Black Friday a Vánoce bez velkých slev? Nový zákon mění marketing českých e-shopů

Člověk držící telefon s nápisem „Black Friday“ Alex Photo Stock / Shutterstock.com

Většina českých e-shopů letos nepočítá s výraznými předvánočními slevami. A týká se to i největších hráčů na poli elektroniky. Internetoví prodejci tak reagují na novou regulaci slevových akcí, kterou požaduje Evropská unie. Jejím cílem je transparentní marketing bez klamání zákazníka neexistujícími slevami. V čem byl v minulých letech největší problém? A jak novinka ovlivní prodejce i nakupující?

Přečtěte si také

Tipy na dárky pro ženy: S námi se nespletete, ať už je kreativní nebo gurmánka
Tipy na dárky pro ženy: S námi se nespletete, ať už je kreativní nebo gurmánka

Nové nařízení a komunikace slev

Transparentní cenová politika je založena na tom, že akční nabídku může prodejce uvádět pouze ve vztahu k běžné ceně v posledních 30 dnech. Nesmí tedy produkt zdražit například na týden a pak ho opět výrazně zlevnit, aby sleva působila co nejlépe. Ještě loni k tomuto jevu běžně docházelo, a to nejen u nás, ale i v okolních státech.

Hromádka vánočních dárků na otevřeném notebooku s e-shopem Voloshyna Anna / Shutterstock.com

Konkrétní kroky e-shopů

Některé online obchody se na nové podmínky teprve chystají. Například internetové tržiště Mall.cz plánuje zavedení během příštích týdnů. Česká obchodní inspekce se ale připravuje na pečlivější kontrolu e-shopů. K častým pochybením totiž dochází už teď, v době, kdy směrnice ještě nevstoupila v platnost. Zatímco prodejci elektroniky jsou v tomto směru velmi pokrokoví, problémy se objevují hlavně u internetových obchodníků s auty, léky nebo zahradnickými potřebami.

Vliv na tržby

Jak známo, Češi slevy milují. Zároveň si ale umí ceny sami porovnávat. Zisky prodejců tedy bez zveřejňování akčních nabídek klesají, ale zatím pouze o jednotky procent. Zástupci značek navíc doufají, že férový marketing pozitivně ovlivní loajalitu zákazníků, což z dlouhodobého hlediska opět povede k navýšení tržeb.

„Zásadní propad tržeb jsme nepocítili, ale vidíme, že zákazníci si ceny porovnávají. Legislativa chrání zákazníky a my jako prodejci ji respektujeme,“ komentuje změnu mluvčí Datartu Olga Dolínková.