Je Barbie stále v kurzu? Ano, výrobce nejznámějších panenek přežívá díky spolupráci s filmaři

Panenky Barbie DinosArt / Shutterstock.com

Je to již více než 60 let, kdy byla na trh uvedena první panenka Barbie a bleskově dobyla celý svět. Od svého vzniku se kolekce panenek značně rozrostla, pokud si ale myslíte, že je tato značka nesmrtelná, pak realita je jiná. Již nyní se potýká s problémy, které zapříčinila krize. Nad vodou ji drží nové plány a spolupráce s filmovým průmyslem, která možná obnoví její jméno.

Přečtěte si také

Klimaticky neutrální nebo eco friendly: Pojmy, které matou české spotřebitele

Je menší zájem o panenky?

Krize způsobila, že lidé snížily výdaje nejen za sebe, ale i za své děti. Zatímco v minulosti se snadno nechali obměkčit dětskými slzami, dnes to mají děti těžší. Obzvlášť, pokud mají zájem o značkové panenky Barbie.

Vyrábí je americká společnost Mattel a často se kupují i s příslušenstvím, aby si každé dítě mohlo svou panenku přizpůsobit svým potřebám. Následně může cena jedné hračky překročit i hranici tisíce korun, což rodiče mnohdy nutí najít levnější alternativu. Společnost zaznamenala skutečný propad tržeb, a to zejména v období svátků, kdy byly o 22 % nižší.

Hračka, kterou si zamilují chlapci i děvčata

Očekává se nárůst prodejů

Finanční ředitel hračkářské společnosti Mattel Anthony DiSilvestro očekává v prvním a druhém čtvrtletí letošního roku nízké tržby. Tržby budou celé první pololetí nízké zejména kvůli snížení zásob v maloobchodech. Ve třetím a čtvrtém čtvrtletí ale očekává jejich růst. Celkově předpokládá, že hrubé marže Mattelu do konce roku vzrostou na 47 % oproti 45,9 % v předchozím roce.

„Skutečně věříme, že se jedná o rostoucí průmysl. Hračky jsou důležité pro rozvoj herních vzorů pro děti a rodiče budou vždy upřednostňovat výdaje za své děti. Základy našeho podnikání jsou silné. Čtvrtletně k dnešnímu dni jsme dosáhli růstu spotřebitelského odběru a po celý rok 2023 očekáváme, že navzdory přetrvávajícím makrovýzvám předběhneme odvětví a získáme podíl na trhu,“ prohlásil DiSilvestro.

Dítě si vybírá z nabídky panenek Barbie RMC42 / Shutterstock.com

Zachrání Barbie filmový průmysl?

Maloobchodníci se už prý nyní připravují na zásobování. Prodeje jsou z velké části ovlivněny filmovým průmyslem, protože Mattel vyrábí panenky inspirované oblíbenými dětskými filmy. Velký úspěch mají ženské hrdinky z animovaných filmů Walta Disneyho.

Prodeje také zvyšují luxusní panenky Monster High a postavičky z filmu Trollové. Značka velmi sází na hit letošního roku, který by měl prudce nastartovat prodeje. Letos bude mít premiéru dlouho plánovaný film Barbie, kde bude hrát ikonickou panenku herečka Margot Robbie.

Mattel nevyrábí jen Barbie

Společnost vydělává i na dětských automobilech Hot Wheels a nedávno uzavřela úspěšné spojení s franšízou Jurassic World a také s Buzz Lightyear. Jedná se o silnou značku s fanoušky po celém světě, kteří nakupují nové hračky z čistě sběratelských důvodů nebo jako dobrou investici do budoucna.

Panenky Barbie jsou celosvětovým kultem, i když už o Mattelu neslyšíme tak často jako dříve. Společnost to plánuje změnit, a to právě díky novým filmům. Očekávané vyšší prodeje by mohly být dobrou zprávou i pro ostatní firmy, protože může jít o jeden z náznaků, že se trh narovnává a lidé se začínají vracet ke svým původním nákupním zvyklostem.