Češi utratili během Black Friday více než sedm miliard korun

Muž píše na notebooku, kde je nápis Black Friday David MG / Shutterstock.com

Kdo vyrazil o víkendu do obchodů, byl nemile překvapen přeplněnými prodejnami. Češi v rámci akcí Black Friday vzali obchodní domy útokem. Nákupní šílenství se neodehrávalo pouze v kamenných prodejnách, ale také na internetu. Podle nově zveřejněných údajů Asociace pro elektronickou komerci byl zájem o slevy na internetu podobný jako loni a ve slevách jsme utratili přes sedm miliard korun.

Přečtěte si také

Podnikatelé budou muset povinně dávat zákazníkům vzorové formuláře pro odstoupení od smlouvy
Podnikatelé budou muset povinně dávat zákazníkům vzorové formuláře pro odstoupení od smlouvy

Češi jdou po slevách na oblečení a elektroniku

Black Friday je tradiční akcí, ve které většina lidí pořizuje vánoční dárky. Podle dat Asociace pro elektronickou komerci mají Češi zájem o tradiční kategorie. Nejvíce je táhnou slevy na oblečení, elektroniku, hračky nebo parfémy. „Orientace na cenu je letos zřejmá, zákazníci také dávají větší důraz na energetickou náročnost produktů, a to především u elektroniky a domácích spotřebičů. Jistě bude zajímavé sledovat, zda se ještě podaří Black Friday v obratech překonat, druhý předvánoční vrchol prodejů očekáváme v týdnu od 12. prosince,“ sdělil výkonný ředitel asociace Jan Vetyška pro ČTK.

Do Black Friday se zapojila většina e-shopů

K velkým hráčům jako je Alza nebo CZC, kteří každoročně lákají na obrovské slevy v rámci černého pátku, se letos přidala většina internetových obchodů. Novinkou letošního roku byla komunikace slevy. Podle nových pravidel se slevy uváděly z nejnižších cen za posledních 30 dnů. A tak nebylo divu, že e-shopy, které letos poprvé použily nová pravidla, uváděly proti loňsku zhruba poloviční (už reálné) slevy.

Sečteno podtrženo se v akcích Black Friday v meziročním srovnání objevilo podobné množství produktů v akcích jako loni, ale slevy nebyly uváděny tak vysoké jako minulý rok. Už tradičně se Black Friday neomezilo ani v tomto roce na víkend, ale slevové akce s označením černý pátek svítily v e-shopech a na výlohách v kamenných prodejnách průběžně po celý listopad a neskončili ani 25. listopadu v den, na který letos černý pátek připadá.

Pět lidí s taškami v rukou utíkají v nákupním centru VGstockstudio / Shutterstock.com

Cyber Monday 2022

I letos na Black Friday navazuje u většiny obchodníků tzv. Cyber Monday, které bývá více zaměřené na elektroniku a počítače. Ale slevy v rámci tohoto nového slevového svátku nabízí i jinak zaměřené e-shopy, například internetový obchod Grizly.cz, který prodává zdravou výživu, nabízí až do středy slevu 10 % na celou značku.