Většina českých e-shopů letos nepočítá s výraznými předvánočními slevami. A týká se to i největších hráčů na poli elektroniky, jako jsou Alza, Datart nebo Mironet. Internetoví prodejci tak reagují na novou regulaci slevových akcí, kterou požaduje Evropská unie. Jejím cílem je transparentní marketing bez klamání zákazníka neexistujícími slevami. V čem byl v minulých letech největší problém? A jak novinka ovlivní prodejce i nakupující?
Transparentní cenová politika je založena na tom, že akční nabídku může prodejce uvádět pouze ve vztahu k běžné ceně v posledních 30 dnech. Nesmí tedy produkt zdražit například na týden a pak ho opět výrazně zlevnit, aby sleva působila co nejlépe. Ještě loni k tomuto jevu běžně docházelo, a to nejen u nás, ale i v okolních státech.
Některé online obchody se na nové podmínky teprve chystají. Například internetové tržiště Mall.cz plánuje zavedení během příštích týdnů. Česká obchodní inspekce se ale připravuje na pečlivější kontrolu e-shopů. K častým pochybením totiž dochází už teď, v době, kdy směrnice ještě nevstoupila v platnost. Zatímco prodejci elektroniky jsou v tomto směru velmi pokrokoví, problémy se objevují hlavně u internetových obchodníků s auty, léky nebo zahradnickými potřebami.
Jak známo, Češi slevy milují. Zároveň si ale umí ceny sami porovnávat. Zisky prodejců tedy bez zveřejňování akčních nabídek klesají, ale zatím pouze o jednotky procent. Zástupci značek navíc doufají, že férový marketing pozitivně ovlivní loajalitu zákazníků, což z dlouhodobého hlediska opět povede k navýšení tržeb.
„Zásadní propad tržeb jsme nepocítili, ale vidíme, že zákazníci si ceny porovnávají. Legislativa chrání zákazníky a my jako prodejci ji respektujeme,“ komentuje změnu mluvčí Datartu Olga Dolínková.