Zatočte s impulzivními nákupy. 5 manipulativních triků, které nás nutí utrácet

Nakupující ženy MilanMarkovic78 / Shutterstock.com

Stává se vám, že jdete pro jeden kousek oblečení a vracíte se s plnými taškami? Problém možná nebude jen ve vaší slabé vůli. Obchodníci totiž využívají řadu marketingových triků, kterými zákazníky úspěšně přesvědčí nakoupit víc, než původně zamýšleli. Poradíme, jak jejich taktiku odhalit, abyste příště utráceli s rozumem.

Přečtěte si také

Tekuté stěrače na auta: Nejen pro vaše vozidlo, ale i pro krásně čistý sprchový kout

Příjemná hudba

Základem je vytvořit dokonalou atmosféru, která k nakupování přímo vybízí. V prodejnách tedy často hraje hudba z oblíbených filmů, typicky romantických komedií, se kterými máte spojené příjemné pocity. Žánr se ale samozřejmě může lišit podle stylu prodávaného oblečení, doplňků nebo jiných výrobků.

Lichotivé světlo

Nejspíš se vám už stalo, že nadšení při zkoušení v obchodě vystřídalo doma spíš zklamání. Důvod je jednoduchý, v kabince mohlo být šikovně nastavené osvětlení nebo zrcadlo, které opticky zeštíhluje. Doma na denním světle pak barvy nemusí zcela odpovídat a celý dojem je zkrátka trochu jiný. A v některých obchodech vás budou kromě pohledu do zrcadla přesvědčovat i sami zaměstnanci.

Vitrína s 50% slevou Deman / Shutterstock.com

Výprodeje

Zboží s červenými cedulkami bývá často umístěno až na konci prodejny, abyste si mezitím stihli prohlédnout i všechna další oddělení, a především novou kolekci. Ani ve slevové sekci ale není tak jisté, že ušetříte, protože pravděpodobně sáhnete i po něčem, co aktuálně nesháníte. Tím spíš, když vás řetězec přesvědčuje tvrzením o likvidaci prodejny nebo jinak avizuje časové omezení akce, a působí tak na vaši psychiku.

Jednou z emocí, která vás nutí nakupovat víc, je stres a úzkost. V takovém případě nakupujete impulzivně, bez promyšlení s cílem přivodit si potěšení, které dokáže na krátkou dobu úzkost zmírnit. Neřeší však její podstatu, uvedl pro magazín Proženy.cz klinický psycholog Michal Koliba.

Slevy na příští nákup

Velkým lákadlem jsou i slevové kupony, které dostanete například k narozeninám, v rámci sezónní akce nebo jen jako pozornost k nákupu. Většinou platí pouze krátkodobě a pro jejich čerpání musíte splnit i další podmínky. Nejčastěji je potřeba nakoupit nad určitou částku, přičemž slevy neplatí na produkty, které už jsou v akci.

Limitované edice a nové kolekce každý týden

I klasické fast fashion řetězce často spolupracují se známými designéry, aby i jejich zákazníci mohli mít pocit výjimečnosti a luxusu. Výsledné modely jsou zpravidla dostupné jen na některých prodejnách a za vyšší ceny než ostatní kousky, i když se od nich kvalitou nijak neliší. Přesto je o ně obrovský zájem a v den uvedení do prodeje se stojí dlouhé fronty.

Zdroje: prozeny.cz, kupi.cz