Obrácené nakupování, obrácený název. To je strategie, kterou se známý prodejce sportovního oblečení a vybavení rozhodl podpořit svou secondhandovou kampaň ve třech belgických městech. Nejedná se přitom o ojedinělý projekt. Výkup a následný prodej použitého oblečení podporuje Decathlon i u nás, pouze v omezenějším měřítku. A není sám, prodej módy z druhé ruky zavádí i spousta dalších velkých značek.
Neobvyklé nápisy na prodejnách Decathlon i na sociálních sítích a webových stránkách zmátly v polovině října (nejen) řadu obyvatel tří belgických měst: Evere, Ghent a Namuru. Při bližším zkoumání je však patrné, že se jedná o tentýž název značky, pouze zrcadlově obrácený a psaný pozpátku. Značka tímto krokem odstartovala svou měsíční akci, v rámci které vykupuje od zákazníků použité sportovní oblečení a vybavení, následně jej na své náklady opraví či vyčistí a poskytne zpátky do prodeje za výrazně nižší cenu.
Kupte se slevou Treková hůl McKINLEY.
Chce tímto krokem nejen zamezit zbytečnému vyhazování věcí v dobrém stavu, které by ještě mohly posloužit, ale také podporuje sportovní aktivity u rodin, které by si zboží za plné ceny nemohly dovolit. Akce trvá jeden měsíc, výkup a prodej bazarového zboží bude tedy v Belgii probíhat až do poloviny listopadu.
„Naším cílem je dát druhou šanci co nejvíce sportovnímu vybavení, abychom snížili dopad na životní prostředí a minimalizovali zbytečné vyhazování. A navíc second hand od Decathlonu umožní chudším spotřebitelům nakupovat kvalitní sportovní vybavení za nižší ceny,“ přiblížili záměr zástupci firmy na nedávné tiskové konferenci.
Rudra Narayan Mitra / Shutterstock.com
Obdobné mini projekty realizuje Decathlon pravidelně po celé Evropě a výjimkou nejsou ani u nás. Letos v zimně bylo například možné na prodejny odnést zimní boty, které Decathlon od zákazníků vykupoval, dával do pořádku a následně na pultech nabízel pod bazarovou cenovkou za sníženou cenu. Akce se těšila velké oblibě především mezi rodiči menších dětí s často se měnící velikostí bot.
V rámci dlouhodobé ekologické a udržitelné strategie zařadila značka rovněž na svůj e-shop kategorii s názvem Zpátky ve hře. Ta dává druhý život vráceným či vystaveným výrobkům, které jsou jen vybalené, mírně opotřebované, případně mají drobné kosmetické vady. Ceny za takové zboží mohou být až o polovinu levnější, zejména u dražších kousků (např. lyžařského nebo cyklistického vybavení) ušetří zákazníci tímto způsobem i tisíce korun.
Udržitelnost leží na srdci čím dál většímu počtu módních značek. A vlastní „sekáče“ se stávají nedílnou součástí řady z nich. Současným trendem je především výkup a nákup použitého zboží probíhající online. Značky si buďto nechávají bazarové oblečení od zákazníků přímo zasílat, následně jim vyplatí určitou částku a zboží prodají samy na svém e-shopu. Nebo poskytnou na svých platformách prostor, kde si mohou zákazníci své obnošené oblečení a módní doplňky sami vystavovat a prodávat.
Svůj bazar aktuálně provozuje Zalando pod názvem Pre-owned. Dále H&M, které spustilo secondhandový prodej na platformě Sellpy a obnošené streetwearové zboží vykupuje ve své pražské pobočce ve Vnitrobloku i internetový obchod Footshop.