Konec falešným slevám a nekalým praktikám prodejců na Slovensku. Od července tam začne platit nový zákon

Cedule v obchodě s oblečením, která ukazuje slevu 70 % Wizard Goodvin / Shutterstock.com

Slovenská vláda schválila nový zákon na ochranu spotřebitelů, který má za cíl ukončit nekalé praktiky některých prodejců, jako jsou falešné slevy či podomní prodej. Zákon vstoupí v platnost již 1. července a přinese řadu významných změn, které posílí práva kupujících. Obchodníci vítají jasná pravidla, která již fungují i v jiných evropských zemích.

Přečtěte si také

Chybějící testery nutí zákazníky otevírat nové výrobky. „Nedělejte to,“ vzkazují obchody

Nový zákon proti nekalým praktikám

Národní rada Slovenské republiky na konci dubna schválila nový zákon o ochraně spotřebitele, který má za cíl lépe chránit koncové zákazníky před nekalými praktikami některých prodejců. Zákon vstoupí v platnost již 1. července a přinese rozšířenou ochranu při nakupování. Většina novinek vychází ze směrnic Evropské unie.

Ministryně hospodářství SR Denisa Saková podle webu Aktualne.sk uvedla: „Schválením zákona o ochraně spotřebitele jsme udělali důležitý krok směrem ke zvýšení ochrany zranitelných skupin spotřebitelů. Prodloužení lhůty na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu na 30 dní v situacích, kdy dochází k uzavírání smluv během nevyžádané návštěvy obchodníka v domácnosti nebo během prodejních prezentačních akcí, je významným opatřením na ochranu spotřebitelských práv.“

Omezení podomního prodeje

Jednou z hlavních změn, které nový zákon přináší, je regulace podomního prodeje a prodeje přímo v domácnostech zákazníků. Tento typ prodeje je často spojován s různými nevýhodami a problémy pro kupující, jako je prodej pod tlakem, omezená možnost srovnání produktů či impulzivní nákupy.

Zákon proto prodlužuje období, během kterého mohou spotřebitelé odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ze 14 na 30 dní, pokud byla smlouva uzavřena během návštěvy obchodníka doma nebo na prodejních akcích zaměřených na prezentaci produktů. Cílem je také povzbudit obchodníky, aby dobrovolně přestali porušovat předpisy a kompenzovali spotřebitele, což by mělo vést k rychlejšímu napravování porušených spotřebitelských práv.

Mladá žena tlačí v supermarketu vozík, drží v ruce bloček a tužku a přemýšlí Prostock-studio / Shutterstock.com

Konec falešným slevám

Velkou novinkou bude také omezení falešných slev, se kterými se mohou zákazníci setkat zejména během období výprodejů či akcí typu Black Friday. Někteří obchodníci uměle zvyšují ceny produktů, aby pak mohli uvádět vyšší procentuální slevy, i když reálně k žádnému zlevnění nedošlo.

Zákazníci bez přehledu o ceně produktu tak mohou být snadno uvedeni v omyl a myslet si, že získávají produkt za výhodnou cenu, i když je jeho cena stejná nebo jen mírně snížená oproti běžné ceně. Právě takové chování obchodníků je již v některých zemích regulováno a nově tomu bude i na Slovensku.

Obchodníci budou povinni uvádět nejnižší cenu, za kterou byl produkt prodáván v posledních 30 dnech před slevou. Ministerstvo hospodářství potvrzuje: „Nový zákon zvyšuje také ochranu před umělým navyšováním cen před různými slevami a výprodeji (např. Black Friday) v zájmu nalákat spotřebitele na slevu, která však reálně slevou není.“

Nový zákon o ochraně spotřebitele, který vstoupí v platnost 1. července, přinese na Slovensku řadu pozitivních změn v oblasti ochrany práv kupujících. Omezení nekalých praktik, jako jsou falešné slevy či agresivní podomní prodej, povede k větší transparentnosti a důvěře zákazníků v obchodníky.

Zdroje: Aktualne, Národní rada Slovenské republiky, Kupi