Ať už jste táta, máma, babička, nebo dědeček a chcete autem vozit malého sviště, bez autosedačky to nepůjde. Nejen, že jde o bezpečnost, ale dětské sedačky jsou povinné i ze zákona. Jak vybrat tu správnou? A proč některé stojí pár tisíc a jiné ranec?
„Dítě zpravidla potřebuje za svůj život tři sedačky. Vajíčko od 1 do 2 let, pokračovací sedačku do 4 až 7 let dle směru jízdy a koncovou sedačku do 12 let. Věk je orientační, vždy záleží na proporcích dítěte,“ říká pro Kupi.cz Veronika Mračková z e-shopu Centrum autosedaček.
„Velký důraz by měl být kladen hlavně na správné připoutání autosedačky a dítěte. Je celkem zbytečné do autosedačky investovat spousty peněz, pokud je špatně nainstalovaná nebo je v ní dítě špatně usazené a připoutané,“ upozorňuje pro Kupi.cz Lucie z e-shopu Babycar.
V první řadě musíme připomenout, že používání dětských autosedaček není volbou, ale zákonnou povinností. Řídí se § 6 zákona č. 361/2000 Sb., podle kterého musí být každé dítě do výšky 150 cm nebo váhy 36 kg při přepravě ve vozidle umístěno v odpovídající dětské sedačce nebo na podsedáku. Nezáleží přitom na věku, ale právě na výšce a váze. Jakmile dítě splní alespoň jedno z těchto kritérií, může jezdit bez sedačky.
Dětské autosedačky výrazně snižují riziko vážného zranění, nebo dokonce úmrtí dítěte při nehodě. Statistiky hovoří jasně. Nepřipoutané dítě čelí při nehodě až sedminásobně vyššímu riziku fatálních následků než dítě v kvalitní a správně upevněné sedačce.
Autosedačky se dělí buď podle váhových skupin (dle starší normy ECE R44), nebo podle výšky dítěte (novější norma i-Size/ECE R129).
„Sedačka by měla splňovat normu ECE R129, i-size. Norma ECE R44 je stará norma a sedačky s touto normou se již nesmí prodávat, jen na bazaru. Dále se můžou řídit hodnocením ADAC, ale pozor, zde se neboduje pouze bezpečnost, ale také ovladatelnost pro rodiče, chemické látky v potahu a tak dále,“ upozorňuje Mračková.
Podle normy i-Size se sedačky určují dle výšky dítěte, přičemž pro děti do 15 měsíců je povinná jízda v protisměru. Zároveň musí být vybaveny systémem ISOFIX (zacvaknutí sedačky do kovových háčků v autě), který minimalizuje chyby při instalaci.
Existují i kombinované sedačky, např. 0/I nebo I/II/III, které „rostou s dítětem“. Jejich výhodou je delší použití, ale nemusí vyhovovat každému dítěti.
„Ano, vše lze vyřešit jednou univerzální autosedačkou, ale takové modely nemají zrovna nejlepší testy. (...) Tyhle hybridní autosedačky jsou spíše pro prarodiče, kteří mají více vnoučat,“ říká Lucie z e-shopu s autosedačkami.
Při výběru autosedačky je klíčové zohlednit několik základních faktorů, například jak často a jak daleko autem jezdíte, zda máte v autě systém ISOFIX, jak staré máte dítě, jak velké máte auto a kolik si můžete dovolit investovat.
„Rozdíly mezi drahými a levnými autosedačkami jsou hlavně v použitých materiálech. Tedy bohužel v tom, co není na první pohled vidět, a proto to většinu zákazníků nezajímá,“ říká Lucie z e-shopu s autosedačkami.
U prvního „vajíčka“ je důležité rozhodnout, zda jej budete poutat pomocí tříbodového pásu, nebo použijete základnu s ISOFIXem. V takovém případě si ověřte, že bude ve vašem autě správně sedět, například kvůli sklonu sedadel. Z hlediska praktičnosti je důležitá hmotnost vajíčka.
„Rodič by měl promyslet, jak daleko bude s vajíčkem v ruce chodit, protože nejlehčí vajíčko na trhu má asi 2,5 kg a nejtěžší vajíčka můžou mít až okolo 4,8 kg,“ upozorňuje Mračková.
Pokračovací sedačky vybírejte i podle toho, jak dlouho chcete vozit dítě v protisměru jízdy, což je výrazně bezpečnější volba (doporučuje se alespoň do čtyř let). Sedačky se upevňují buď pomocí ISOFIXu (někdy s podpěrnou nohou nebo Top Tetherem, což je další zajišťující pás), nebo tříbodovým bezpečnostním pásem, což se týká hlavně větších sedaček a podsedáků.
Zaměřte se i na kvalitu výplní a potahů, možnost polohování, výškovou nastavitelnost opěrky a celkovou ergonomii. Sedačka musí dítěti dobře sedět, a proto je dobré si ji vyzkoušet v kamenném obchodě.
Dřív stačil jenom podsedák, tak proč ne i teď? Podsedák je často vnímán jako jednoduché a levné řešení, ale ze zákona je možné používat ho až od chvíle, kdy dítě váží aspoň 15 kg a dosahuje výšky 125 cm.
Pořád ale platí, že dítě musí být připoutané tak, aby bezpečnostní pás nevedl přes krk, ale přes rameno. Úplně bez autosedačky nebo podsedáku může dítě cestovat až tehdy, když splní alespoň jednu podmínku – váží víc než 36 kg nebo měří víc než 150 cm. V praxi to bývá až mezi 11 a 12 lety.
A kolik taková sedačka vlastně stojí? Autosedačky pořídíte v širokém cenovém rozpětí, cca od 2000 Kč až po víc než 10 000 Kč. Rozdíl není jen v designu.
„Cena sedačky se odvíjí od technologie její výroby, náročnosti jejího vývoje, od použitých materiálů… Není plast jako plast, někde je výplň tvořena polystyrenem, někdo používá tvrzený polystyren, speciální gumy, obyčejné bavlněné látky nebo látky s příměsí merino a podobně,“ vyjmenovává Mračková.
„Ruku v ruce s tím jde hodnocení v bezpečnostních testech. Levná autosedačka mnohdy nedosáhne takového hodnocení jako ta dražší,“ dodává Lucie z e-shopu s autosedačkami.
Dražší modely nabízejí pohodlnější manipulaci i vyšší míru přizpůsobení dětskému tělu. Naopak velmi levné sedačky často neprojdou nezávislými „crash testy“ s příliš přesvědčivým výsledkem.
Těchto 10 sedaček napříč věkovými kategoriemi jsme vybrali na základě uživatelských recenzí a diskuzí. Jedná se o sedačky s potřebnými certifikacemi a zároveň dobrým poměrem cena/výkon. Fotky najdete ve fotogalerii u článku.
Jak připomínají také odborníci výše, pokud vybíráte sedačku do auta pro svého prcka, neměli byste se nechat příliš ovlivnit nízkou cenou. Jsou zkrátka věci, na kterých by se šetřit nemělo. A patří mezi ně i dětské autosedačky.
Zdroj: Kupi.cz, Babycar, Centrum autosedaček, Heureka, dTest, Kočárky Karlov