala – vždyť jsem tu byla první.“ Nakonec meloun pustila. „Uvědomila jsem si, že nechci, aby si moje děti pamatovaly, že jsem se kvůli ovoci hádala s cizími lidmi.“ Odcházela z obchodu zklamaná, ale i trochu pyšná, že ustoupila.

Odborný komentář

Jméno odborníka: Mgr. Petra Hlaviczová, psycholožka

Jak často se setkáváte s podobným chováním při slevách? „Není to nic výjimečného. Sleva dokáže u lidí aktivovat pocit, že jde o vzácný zdroj, a spustí v nás soutěživost. V kombinaci s horkem a únavou se rychle zvyšuje podrážděnost.“

Je chování postavy pochopitelné? „Ano, z psychologického hlediska je to přirozená reakce. Jde o kombinaci potřeby uspokojit vlastní nebo rodinné potřeby a pocitu, že někdo ohrožuje náš ‚nárok‘ na danou věc.“

Co má udělat člověk v takové situaci? „Je dobré se na chvíli zastavit a zhodnotit, zda ten předmět opravdu stojí za konflikt. Často zjistíme, že naše reakce je spíš o emocích než o reálné potřebě.“

Jak má reagovat svědek? „Bezpečně. To znamená neeskalovat situaci, případně se obrátit na personál. Přímé vstupování do hádky může být nebezpečné.“

Proč jsou slevy tak silným spouštěčem emocí? „Mají v sobě prvek hry a soutěže. Mozek vnímá výhru v podobě levného nákupu jako malou odměnu a to vyvolává dopaminovou reakci.“

Jak zvládnout podobnou situaci bez zbytečného stresu

  • Dýchejte zhluboka a zhodnoťte, zda vám věc skutečně stojí za spor.
  • Pokud vidíte, že je více zájemců, zkuste se domluvit na kompromisu.
  • Vyhněte se fyzickému kontaktu a neeskalujte hádku.
  • Uvědomte si, že slevy se často opakují – nejde o poslední šanci.
  • Pokud jste svědek konfliktu, nezasahujte přímo, obraťte se na personál.

Jana si z celé situace odnesla jednoduché ponaučení: Některé výhry nestojí za cenu, kterou musíte zaplatit v nervech a sebehodnocení. „Doma jsme si nakonec koupili meloun na trhu. Stál víc, ale chutnal nám o to víc, že k němu nebyla žádná hádka,“ směje se.

Zdroj: příběh paní Jany, Mgr. Petra Hlaviczová pro Kupi.cz