Ministr vyzval obchodní řetězce k podpoře lokálních dodavatelů. Většina z nich tak činí již nyní

Smějící se žena nakupuje v supermarketu Ground Picture / Shutterstock.com

Ministr zemědělství Zdeněk Nekula vyzval dopisem obchodní řetězce, aby zařadily do prodeje více výrobků od českých výrobců. Většina obchodních řetězců se přitom na podporu lokálních značek zaměřuje už dávno. Albert na svých prodejnách nabízí přes 90 % potravin tuzemského původu, české výrobky tvoří většinu také v sortimentu Penny Marketu. Od roku 2019 najdeme v Kauflandu regionální výrobky pod hlavičkou značky K-Jarmark a supermarket Lidl se snaží podporovat místní výrobce i v zahraničí.

Přečtěte si také

Na co všechno se dá použít jablečný ocet? Rychlejší hubnutí, pleť bez vrásek i čistá domácnost
Na co všechno se dá použít jablečný ocet? Rychlejší hubnutí, pleť bez vrásek i čistá domácnost

Ministr Nekula poslal dopis obchodníkům

Přestože obchodní řetězce jsou si zjevně nutnosti podpory domácí produkce potravin dostatečně vědomé, dopis, v němž ministr zemědělství Zdeněk Nekula vyzýval jejich ředitele o zařazení většího množství českých produktů do sortimentu, vyvolal mezi spotřebiteli přinejmenším zvýšený zájem o tyto potraviny.

„Je potřeba i v zákazníkovi vyvolat potřebu nakupovat české potraviny. Pak totiž budou obchodní řetězce nuceny takové zboží poptávat u svých dodavatelů,“ řekl ministrův mluvčí Vojtěch Bílý.

Privátní značka hypermarketu Albert Česká chuť Albert

Přes 90 % českých výrobků nabízí Albert

Podle Bílého reagovali zástupci řetězců na dopis kladně, protože už nyní má většina z nich lokálnost a udržitelnost v dlouhodobém plánu. Ve většině českých obchodních řetězců tvoří ryze české výrobky většinu celého sortimentu.

U společnosti Albert tvoří tuzemské výrobky dokonce více než 90 % celkového obratu. „V rámci našich privátních značek máme české výrobky od českých dodavatelů vyrobené z českých surovin pod značkou Česká chuť. Přináší celou řadu produktů, jako jsou máslo, sýry, bio mléko z českých pastvin či kvalitní uzeniny z přeštického vepřového masa,“ řekl Deníku ředitel externí komunikace a Public Affairs v Albertu Jiří Mareček.

Podpořte lokální výrobce

Nakupování hezky česky v Penny

Nejvíce českého zboží nabízí na tuzemském trhu společnost Penny Market. „Maso, které si u nás zakoupíte pod privátní značkou Dobré maso, pochází výhradně od českých chovatelů, také pečivo je u nás prakticky výhradně od domácích dodavatelů. Spolupracujeme s více než 50 lokálními pekaři, ovoce a zelenina je v sezoně od místních farmářů,“ pochlubil se bohatým sortimentem od českých dodavatelů mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Firma Penny Market navíc dává šanci i menším firmám v regionech, které by svou produkcí nebyly schopny pokrýt celou síť řetězců. „Nabídneme je tak pouze v určitém regionu, kde je navíc zákazníci znají a mají jejich produkty rádi. Dlouhodobě podporujeme například označení Vyrobeno podle České cechovní normy,“ dodal Kubík.

Privátní značka českých výrobků z Kauflandu K-Jarmark Kaufland

Regionální výrobky pod hlavičkou K-Jarmark

Společnost Kaufland nabízí na svých prodejnách přes 72 % českých značek, množství z nich od regionálních dodavatelů pod značkou K-Jarmark. „Portfolio K-Jarmark produktů od českých uzenářů, pekařů, výrobců mléčných produktů a sýrů a lahůdkářů jsme v loňském roce rozšířili i o potraviny od českých farmářů a zemědělců,“ uvedla mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.

Značka K-Jarmark získala také řadu ocenění, jako například Volba spotřebitelů, Česká chuťovka či Dětská chuťovka. Společnost Kaufland si zakládá na spolupráci s českými ovocnáři a zelináři, lokálními pivovary a řezníky.

Dejte přednost českým potravinám

Podpora českých výrobků v cizině

Narůstající zájem o české výrobky v cizině zaznamenal řetězec Lidl. „Svědčí o tom výsledky vývozu prostřednictvím naší společnosti v roce 2021. Loňský rok se stal z hlediska finančního objemu rekordním a celková částka přesáhla hodnotu 11,2 miliardy korun. Společně s Lidlem své výrobky vyvezlo 190 tuzemských dodavatelů celkem do 29 zemí Evropy a USA,“ uvedl jeho mluvčí Tomáš Myler.

Českým dodavatelům je snazší vstup na zahraniční trh vhod. Odpadají jim tak starosti s logistikou, stejně jako investice do reklamy. Stačí zboží pouze dodat do centrálního skladu Lidlu, který se postará o distribuci. České produkty jsou oblíbené na Slovensku, v Rumunsku, Polsku, Británii nebo Maďarsku. Největší zájem je o značky Drylock Technologies, Delimax, MOWI Czechia, Mlékárna Pragolaktos či Bonavita.

České koláče z pekařství Albert Globus

Globus je prodejcem i výrobcem

České výrobce podporuje i hypermarket Globus. „Je dobré poznamenat i to, že Globus je sám výrobcem potravin. Například v masné a uzenářské výrobě patnácti řeznictví Globus nabízíme a zpracováváme hovězí a vepřové maso od českých chovatelů a zpracovatelů, které nese známku Česká potravina. Nabízíme též české králičí a kuřecí maso,“ uvedla k tématu Martina Vladyková ze společnosti Globus.