I když většina z nás nakupuje v kamenných obchodech, nakupování na internetu dlouhodobě převažuje. Tento trend začal již před pandemií koronaviru, která ho jen urychlila. Mnoho společností generuje většinu příjmu z kamenných obchodů, přesto začíná nákupní cesta jejich zákazníků online. Patří mezi ně IKEA, která uvádí, že 8 z 10 lidí začne s nákupem prostřednictvím jejího webu. IKEA dosáhla v posledních letech mnoha milníků a jedním z nich je její omnikanál, díky kterému se zájem ze strany zákazníků stále zvyšuje.
Omnikanál je způsob, jak zákazníky oslovovat z mnoha prodejních kanálů. Tedy nejen za pomoci fyzického obchodu, ale i na webu, na telefonu či na sociálních sítích.
Když se pokryjí všechny potenciální zdroje oslovování zákazníků, obchodník má jistotu, že dělá vše proto, aby z prodeje vytěžil maximum. Kromě využití mnoha prodejních kanálů jde ale také o přístup k prodeji, marketingu a zákaznické podpoře, který se snaží zákazníkům poskytnout bezproblémový a jednotný zážitek z nakupování. A to bez ohledu na to, který kanál používají.
Novikov Aleksey / Shutterstock.com
To vše by se neobešlo bez investic. Právě ty jsou důvodem, proč jiní obchodníci stagnují nebo upadají, zatímco IKEA stále roste. Bez ohledu na krizi dále investuje do inovací a do nových poboček, aby byla zákazníkům blíž.
Jelikož ví, že se obří vlajková prodejna nevejde do malé městské části, představila 3 formáty obchodů, které se liší rozlohou a umožní rychlejší rozšiřování poboček i na řadu strategických míst, kde není tolik prostoru. V loňském roce společnost Ingka Group, největší franchisor IKEA, uvedla, že plánuje investovat více než 3 miliardy eur do svých nových a stávajících obchodů.
Kupte se slevou Prostěradlo.
IKEA v roce 2022 přilákala 69 milionů návštěvníků do svých obchodů a zaznamenala téměř 500 milionů návštěv online. Jedná se o vysoké číslo a společnost se snaží, aby online obsah plně korespondoval s nabídkou v kamenných obchodech a dával zákazníkům přesné informace, kde jsou dané položky k dispozici.
Jordan Jewell, rezidentní analytik v platformě podnikového digitálního obchodu VTEX, k tomu uvedl: „IKEA je známá svým čistým, efektivním přístupem k nábytku a domácímu zboží, což jejich web i aplikace plně odrážejí. Pokud jste se někdy pokusili vyhledat položku ve vaší místní pobočce IKEA, uvidíte, že často zobrazuje konkrétní počet jednotek na skladě spolu s přesným číslem police ve skladu, abyste ji našli, a různé možnosti, jak získat zakoupené položky, jako je doručení domů, nákup online nebo možnost ji vyzvednout v obchodě.“
I když e-shop IKEA navštíví velké množství lidí, ve srovnání s největšími platformami pro online nakupování stále zaostává. Nejnavštěvovanějším webem pro online nakupování je walmart.com, který jen v dubnu 2023 přilákal 833,6 milionu návštěvníků. Druhý je aliexpress.com, který zaznamenal ve stejném období 781,9 milionu návštěv. Níže můžete vidět 10 nejnavštěvovanějších webů a počet jejich návštěvníků v dubnu 2023.
l i g h t p o e t / Shutterstock.com
I když web IKEA není ve světové desítce, je třeba si uvědomit, že má relativně úzce zaměřený sortiment a na prodejce nábytku dosáhl velmi slušného úspěchu. Jelikož neustále investuje do rozvoje, je pravděpodobné, že se počet jeho návštěvníků bude i nadále navyšovat.
Zdroj: Retail Dive, Semrush